LuiS_666 píše:Ma nekdo zkušenost ze situací, kdy mu nebyla vracena vratka zrušené karetní transakce na kartový účet a 30 dní od reklamace nedostal od banky žádné vyrozumění?
(na můj telefonický dotaz 20 dní po reklamaci mi bylo zděleno, že právě dnes to kolega začal řešit)...
V reklamacích mají napsáno 15 dnů, ale telefonicky mi bylo sdeleno 30 dnů (jen doplnim, že transakci jsem rušil již v pulce listopadu a do dnes nemám peníze). Bližší story poskytnu pak, třeba se to bude někomu hodit.
Tak jak jsem slíbil, doplním celý příběh i s dnešním, pro mě šokujícím, pokračováním.Ve zkratce - příběh tvoří dvě reklamace (1., 2.), které vyplývají z jednoho - jak se teď ukázalo chybného kroku, a tedy:
1.) nepřipsání refundované platby ze zrušené objednávky u Alzy
2.) neoprávněného naúčtování úroků ve výpisu za období prosinec roku 2017
Ad bod 1.)Dne 9.1.2018 jsem kontaktoval vaši telefonickou podporu s požadavkem na prověření připsání refundované částky na můj kartový účet vedený ke kreditní kartě ALZA.cz. Jednalo se o vratku platby ve výši 2625,-, která byla zaúčtovávaná dne 23.11.2017 (obchodník ALZA.cz, objednávka číslo: 170369970, číslo autorizace 026059541). ¨
Dne 23.11.2017 jsem u Alzy realizoval nákup přes jejich uzavřené platební rozhraní určené k realizaci plateb pro získání 5 % slevy z platby za objednávku. Platba za zboží byla vykonána za pomocí ze tří plateb (alza kredit, dárkový šek a zbytek doplatek již zmíněnou alza kartou). Objednávku jsem následně před vyzvednutím zrušil -
tohle byla má zásadní chyba, kdy jsem se chtěl zachovat jako charakter a nehonit 5 %
bonus s tím, že zakoupený telefon o okénko dál odevzdám, oni jej otevřou a tím zboží znehodnotí na úroveň "rozbaleno.
Jak jsem později zjistil platba mi nebyla navrácena. Tuto skutečnost jsem mohl zjistitl až při kontrole výpisu za období 11/2017, jejích IB prostě vratky na kartový účet nedokáže odlišit. Věc jsem následně reklamoval u obchodníka dne 8.12.2017, který tak přislíbil učinit operativně.
Zde krátká odbočka k samotné Alze - vratky plateb realizovaných přes uzavřené prostředí není schopná realizovat automaticky, vše se musí zadávat ručně. Ke třem zrušeným objednávkám jsem musel třikrát žádat o navrácení platby, kdy pracovníci vždy chtěli aby jsem ji číslo karty napsal na papír (poslal emailem) a oni platbu manuálně zadali, automaticky to prý nejde (ano to se dozví zákazník, až když se pídí po tom proč se mu nevrátí na účet třeba 30000,-).
V alze tedy slíbili, že zjednají nápravu a platu odešlou ASAP.
Teď zpátky k Hellobank: Při kontrole výpisu za období 12/2017 (tedy začátkem ledna) jsem zjistil, že platba stále nebyla navrácena, což mi bylo dne 9.1.2018 potvrzeno také telefonickou podporou. Doufajíce, že to v alze prostě sprasili, jsem nejprvě požáda lje ať konečně navrátí dlužnou částku. V jejich emailové odpovědi (která zásadně přišla alespoň 48 hod. po dotazu) nicméně potvdili, že platbu již dne 8.12.2017 odeslali na můj karetní účet, což.
Krátka odbočka k zamyšlení: S ohledem na na skutečnost, že se u obchodníka ALZA.cz jedná o co-brandového partnera Hellobank pro karetní produkty, by člověk čekal, že zjednání nápravy - přeletí fin. prostředků z jedné databázové buňky do druhé by nemělo trvat déle než měsíc...
K bodu 2.)Návrat k výpisu za období 12/2017: Společné s výše uvedeným jsem zároveň zjistil, že navzdory skutečnosti, že byla z mé strany splacena celková požadovaná suma v rámci bezúročného období (to je má verze příběhu - Hellobank má jinou, viz pak dále), mi byl naúčtován úrok, z mně doteď neznámé dlužné sumy. Ve výpise za období 11/2017 bylo uvedené "Splátka v bezúroč. obd. do 25.12.2017 XX XXX,XX Kč" . Celková připsáná částka na karetní účet pak v prosinci 2017 činila XX XXX,- (poslední připsáná platba byla zaúčtována dne 19.12.2017). Dle mého jsem podmínky naplnil.
Teď zdůrazním, že součástí splátky byla vratka za zrušenou platbu z alzy, 5 % odměna za platbu u Alzy a má úhrada.Tohle jsem neprodleně reklamoval 5.1.2018 u vaší telefonický podpory, kde mi bylo sděleno, že výpočet byl proveden správně, protože prý došlo k zpětnému odebrání 5 % zvýhodnění z karetního a tudíž jsem měl odeslat blíže nespecifikovanou vyšší částku (povýšenou o odebrané prémie), abych dostal závazku splatit odpovídající sumu pro využití bezúročného vedení dlužné částky.
Teď krátké odbočení k výpočtu ze strany Hellobank K výše uvedenému došla pracovníčka call centra po asi 20 min. telefonátu a tuším mě pak ještě kontaktovala telefonicky nazpět. Na tom by nebylo nic divného, kdyby u toho fyzicky netukala suma transakcí (a že jich bylo) někam snad do excelu. Do teď ji podezřívá, že to počítala na kalkulačce (fyzické, virtuální ve win). Nakonec se dopracovala do stavu, kdy se snažila dopočítat úrok z vyčerpaných cca 70 tisíc navzdory skutečnosti, že úvěrový rámec je 55 tisíc.
Celé sčítání a odčítání bylo ukončeno s tím, že "systém to takto vyhodnotil a ona s tím nic neudělá".Když jsem slyšel jak to tam počítá na koleně hned jsem to rozporoval, no marně. Samozřejmě sem by upovědomen, že na reklamaci mají 30 dnů (v podmínkách mají nakonec jen 15 dnů), tak ať s tým počítám.
Ještě jednou zdůrazním princip jejího výpočtu a to co jsem rozporoval, a síce že storno 5 % procentního zvýhodnění nemohlo být provedeno retroaktivně za měsíc listopad, když k refundaci plateb došlo až v průběhu prosince. Zmíněné 5 % zvýhodnění mohlo být nejdříve odebráno 7.12.2017 kdy došlo k refundaci platby, tudíž by tato skutečnost měla být zohledněna až k tíze za období 12/2017, nikoliv retroaktivně za období 11/2017 (ještě doplním, že 5 % bonus se na výpise vždy připisuje na konci měsíce - tedy i odebrané zvýhodnění se mohlo projevit až na konci měsíce po uplynutí bezúročného období)
Marně jsem ji zdůrazňoval, že já jako spotřebitel nemám možnost retro-aktivní kalkulace již jednou vydaných výpisů (co je na výpise by podle mě mělo být "svaté"), tudíž se v dobré víře můžu řídit jen výpisem již vydaným. Současně platí, že předmětné 5% anebo 2% zvýhodnění se v historií karetního účtu nezobrazuje, a jako spotřebitel nemám možnost touto informací disponovat jinak, než z výpisu.
Pro ty, bystřejší si jistě všimli, že kdyby se peníze vrátili automaticky na účet nic z výše napsaného by nevzniklo. Ty bystřejší si také jisté všimli, že kdyby bylo připsána chybějící platba alespoň v prosinci, k naúčtování úroku by nejspíš nedošlo (pro nejspíš ? - to až v grande finále).
Grande finále:Po tom co jsem dle instrukcí sepsal reklamaci, připojil chybějící dokumenty a odeslal na určený email - do teď nerozumím proč na info@ a ne na reklamace@, mi přišla autoodpověď o tom, že dotazu se bude někdo věnovat. Po 20 dnech kdy se nic nedělo jsem tak nějak vytušil, že asi bude někde problém. Kontaktovat jsem proto 29.1.2018 infolinku, kde mi slečna zdělila, že právě dnes (jo přesně po 20 dnech) si to právě někdo vzal na starost a začal to řešit - že to může urgovat, a že mě určitě někdo bude informovat.
Samozřejmě, do dnes 12.2.2018 (pomalu to budou 3 měsíce co člověk čeká na vrácení platby v rámci jednoho finančního ústavu) se nic nestalo, nikdo mě neinformoval, a tak jsem kontaktoval telefonickou podporu.
Slečna mi po přečtení všech zápisu, že 29.1. 2018 se toho určitě nikdo neujal, že jediný záznam, který tam vidí je moje platba přes 3D secure, že se její kolegyně musela pomýlit - jen doplním, že platbu jsem realizoval až po telefonátu.
Nakonec tak nějak vyplulo na povrch, že vlastně to nikdo celých 30 dnů neřešil - navzdory skutečnosti, že to mají řešit do 15 dnů, že tam vlastně ten email ani nemají - zda jsem si jistý, že email jsem odeslal a jestli jsem si jistej, že jsem dostal autoodpověď.
Nicméně mě stihla ujistit, že na svém stanovisku Helloban trvá, že úrok byl naúčtován správně protože -
vracené platby se nepočítají jako splátky v rámci bezúročného období. Marně jsem se dotazoval na scénář, kdy provedu platbu za 50 000, tu pak zruším a hellobank bude po mně žádat splacení dalších 50 000,- protože vratky se nepočítají jako splátka úvěru navzdory tomu, že na účtu již jsou a tedy ten limit budu navyšovat o 50 000,-, které pak budu pracně získávat od banky zpět.
Taky jsem se marně snažil zjistit, proč mi tohle nebylo zděleno již na počátku ledna a místo toho mi sdělili, že úrok vznik na základě cca 500,- rozdílu ve formě 5% slevového bonusu v rámci Alza platby.
Jako bonbónek jsem se tedy snažil alespoň zjistit, kde v produktových podmínkách je uvedeno, že tyto
vrácené platby jsou vyloučené jako úhrada splátky (z logiky věci samotná vrácená platba také tvoří část onoho dluhu). Odpověď byla, že by to musela pohledat, když jsem ji řekl že klidně počkám (ve smyslu, nestihneme to ještě dnes), mi bylo sděleno, že nestihneme a tím byla konverzace ukončena.
K chybějící nepřipsané platbě jsme se ani nedostali....
Celá story tak prozatím končí se slovy, kolegové sa nato urychleně podívají a minimálně by jste měl být informován.
Ponaučení pro mě ? Příště si zboží vyzvednu a o okénko dál jej hned vrátím a peníze si odvezu v hotovosti. Zachovat se jako charakter mě doposud stálo nejméně 1500,-, nekonečné teď snaď již hodiny telefonování a čekání na odpověď ve stylu "musím se poradit s kolegou, dám vás na čekačku" (a to nepočítám "ušlý zisk")....
Banka, která myslí na lidi, jen na mě jaksi zapomněla....