Centrální registr dlužníků - jak to funguje?

Spotřebitelské úvěry, kreditní karty, leasing

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 3. 12. 2008 20:20

No vidím, že ty registry fungují docela netransparentně, zjevně si banky nedělají těžkou hlavu z toho, že můžou někoho poškodit. Chtělo by ten systém víc propracovat a hlavně zprůhlednit, ani není jasné, kdo za ním stojí. Rozhodně se mi nelíbí, že musím za výpis platit 200 Kč, alespoň jednou ročně by ho měli lidem posílat automaticky a zdarma, právě kvůli eliminaci možných chyb. Nebo umožnit internetový přístup. Od VZP si taky nechávám posílat výpis provedených zdravotnických vyšetření a posílají ho zdarma. Proto se přece za vyřízení půjček platí vstupní poplatky, ze kterých je předpokládám placen i provoz Registru.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mobilman 4. 12. 2008 00:47

Jen jeste takova zajimavost ohledne kreditek:

U vsech kred.karet krome jedne mam v registru jasne videt kolik byla na konci mesice celkova vycerpana castka. toto ovsem neni videt u jedine kreditky - Citibank (mam Citi CSA Gold). Je to takova zajimavost protoze u vsech ostatnich kreditek mam v registru vsechny udaje (celkovy limit, aktualni vycerpany na konci mesice s historii nekolik mesicu nazpet + ten priznak platby do splanosti) ale u Citibank karty neni vubec jic nez celkovy limit (uz zadne detaily kolik kdy bylo v kterem mesici vycerpano popr. zda-li jsem uhradil do splatnosti).

Jinak je mj. zajimave sledovat i kdy se do registru aktualizuji udaje z jednotlivych bank. Napr. aktualizace z Raiffeisen za rijen 2008 byla do registru komplet prenesena az posledni tyden v listopadu, kdezto napr. udaje CS jsou vzdy aktualizovany (skoro presne) v polovine mesice (vetsinou kolem 16-17.) .
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mobilman 4. 12. 2008 00:54

stanislav.stribrny píše:alespoň jednou ročně by ho měli lidem posílat automaticky a zdarma, právě kvůli eliminaci možných chyb. Nebo umožnit internetový přístup


Svata pravda, asi pred rokem jsem se nato ptal tiskoveho mluvciho, zamerne jsem argumentoval snizenim administrativni zateze na zpracovani zadosti ap., a odpoved byla v tom smyslu ze do budoucna zvazuji i jine pristupy klientu ke svym udajum v registru nez papirove zadosti.

Je fakt, ze v zahranici u nekterych mezinakovnich registru muzete pozadat papriove s overemi o pristup, a je to prvni a posledni zadost kterou musite podstoupit. Neco takoveho by bylo idealni i u nas, ale myslim ze to az tak rychle asi nehrozi. Jinak 200 Kc je poplatek za expresni vyhotoveni vypisu na pockani, je mozne si vypis nechat vyhotovit standardne (uvadi se do mesice, ale byva to tak 1-2 tydny) a to za poplatek 100 Kc (ceny v Kc za 1 vypis, ceny shodne pro BRKI i NRKI).

Nicmene budme radi ze CBCB nabizi moznost vypisu na pockani. Treba SOLUS nic takoveho nenabizi takze operativne zjistit v cem je treba problem pri zamitnutne pujcce tam nemuzete, musite letet k notari overit podpis, pak poslat postou a pak cekat par dni na zasilku s dobirkou ve ktere prijde vypis. Myslim ze zrizeni klientskeho centra s moznosti expresniho vypisu by nebylo od veci, ale holt neco jako klientsky servis SOLUS moc neuznava a proto ani nevychazi zadatelum o vypis vstric moznosti pozadat si u nich osobne bez nutnosti overovani podpisu :-(
Trochu komicke to je v pripade ze si takhle slozite pozadate u SOLUSu o vypis a pak nazpet prijde po celem tomhle cirkusu vypis ze v registru nejste uveden. Je to sice moc dobre, ale kdyz se zamyslite kolik usili a hlavne casu vyrizeni a odeslani te zadosti stalo a vysledkem je nic, tak je to docela smesne.. resp. k placi :(
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 4. 12. 2008 11:16

100 Kč se ale týká jen Pražáků, kteří mají možnost si na Příkopy zajít dvakrát osobně. Ostatní musí vycálovat 200 Kč, nebo poslat poštou (+ náklady na notáře a dobírečné).

Když ty registry tak pozoruju, přijdou mi, že se chovají jako oligopolní mafie, něco mezi sebou upytlíkovali bez možnosti vnějšího zásahu, bez možnosti interakce s klienty, kterých se to přece týká především a neprojevují vůbec žádnou ochotu svůj systém zprůhlednit. Typická česká mafie à la 90. léta. Už ta jejich tajemně se tvářící webová stránka, kde nenajdete kloudnou informaci.

A vemte si, že máte s nějakou bankou problém, ale žádná banka vám nesdělí, proč vám půjčku nedají - což taky nechápu proč z toho dělají tajemství, proč nemůžou na rovinu říct, "Pane, před 2 roky jste 2 x pozdě splatil kreditku, jste pro nás nedůvěryhodný" nebo "Pane, nelíbí se nám, že bydlíte v družstevním bytě", "Nelíbí se nám, že máte jen základní vzdělání". Třeba mBank nevysvětlí, že vám půjčku nedala, protože ještě nejste v Regsitru, a proč, je to snad obchodní tajemství? Vy se tím trápíte, marně přemýšlíte, co jste v minulosti provedli, zda jste třeba kvůli nemoci či dovolené nezaplatili pozdě nějakou složenku, a když vás nic nenapadá, musíte jakési instituci zaplatit 100 či 200 Kč, abyste pak třeba stejně nic nezjistili...
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mobilman 5. 12. 2008 08:49

stanislav: registry vznikly na podnet nekolika bank, ktere jej de facto zalozili za ucelem vymeny informaci o klientech. provozovat je musi nezavisla firma, a mj. konkretne registr v CR provozuje ta co ma mnohalete zkusenosti ze zahranici. obdobne je to i s nebankovnim registr - opet na zacatku stalo nekolik zakladatelu kteri si chteli vymenovat informace a jiste splynuti nebankovniho a bankovniho registru jak k nemu ted dochazi (uz je opravdu velke procento smluv sdileno mezi obema registry) je proste prirozeny vyvoj.
Nicmene kazdy z clenu registru ma jisty vliv na fungovani registru a pokud clenove hromadne na zjednoduseni ziskavani vypisu netlaci tak to logicky neni priorita c. 1 ani pro provozovatele.

K tomu prod banky presne nereknou proc to ci ono neschvali se da rict jen to, ze vyuzivaji informaci k vlastnimu vyhodnoceni klienta, ale rozhodne nejsou opravneny primo poskytovat klientovi konkretni informace z registru natoz komentovat udaje vlozene do registru jinym subjektem. Myslim ze je zcela spravne aby Vas banka v pripade pochybnosti o udajich v registru odkadala primo na klientske centrum registru, kde si muzete pozadat o vypis a nasledne pak samozrejme i o opravu chybnych/neuplnych udaju. Myslim jako klient ze je to logicke a spravne.

MBANK je torchu vyjimka, je na nasem bankovnim trhu nova a jelikoz je to typ "nizkonakladove banky" tak rozhodne hodla predchazet drahym procesum vymahani pohledavek, a toho se da v zacatcich docilit treba prave tim ze neposkytnou uver nekomu, kdo nema v bankovnim registru zadne reference o splaceni. Nicmene je to ciste na bance a jak jiste vite, ZADNA banka nema absolutne zadnou povinnost Vam cokoli poskytnout a sdelovat duvody. I kdyby jste v registru byl a vzdy vse platil tak i takova situace muze nastat a vy jako klient proti tomu nic nemuzete delat - nikdo nema zadnou povinnost. Jestli Vam to zato stoji zadat u mBank je zase Vase rozhodnuti, ve me osobne ta banka nebudi moc duvery ale to je muj subjektivni pocit.
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod S474N 5. 12. 2008 08:55

mobilman: i kdyz mam osobne averzi vubec mBank, tak ten jejich uver 100.000 na 3 roky, kde zaplatis celkove necelych 116.000 je v porovnani s konkurenci pomerne sympaticky.
citát dne: "Kde jde o sekundy, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 12. 2008 13:37

mobilman: v zásadě s vámi souhlasím, nemám nejmenší námitky proti suverénnímu rozhodování podnikatelských subjektů (bank), s kým uzavřou smluvní vztah. Neměli by se ale chovat jako mafie, upozorňuji na netransparentnost chování Registru, u kterého ani není jasné, kdo za ním stojí, i jejich web je skoupý na informace. V tom jejich výpisu taky aby se čert vyznal a na klientském centru vám to nikdo nevysvětlí. Na Příkopech na nástěnce sice visí návod, jak vyplnit žádost o výpis, zdarma se rozdává E15 :) ale z informací je to vše.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mobilman 5. 12. 2008 16:41

S registrem mam velmi dobre zkusenosti, zkusil jste je tam primo pozadat trochu o vysvetleni?

Davaji k tomu nejaky navod ale asi mam i stestni na ochotnou slecnu (pokazde jina) ktera se mne zeptala jestli ty informace chci trochu vysvetlit a prosla se mnou cely vypis, vsechny stranka a velmi ochotne mi ke vsemu neco rekla - jak k uverum tak kreditkam, tak i k tomu celkovemu souhrnu za vsechny smlouvy. Vsude jsou jen lide a je jasne ze nekdo asi muze byt ochotnejsi a nekdo Vam pomuze az na pozadani. Myslim ze ale pokud by jste se snimi dohodl ze by snad kazdy tam byl ochoten Vam to detailne vysvetlit.
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mobilman 5. 12. 2008 16:45

S474N píše:mobilman: i kdyz mam osobne averzi vubec mBank, tak ten jejich uver 100.000 na 3 roky, kde zaplatis celkove necelych 116.000 je v porovnani s konkurenci pomerne sympaticky.


Nevim, me tech necelych 10% uroku nikterak bombasticke neprijde.
U CS mam uver za PrimeRate sazbu (pro "lepsi klienty") a to 300.000 za 6%, to si myslim je hodne konkurencni. Kolem 10% to dava kazda banka, RPSN se pak lisi podle ruznych poplatku za ucty, vypisy, zpracovani ap.

Rozhodne netvrdim ze je mBank spatna nebo tak neco, jen mne osobne proste nikterak neoslovila (mj. mKonto a mMax od nich ale mam - takze carecku za klienta si udelali i za mne, s realnym pouzivanim jejich uctu uz to ale tak slavne u mne neni...).
Co ale na mBANK rozhodne ocenuji jsou uzasne moznosti nastaveni limitu na karty, myslim ze neco takoveho zadna banka nema (bez problemu treba limit 1.000.000 mesicne). Skoda jen ze mam tu kartu bez cipu a neembosovanou, ale to se myslim do boudna jiste zlepsi a vsechny banky uz speji k cipovym kartam takze jiste i mBank.
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 12. 2008 17:50

mobilman: byl jsem tam jednou před časem. Za přepážkou nikdo nebyl, musel jsem chvíli čekat. Výpis vyřídil mladík (celá akce spočívá ve vytištění asi 2 stránek z počítače, nevím, proč si za to účtují 200 Kč), který mi jen předal výpis a hned zmizel, takže jsem ani neměl čas se do výpisu podívat, natož se zeptat.

Na webu žádný návod, vysvětlivky ani info, jak postupovat, případové studie, spotřebitelské návody, jak bývá dobrým zvykem u transparentních firem.

Když to otevřete,je tam spousta záhadných kódů a zkratek, no kdo se v tom má vyznat :?:
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mobilman 5. 12. 2008 20:37

Jak rikam, mam s klientskym centrem velmi dobre zkusenosti a opravu me mrzi pokud nekoho takhle odbyli, to jiste nebylo velmi profesionalni.
Urcite se ale dalo tam nekoho zeptat (nekoho jineho treba) kdo by Vam jiste rad trochu poradil.
Jinak standardne by jste k vypisu mel dostat jeden list A4 s popisem toho vypisu - je tam uvedeno par zakladnich informaci a zkratek pouzivanych na vypisech.
mobilman
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 12. 2008 21:26

Tohle by se mělo vyučovat povinně na školách a né blbosti typu tělní dutina u hlístů se nazývá pseudococl.

Milé děti. Až vám bude 18 let, pořiďte si kreditku. Banka vás zanese do registru dlužníků. Kreditkou můžete platit v obchodech a na internetu, ale nesmíte vybírat z bankomatu. Kreditku musíte každý měsíc splatit včas, jakmile vám přijde z banky výpis. Takto získáte pozitivní záznam v Registru a po několika letech řádného používání kreditky si vybudujete historii a dostanete hypotéku.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 12. 2008 21:30

Jestli dobře rozumím, tak v USA lze roční výpis z Registru získat zdarma, resp. se snad posílá automaticky:
http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consume ... cre34.shtm

A registr tam skutečně funguje. Prý existují i tabulky, podle kterých při úvěru dostanete úrok dle vašeho osobního ratingu - rizikový klient úrok třeba 20 %, pravidelně splácející 10 %, nebo tak nějak. Je to transparentní.

U nás je to uzavřená sicilská mafie, která mezi sebe nikoho nepustí a nikdo o ní nic neví :) Většina Čechů ani netuší, že nějaký Registr existuje a dozví se to teprve, když nedostanou půjčku od mBank, protože nejsou v ňákym Registru :-)
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mikicz 5. 12. 2008 21:41

pomineme debilitu toho, že půjčku nedostanete ne proto, že jste evidovaný služník, ale že NEJSTE evidovaný dlužník...
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 12. 2008 23:21

A to jsem zapomněl na možné škody, když omylem či zneužitím dostane někdo do Registru negativní záznam, který způsobí peněžitou nebo hmotnou škodu, nikdo klienta neodškodní.

Uvedu příklad. Operátor mi neoprávněně naúčtuje poplatek, podám reklamaci, která bude vyhodnocena jako neoprávněná a hned se ocitnu v Registru jako nespolehlivý. Můžu se sice soudit, ale kolik běžných spotřebitelů má na právníky? A táhnout se to může půl roku.
stanislav.stribrny
Diskutér

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků