Dlouhodobá pravidelná investice do ETF

Podílové fondy, akcie, komoditní trhy, spekulace, aukce. Kam a jak nejlépe investovat volné finanční prosředky

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod luba.s 22. 4. 2019 11:49

Ahoj,
prosím o názor na dlouhodobější pravidelnou investici do ETF fondů - horizont cca 15-20 let.
Konkrétně, mám v plánu investovat mesicně cca 30.000,- Kč přes Lynx brokera do eQQQ (https://etf.invesco.com/gb/private/en/p ... nformation).
Nicméně, jsem naprostý začátečník a nerad bych udělal (životní) chybu.
Líbí se my výnos, likvidita, diverzifikace portfolia do spousty firem, zdanění, pasivní řízení, poplatky.
Nelíbí se my investice v USD a kurzové riziko.
Jinak to samozřejmě nejsou veškeré mé investice, část mám v cash/spořící učet/penzijko/nemovitost/crypto/p2p pujcky.
Nicméně zajímalo by mně, zda takováto investice do ETF skýtá nějaká rizika, případně zda byste mi raději doporučili úplně něco jiného.
Díky
luba.s
Návštěvník

Odeslat příspěvekod radecekh 22. 4. 2019 15:33

Jako začátečník děláte jednu velkou chybu. Vybral jste si ETF podle minulých výnosů, nikoliv podle rizika.
A ano, technologické firmy (základ toho indexu Nasdaq 100, který ETF kopíruje) většinou v dobrých dobách dost rostou. Ve špatných je to ale naopak.
Jinak investice do ETF skýtá samozřejmě obecná rizika. Jednak někdo může vytunelovat to ETF (proti tomu pojištěn nejste) a jednak může někdo vytunelovat toho brokera, přes kterého to nakupujete (tam pojištěn jste do výše 90 %, max. však ekvivalent 20 tisíc euro).
Z mého pohledu tedy klidně do ETF investujte, ale nevybral bych si jen jedno ETF a výhledově, až v tom budete mít dost peněz, bych řešil, jak diverzifikovat i to riziko obchodníka.
radecekh
Diskutér

Odeslat příspěvekod Roman1989 22. 4. 2019 15:42

radecekh: brokera nejde vytunelovat. Cenné papíry jsou na odděleném majetkovém účtu. Broker není majitel papírů, jen je pro vás spravuje.

např.
https://www.cdcp.cz/index.php/cz/o-nas/co-je-cdcp
Roman1989