ČSOB

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Lafayette16 22. 4. 2020 10:56

Ano, ale v případě, že při platbě kartou objednanou službu či zboží neobdržím, mám nárok na vrácení platby kartou. Službu (tedy let) neobdržel, takže nejde o reklamaci platby kartou, ale o reklamaci vrácení platby při neobdržení služby/zboží.
Lafayette16
Diskutér

Odeslat příspěvekod LXIDCX 22. 4. 2020 11:51

A ten nárok se opírá přesně o co?
Zákon o platebním styku takovou možnost nedává, smlouva o vedení účtu také ne a v obchodních podmínkách to také není.

Já už to totiž nějakou dobu hledám a nikde jsem nenašel, že by byla banka povinna peníze vrátit. Ani jsem nenašel žádné rozhodnutí FA, že by něco takového řešil.
LXIDCX
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lafayette16 22. 4. 2020 13:21

LXIDCX píše:A ten nárok se opírá přesně o co?

Chargeback na základě pravidel karetních asociací.
Lafayette16
Diskutér

Odeslat příspěvekod wit.cz 22. 4. 2020 16:29

Může si ta pravidla vynutit klient? Když jsem se jednou obracel na MC, tak mě vyfákli, že mám vše v rámci plateb kartou řešit s bankou.
wit.cz
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Delitzsch 22. 4. 2020 18:20

Žádost o chargeback předá na karetní asociaci banka. Ale právě některé banky to nechtějí dělat a hledají různé způsoby, jak reklamaci zamítnout rovnou, např. se dožadují různých podkladů, vysvětlují klientovi, že nárok není opodstatněný apod.
Delitzsch
Diskutér

Odeslat příspěvekod minarjo 22. 4. 2020 20:28

Ale aerolinky nyní přeci kvůli koronaviru neodmítají (ze své vůle) plnění, aby šla platba skrz chargeback stáhnout. Jen (nezávisle na své vůli) ho kvůli vládním nařízením příslušných zemí musejí chtě něchtě odložit na později (vydáním voucherů s platností typicky rok, přerezervací stejného letu na později apod., klient o nic nepřichází). Toto nemá dle mého u FA šanci, už proto že aerolinky takto postupují globálně (musejí kvůli omezením jednotlivých států), nejen u daného klienta. Ale když Patrik to má tak rád, tyto spory - takový jeho fetiš, ale to nic ve zlém. Ty banky ho pak musejí ale nenávidět :D
minarjo
Diskutér

Odeslat příspěvekod fc70 22. 4. 2020 20:50

Tohle není otázka nějakého morálního zavinění nebo vůle. Když klient nepřijde – z téměř libovolného důvodu! – na let, který se koná podle plánu, nic nedostane. Když aerolinka neprovozuje – téměř z libovolného důvodu! – let podle plánu, nic nedostane a klient má právo na vrácení všech peněz. To bylo (aspoň donedávna) v zákoně naprosto jasně napsané.

Krom toho voucher pro odloženou platbu v současné době v žádném případě nemá hodnotu původního letu ani zaplacených peněz, je to nezajištěný dluh firmy s vysokým rizikem bankrotu.
fc70
Diskutér

Odeslat příspěvekod minarjo 22. 4. 2020 21:05

...a přesto tento způsob odložení plnění typicky až o rok jednotlivé země povolují (či dokonce přímo doporučují) nejen aerolinkám, ale třeba i cestovkám. Tak to prostě je a pro zachování stability daných sektorů i bude...
minarjo
Diskutér

Odeslat příspěvekod suram 23. 4. 2020 04:29

fc70 píše:Tohle není otázka nějakého morálního zavinění nebo vůle. Když klient nepřijde – z téměř libovolného důvodu! – na let, který se koná podle plánu, nic nedostane. Když aerolinka neprovozuje – téměř z libovolného důvodu! – let podle plánu, nic nedostane a klient má právo na vrácení všech peněz. To bylo (aspoň donedávna) v zákoně naprosto jasně napsané.

V kterém zákoně?
suram
Diskutér

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 23. 4. 2020 04:43

minarjo píše:...a přesto tento způsob odložení plnění typicky až o rok jednotlivé země povolují (či dokonce přímo doporučují) nejen aerolinkám, ale třeba i cestovkám. Tak to prostě je a pro zachování stability daných sektorů i bude...

Ale jasně, žádná země nechce, aby její podniky krachovaly. A pokud bych zaplatil letenku hotově nebo převodem, měl bych smůlu.
Ale já zaplatil kartou - a z této platby má banka zisk a tím pádem i větší povinnosti, než v případě platby převodem. Banka není zabezpečovací ústav (nějaké podpory mají svým společnostem poskytnout jejich země), aby se starala o to, co chudák aerolinka na druhé straně světa, banka má vztah se svým zákazníkem a v jeho prospěch má konat.

-- 23. 4. 2020 05:53 --

suram píše:
fc70 píše:Tohle není otázka nějakého morálního zavinění nebo vůle. Když klient nepřijde – z téměř libovolného důvodu! – na let, který se koná podle plánu, nic nedostane. Když aerolinka neprovozuje – téměř z libovolného důvodu! – let podle plánu, nic nedostane a klient má právo na vrácení všech peněz. To bylo (aspoň donedávna) v zákoně naprosto jasně napsané.

V kterém zákoně?

V přepravních podmínkách letecké společnosti je uvedeno, že pokud se nedostavím k letu tzv. "no show", ztrácím nárok na letenku bez náhrady a je úplně jedno, jestli to je nebo není moje vina. Případně pokud nebudu splňovat podmínky k letu - to by asi odpovídalo nejvíce současné situaci, např. udělení zákazu vstupu do země nebo neobdržení víza (což je vlastně skoro to samé).

I když některé aerolinky myslí na zadní kolečka a snaží se podmínky napsat výhodnější pro sebe, různé regulace a zákonná opatření je v tomto svazují (např. kompenzace u letů z a do EU při zpoždění). Zde bych asi uvedl požadavek na "proporcionalitu", který platí v zákonech většiny zemí. Tj. když letenka pozbývá platnost v případě, že se cestující nedostaví nebo bude existovat nějaká (zákonná, zdravotní či jakákoliv jiná) překážka pro jeho odlet, ztrácí nárok na letenku. Pokud bych z toho vycházel, tak pokud je let zrušen (opět je úplně jedno, jestli je to kvůli zákonným, zdravotním nebo jiným omezením), má cestující nárok na vrácení peněz. Asi by se dala uvažovat i adekvátní náhrada, ale to voucher s nejasnou možností využití není. Možná tak let následující den (to už se mi stalo a akceptoval jsem), ale let někdy a za nejistných podmínek (možná bude cena letu v tu dobu dvojnásobná) a s možností, že aerolinka v tu dobu třeba ani nebude existovat - to za odpovídající náhradu nepovažuji.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod suram 23. 4. 2020 05:01

Nojo, ale stále nevíme, jaký zákon ukládá bance povinnost řešit problém klienta s aerolinkou? Zákony v ČR předpokládají, že klient bude žalovat aerolinku a ne banku. Nemél bys prokázat u FA, že banka porušila nějaký zákon?
Naposledy upravil suram dne 23. 4. 2020 05:05, celkově upraveno 2
suram
Diskutér

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 23. 4. 2020 05:03

A ještě jedna věc. Zrušení letu ze strany aerolinky je možné (částečně) brát i jako obchodní rozhodnutí. Lety jako takové totiž nebyly zakázány. Jen některým (ano, většině) cestujících bylo zakázáno cestovat přes hranice. Ale ne všem, jsou takoví, co stále cestovat mohou (repatrianti, diplomaté, lidé se zvláštním povolením), aerolinky také musí zajišťovat dostatečnou praxi svých pilotů, aby ti nepřišli o licence a ve hře je i možnost ztráty slotů na letištích pokud neodlétají alespoň 80 % nasmlouvaných letů.

Je tak obchodním rozhodnutím letecké společnosti, jestli poletí s prázdným letadlem (pak bych měl smůlu, protože já jsem se nedostavil) a nebude muset vracet peníze za již zakoupené lety, ovšem další lety už neprodá (takže záleží jak moc vyprodané letadlo nyní má), nebo let zruší a bude muset vrátit peníze.

První varianta se mě týká u letu z Limy do Cusca, kdy let zrušen nebyl. Zde jsem ho musel sám zrušit a přistoupit na stornopodmínky.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod suram 23. 4. 2020 05:13

Ty vlastně žaluješ u FA banku, že nerozhodla v tvůj prospěch spor mezi tebou a aerolinkou. Takže bys měl u FA prokázat, že banka měla dánu nějakou zákonnou nebo smluvní povinnost rozhodnout spor mezi tebou a aerolinkou v tvůj prospěch a provést refunfaci platby i přes odpor aerolinky, anebo že měla banka povinnost nahradit ti škodu za neuskutečněný let ze svých vlastních prostředků.
Naposledy upravil suram dne 23. 4. 2020 05:15, celkově upraveno 1
suram
Diskutér

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 23. 4. 2020 05:13

suram píše:Nojo, ale stále nevíme, jaký zákon ukládá bance povinnost řešit problém klienta s aerolinkou? Zákony v ČR předpokládají, že klient bude žalovat aerolinku a ne banku.

Takhle taxativně to těžko bude někde uvedeno, ale pokud zaplatím kartou a zboží není dodáno nebo služba není provedena, musí banka platbu refundovat.

Tohle si tady odložím: https://www.duofinance.cz/chargeback

Je zde nádherně vidět, jak se banky vyjadřují, když o nic nejde a jak rozdílný je postup v realitě.

Vyjádření ČSOB: Také ČSOB se reklamace ujímá zodpovědně. Klienti tak mohou řešit nedodané zboží, banka tuto reklamaci přijme a dále kontaktuje banku obchodníka. Pokud se potvrdí oprávněnost reklamace, klient získá peníze zpět na svůj účet.

Třeba v mém případě vůbec banku obchodníka nekontaktovala (přímo mi napsala: "Je nám líto, ale reklamaci předmětné transakce není možné v současné chvíli u zpracovatelské banky obchodníka rozporovat.").

No tak to je super, jestli bude řízení před arbitrem opět "dvoukolové" (jako v případě Unicredit), tak už vím, co do odvolání napíšu :)

-- 23. 4. 2020 06:15 --

suram píše:Ty vlastně žaluješ u FA banku, že nerozhodla v tvůj prospěch spor mezi tebou a aerolinkou. Takže bys měl u FA prokázat, že banka měla dánu nějakou zákonnou nebo smluvní povinnost rozhodnout spor mezi tebou a aerolinkou v tvůj prospěch, anebo že měla banka povinnost nahradit ti škodu za neuskutečněný let ze svých vlastních prostředků.

Ne, já žaluji banku za to, že nekontaktovala banku obchodníka (prostě sama rozhodla o zamítnutí), jak uvádí ve vlastním popisu služby :).
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod suram 23. 4. 2020 05:23

A jak víš, že tu banku nekontaktovala?
suram
Diskutér

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků