Existuje účet,který není mezinárodní?

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Pfemir 10. 11. 2018 00:11

Dobrý den,
právě řeším jeden problém. Posílal jsem peníze do Itálie, klasický SEPA bankovní převod. Po cca 5 dnech mě kontaktoval příjemce, že žádné peníze nedostal. Údajně proto, že mi dal IBAN k účtu, který není mezinárodní a že se mi tedy tedy peníze vrátí zpět. Že mi pak pošle jiný IBAN a mám mu to poslat znovu.
Nějak se mi to nezdá a chci se tedy zeptat, jestli opravdu existuje účet, který není mezinárodní?
Jedná se o účet v Itálii u Deutsche Bank S.p.A.

Děkuji za pomoc.
Pfemir
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Mimonik 10. 11. 2018 00:50

Počkat až se vrátí, nic neposílat. Možná, že se špatně vyjadřuje, ale spíš to bude podvod.
Mimonik
Nadšenec

Odeslat příspěvekod minarjo 10. 11. 2018 06:05

Ano, takové účty existují i v ČR a není jich málo. Uvedu 2 příklady, o kterých vím z osobní zkušenosti:

1) UniCredit bank
Na stejný problém jsem narazil před pár měsíci u UniCredit bank skrze penzijní společnost Conseq. Tam lze příspěvky posílat buď na účet České spořitelny (sběrný, pro všechny stejný, variabilní symbol=číslo smlouvy), nebo na speciální "virtuální" účet u UniCredit, kde se variabilní symbol nepoužívá. Je u všech účastníků penzijka totiž shodně ve tvaru 662266-číslo smlouvy jako základ účtu/2700 a v této podobě je jako účet příspěvků uveden i ve smlouvě (každý má tedy svoje číslo účtu, jehož součástí je číslo smlouvy). Logicky jsem si myslel, že když tento účet nevyžaduje symboly platby (bez VS, který bych do Revolut u platby nezadal), lze na něj poslat penzijní příspěvek mezinárodní platbou z Revolut. Pro získání IBAN jsem tedy použil IBAN kalkulátor z webu ČNB a poslal to z Revolut. Ale ouha, když se taková platba na penzijku ani po měsíci neobjevila, zjistil jsem zdlouhavým vysvětlováním u Conseq PS, že vůbec nic do UniCredit nedošlo. Prý že tyto účty u UniCredit jsou speciální, "virtuální", z nich je to přeúčtováno do ČS, která je depozitářem penzijka. A tyto speciální účty UniCredit nemají IBAN a nelze je použít na platby ze zahraničí. No naštěstí přes support Revolut mi to pak připsali zpět (automaticky to nějak ani po měsíci a půl nebylo, to je asi i tím, že Revolut Swift platby neposílá sám, ale má na to prostředníky s CZ účty a těch prostředníků je více). Nicméně i suppport Revolut přiznal, že platby z nepodporovaných účtů (které nepodporují danou měnu, mezinárodní platby, nebo zkrátka ani neexistují) se jim občas vrací a spárování s odchozí platbou většinou proběhne automaticky, u mě tedy ne.
Ale poučení: i u nás máme bankovní účty, které nepřijímají zahraniční platby (dokonce i SEPA) a vrací je odesílateli (korespondenční bance) zkrátka proto, že ani IBAN nemají (a banka to u nich nepovoluje, ty zahraniční platby zpracovat).

2) Hello bank
Hello se také se zahraničními platbami moc nekamarádí a banka to veřejně přiznává, že ani mezi jejich klienty o platby mimo EU a účty v cizích měnách zájem není, proto to není priorita. SEPA europlatby tedy Hello přijímat a odesílat umí, ale jiné Swift mezinárodní platby ne, není ani na systém Swift napojena.
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 10. 11. 2018 07:17

Nevím, jestli to ještě platí, ale třeba ING neuměla mezinárodní platby i když to šlo obejít přes SWIFT kód ČSOB.

U SEPA platby v zemi, kde je euro národní měnou se mi zdá divné, že by to nějaký účet neodpovídal. No, dotaz na italskou banku nic nestojí, napiš tam mail.

Kdyžtak mám známou, co umí italský, když mi přes SZ pošleš text, můžu ji požádat o překlad. Ale angličtině nebo němčině by měli porozumět taky.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pfemir 10. 11. 2018 10:05

Děkuji všem za reakce.
To Mimonik: Nic posílat nebudu, ani nemám kam, druhý IBAN nemám. Ale hlavně si myslím, že se mi to nevrátí, že dotyčný peníze normálně dostal. A i kdyby se mi to náhodou vrálilo, tak na konverzi měny hodně prodělám, takže znovu už to opakovat rozhodně nebudu.

To minarjo: Penzijní účty, spořící účty, hypoteční účty, apod., to je samozřejmě něco jiného, z těch nemůžete ani platit. A dotyčný tvrdí, že má dva účty, jeden na lokální platby a druhý na zahraniční. Tzn. že ho normálně používá.

To PatrikChrz: Děkuji za nabídku. Nejdříve ale asi budu muset kontaktovat svou banku, protože, jak píšu, si myslím, že se mi nic nevrátí. Obávám se, že potvrdí, že peníze odešly a že banka v Itálii je přijala. A tím to asi skončí.
Pfemir
Návštěvník

Odeslat příspěvekod fremantle 10. 11. 2018 10:27

Na 99 % jde o podvod, všechny účty SEPA zemí musí poskytovat platební styk za stejných podmínek pro vnitrostátní platby jako i pro platby z jiných zemí. Nyní se tě už podvodník snaží lakovat, aby z tebe vytáhl ještě více.

Reklamovat u banky můžeš, ale ověř si předem, že ti nebudou neoprávněnou reklamaci účtovat...
fremantle
Inventář

Odeslat příspěvekod drkarel 10. 11. 2018 10:36

Pokud chce jen zjistit, zda peníze dorazily na cílový účet, možná nemusí přímo formálně reklamovat. Mně se to podařilo zjistit pouhým dotazem na banku (ČSOB).
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod Lenka_2 10. 11. 2018 10:39

Pfemir píše:Údajně proto, že mi dal IBAN k účtu, který není mezinárodní a že se mi tedy tedy peníze vrátí zpět. Že mi pak pošle jiný IBAN a mám mu to poslat znovu.


A nemyslel tím, že ti dal číslo účtu, které není v mezinárodním formátu? A že ti ho pošle ještě jednou, tentokrát korektně ve formátu IBAN?
Promokódy v profilu.
Lenka_2
Nadšenec

Odeslat příspěvekod fremantle 10. 11. 2018 10:48

Bez platného IBANu by se mu SEPA platbu poslat nepovedlo - je povinnou náležitostí platby a kromě toho v eurozóně není dovoleno provádět platby v jiném zápisu, než IBAN, i když jsou vnitrostátní.
fremantle
Inventář

Odeslat příspěvekod Pfemir 10. 11. 2018 11:02

To drkarel: A to ti vážně dokázali zjistit, že to dorazilo až k tomu člověku na účet nebo že to jen dorazilo do cílové banky? A dali ti to nějak písemně (e-mailem) abych s tím pak mohl nějak operovat?

To Lenka_2: Určitě ně, píše o dvou účtech a jak píše fremantle, s neplatným IBANem vůbec nezadám příkaz, natož aby to pak odešlo.
Pfemir
Návštěvník

Odeslat příspěvekod minarjo 10. 11. 2018 12:48

@Pfemir:
asi jsi mě špatně pochopil. Nešlo o platbu na "penzijní účet", takový typ bankovního účtu ani neexistuje (pod takovým názvem se chápe spíš evidence příspěvků dané penzijní společnosti, než běžný bankovní účet, na který se ty příspěvky do společnosti zasílají, ten je normální firemní). Šlo o platbu na sběrný účet dané penzijní společnosti, tedy na její úplně normální účet, ze kterého to pak přeposílá depozitáři a od něj skrz prostředky nakupuje akcie do fondu atd. Jde zkrátka jen o to, že i u nás jsou běžně účty, které mezinárodní swift platby neumí a vrací je příjemci. UniCredit a jejich speciální účty pro Conseq (kde základ čísla účtu odpovídá smlouvě klienta) byl jen příklad účtu, který mezinárodní platby zkrátka nepřijme, stejně jako běžné účty Hello bank, které přijmou jen SEPA.

U tebe ale jde o SEPA europlatbu, tedy o platbu jdoucí přes clearing Evropské centrální banky, ne přes systém Swift. Zde by případná vratka při neexistujícím IBAN měla být myslím rychlá, ne o moc pomalejší, než při platbě na neexistující účet v národním formátu do jiné banky v rámci ČR. Tak ještě pár dní počkej a pokud ani 10 pracovních dnů nebude stačit na vrácení platby, pak ji na 99% účet s daným IBAN přijal (nebo v tom má bordel ta italská banka).
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod drkarel 10. 11. 2018 20:25

Pfemir: Jo, nejspíš mailem mi poslali "potvrzení" (v češtině), že platba dorazila na cílový účet. A jak píše minarjo, špatně zadaná SEPA (myslím, že nesouhlasil název účtu) platba se vrátila hned druhý den.
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod Pfemir 16. 11. 2018 13:48

Tak banka mi moc nepomohla, akorát mi potvrdili, že peníze odešly. Ale jestli dorazily na cílový účet, to mi říci nedokáží. Zjistit by se to sice dalo, ale poplatek je až do 50Euro. A to je za informaci, kterou už dopředu téměř s jistotou znám, hodně. Navíc mi to peníze nevrátí.
Ještě jsem posílal dotaz jestli je nějaká šance peníze dostat zpět, tak uvidím, ale moc šancí tomu nedávám.

Edit: Tak už mám odpověď, že nemohou dělat vůbec nic. Mám se obrátit na policii.
Pfemir
Návštěvník

Odeslat příspěvekod drkarel 16. 11. 2018 17:27

Njn, tak snad máš aspoň poučení do příště. A za cos platil, za výhodný mobil?
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod linda78 19. 11. 2018 11:08

A co se spojit s clovekem, kteremu jsi pnize posilal a budes hned vedet jestli penize dorazily.
linda78
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků