od zibi 7. 9. 2018 09:09
V případě, že by někdo shledal užitečným, přikládám svou zkušenost s jednáním o refinancování hypotečního úvěru Fio bankou:
Letos v únoru jsem s cca 3 měsíčním předstihem začal plánovat refinancování stávající hypo. Jelikož jsem měl velkou část jistiny již i naspořenou (a tudíž mi bylo líto nadále platit úroky), ale chtěl jsem mít i nadále rezervu v podobě likvidní hotovosti, pátral jsem po bankách nabízejících offsetovou hypo. Raiffka („Hypo se zápočtem úspor“) – odmítli mě, protože mám příjem v zahraničí, nikoli ČR (Německo, atest. lékař, smlouva na dobu neurčitou), to samé Air Bank („Chytrá rezerva“ - tam navíc tato rezerva přechází po dobu hypo do držby=vlastnictví bankou!).
Zcela bezproblémové dosavadní splácení 2,5 roku a čistý příjem přepočtený na CZK zhruba 10x převyšující měsíční splátku nebyl dostatečně přesvědčivým argumentem.
Inu, naději skýtala česká Fio banka, kde nabízeli offsetovou hypo, solidní úrok, žádné poplatky za sjednání (kromě nutnosti poplatku odhadci za aktuální ocenění předmětu zástavy) a deklarovanou flexibilitu (např. možnost kdykoliv bez poplatku splatit celou jistinu). No nabídka, která se neodmítá.
Leč realita byla odlišná. Prvním varovným signálem byla hned na počátku nemožnost se dovolat do centra hypoték v ulici V Celnici. Jediná možnost byla po emailu, kde jsem do druhého dne obdržel odpověď, že schůzku je možno realizovat nejdříve za týden. Bohužel v tomto duchu probíhalo jednání až do hořkého konce o pár měsíců později...
Vybavení poboček jako takové (nejlacinější dřevotřískový nábytek, sešmajdané potahy na židlích, které jako by pocházely z vyřazeného inventáře nějaké základní školy..) by mi vůbec nevadilo - naopak, měl jsem za to, že banka ušetřené peníze investuje na důležitějších místech (např. ona zmíněná relativně nízká úroková sazba).
Co mě ale naprosto znechutilo a též motivovalo k sepsání tohoto komentáře, je přístup personálu. Telefonický kontakt de facto nemožný, vše jen po emailu, dotazy ohledně podrobností smlouvy, dojednávání podmínek apod. zůstávaly téměř bez odezvy, popř. s neuvěřitelnými latencemi (1-2 týdny), slíbené termíny pro různé úkony (opravy zjevných chyb v návrzích smluv apod.) opakovaně nedodrženy. Jediný způsob jak konzultovat telefonicky bylo "vynutit" si kontakt přes reklamační oddělení.
Poslední kapkou ovšem bylo (bohužel skutečně až poslední, chybou bylo si nepřečíst hned po první schůzce) detailní pročtení úvěrové smlouvy, resp. VOP - tam zcela černé na bílém stojí ujednání, že offset (Hypospořící konto) má banka KDYKOLIV bez udání důvodu právo zrušit a tedy "překlopit" offset do klasické hypotéky. V marketingových materiálech deklarovaná možnost hypo kdykoliv bez sankcí splatit na druhou stranu nikde smluvně stanovená není - tedy alespoň jsem nikde neobjevil a na můj dotaz na konkrétní paragraf příslušný pracovník pouze lakonicky pokrčil rameny a utrousil, že "to tam je".
S velice hořkým pocitem, že jsem ztratil 3 měsíce života, poplatek bezmála 4000,- za vypracování odhadu, jsem však nutně dospěl k závěru, že podepsat smlouvu s takto se chovajícím poskytovatelem služeb by bylo za hranou bláznovství. Nemohl jsem se též zbavit dojmu, že skutečnou strategií banky je něco jiného, než „klasicky“ vydělávat tak, jak to dělají „běžné“ banky. Jakoby spíše od začátku bylo cílem nějak nachytat klienty (proto ta naprostá neochota komunikovat, transparentně sjednávat podmínky smlouvy apod.) a pak následně vymáhat sankce...
Zůstal jsem tedy u původní banky a zbývající jistinu jsem splatil z cca 80% v rámci refixace a jako likvidní rezervu mám nyní k dispozici několik kontokorentních produktů, což pro mé potřeby postačuje. Flexibilní, nenáročné, přijatelné.
Můj postřeh na závěr: bance (resp. jakýkoliv subjekt), která s vámi už od počátku jedná laxně, nekompetentně, neochotně, neprofesionálně - je nejlépe se obloukem vyhnout ihned, jakmile takový její přístup zpozorujete...