od PatrikChrz 1. 3. 2011 01:59
Protože je zde "rozdíl v motivaci". Zatímco do banky/pojišťovny musí klient aktivně přijít, aby dostal nabídku - a lze tedy předpokládat, že tu, alespoň potenciálně, je nějaká potřeba, u MLM společností probíhá prodej převážně z aktivity prodejce - ten se pak snaží přesvědčit ke koupi produktu.
Tedy zatímco v prvním případě je centrem zájmu klient (co bychom Vám, pane Vonásku, asi tak nabídli), v druhém případě je centrem zájmu produkt (komu bychom mohli produkt XY prodat).
Zatímco v bance/pojišťovně je pracovník placen "za odsezení si" a tedy nemusí řešit jestli další měsíc zaplatí nájem (i když - mnohem nižší než v případě "pochůzkáře" - provize je příjemným zpestřením), pro ty, kteří pracují výhradně za provizi je prodej životní nutností. Pokud se moc nedaří, prostě MUSÍ PRODAT. Pokud zrovna nemají klienta, pro kterého by byl daný produkt vhodný, musí vzít za vděk tím, co je (a tak prodají rezervotvorné životní pojištění někomu, kdo si bude v blízké době brát hypotéku, nebo naopak tomu, kdo to má kousek do důchodu). Ne, že by takovéhle špinavosti někdy nedělali i přepážkoví pracovníci, ale nemají tak agresivní metody prodeje a těch případů pak není tolik.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.