vlazy píše:Franklin píše:Ta argumentace FIO žumpy "byly zadány platné údaje => je to autorizovaná transakce" je naprosto nesmyslná.
Proč by to mělo být nesmyslné? Pokud někde autorizační údaje unikly tak tu transakci mohl někdo neoprávněně s nimi autorizovat.
Protože platební karty jsou
od začátku navržené tak, že údaje o kartě můžou uniknout, a
počítá se s tím jako s (řídkým, ale)
naprosto normálním a nevyhnutelným jevem. Bývalo to tak u plateb imprinterem, pak MO/TO, teď na internetu bez 3D Secure, ale rizika jsou celou dobu zhruba stejná. Je to jeden z hlavních důvodů, proč vůbec existuje chargeback.
Fio si do obchodních podmínek napsalo, že za všechno možné může klient (taky např.
http://www.lupa.cz/clanky/bez-antiviru- ... t-nesmite/ ), bez ohledu na to, jak systém
má fungovat, a zkrátka doufá, že to projde, že vždycky najde něco, proč klienta odmítnout. Možná to tak vždycky nezneužívají, nevím, ale úmyslně si nastavili podmínky, aby to kdykoli mohli udělat. To je zkrátka šmejdská praktika.
(Co já vím, je docela dobře možné, že tento konkrétní případ byl vyřešen správně, jak vlazy říká, třeba to byl někdo z rodiny nebo kdovíco. Ale to nic nemění na tom, že podmínky jsou nastaveny hnusně.)
Pak je tu tedy ještě ten obecnější problém, že EU a český zákon podle všeho jednoznačně říká, že „autorizovaná“ transakce je jedině, když ji autorizoval
oprávněný držitel, a všechny ostatní, byť by byly s PINem a SMS potvrzením a čímkoli jiným, jsou vždy neautorizované. Z toho se tu myslím zkouší vyvléknout víc bank, typicky tím, že zkusí „autorizované“ předefinovat ve svých obchodních podmínkách na „správě zadaný PIN“ apod. Jestli se dobře dívám, od § 98 se nelze odchýlit v neprospěch uživatele, takže nic z toho neplatí.