Prenajímam byt výlučne študentom a chcel by som sa poradiť, ako postupovať pri účtovaní energií (a ostatných služieb spojených s užívaním bytu).
Jedna možnosť je uvádzať energie v zmluve oddelene ako zálohy - takto mám ale povinnosť robiť nájomníkom vyúčtovania. Toto riešenie je v praxi krajne nepraktické. Ľudia sa na byte často obmieňajú, výpočet dlžnej čiastky/preplatku je zložitý a neférový, nájomníci sa zdráhajú platiť nejakú faktúru, ktorá im príde pol roka po tom, čo z bytu odišli atď.
Druhá možnosť je uvádzať čiastku za energie spolu s nájmom v jednej sume (fix), potom si ale celú túto čiastku musím v evidencii zarátať do príjmov - a nie som si istý, či si potom legálne môžem zarátať do nákladov faktúry za energie od dodávateľov.
Chcem sa teda opýtať, či je druhá možnosť legálna, prípadne, ako sa to dá urobiť, aby sa mi zbytočne nezvyšoval obrat (prípadne základ dane) a súčasne aby nájomnici vedeli, že to, čo mesačne zaplatia, bude konečná čiastka.