Možná by bylo dobré, kdyby ty
osobní zkušenosti vždycky byly doplněny přesnými údaji
. Protože je vysoce pravděpodobné, že algoritmy automatických kontrol bankovních transakcí u klientů (asi nikdo nepředpokládá, že 4 M uživatelů kontroluje někdo za macem, a říká hele Franta, tomu zablokujeme účet ...) budou u Revolut nastaveny
pro všechny klienty na nejvyšší přísnost, a to podle státu s nejpřísnějšími limity a požadavky, kde Revolut také působí.
Vhodným doplňkem pak je počtení si ve formulacích zákona 253/2008 Sb. - o praní špinavých peněz, zejména pak
§ 6, § 8 a § 9.
Nalézá se zde několik vtipných definicí třeba:
Že podezřelým obchodem se pro účely tohoto zákona například rozumí, že
během jednoho dne nebo ve dnech bezprostředně následujících uskuteční klient nápadně více peněžních operací, než je pro jeho činnost obvyklé.
Nebo že účet je využíván v rozporu s účelem, pro který byl zřízen.
Nebo že
prostředky, s nimiž klient nakládá, zjevně neodpovídají povaze nebo rozsahu jeho podnikatelské činnosti nebo
jeho majetkovým poměrům, atd.
Takže samozřejmě, když jsem například na účtu dlouhodobě měl 300,- Kč, vůbec ho neužívám, a náhle si přes něj směnuji 10k, tak to algoritmus zachytí.
Protože zákon vychází z mezinárodních dohod a směrnice EU, nebude to jinde jiné, naopak mnohde je to přísnější. Jak je z formulací asi vidět, nejsou zde v zákoně příliš nikde uvedeny limity (pro nějaké transakce ano). Těžce tedy chtít, aby je tedy u Revolut zveřejnili dopředu.
Běžné je postupné navyšování limitů (nejen u Revolut), které souvisí právě s normálním a trvalým obratem na účtu. Jinými slovy klient má historii a postupně mu zvedám limit na jinou kontrolní hladinu (mimo jiné samozřejmě i jeho kredibilitu pro případný úvěr).
V dalších § je pak způsob provádění identifikace a kontroly klienta, kde například § 9, odstavec (2), písmeno d) stanoví, že je povinností banky přezkoumávání zdrojů peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká, z čehož pak plyne ono posílání daňových přiznání, výplatních lístků apod.
Teď si vezměme, že máme 4M klientů rozsetých po celé Evropě, neznáme o nich nic, ale musíme tohle neustále kotrolovat. OK, dojde mi halda přiznání a lístků o mzdě, ale to už nezkontroluje automat, to musí člověk. To za minutu nebude.
Zhrnu-li to, blokace se stávají a budou stávat. Co vyžaduje u Revolut zvýšené úsilí a posílení při takovém množství klientů, je jejich zákaznická podpora. I tak to ale ani v budoucnu určitě nebude do hodiny (viz třeba jiné vlákno a ČSOB, a to řeší o cca 1/4 méně klientů, a v jedné zemi s jednou jazykovou mutací dokumentů ...).