od minarjo 30. 1. 2020 12:20
Je naivní si myslet, že mobilitou lze vždy zrušit účet původní banky. Jak už popisuji ve vlákně Moneta (28.1. po 14h, kdy se tam mobilita rovněž probírala), existuje nemalý počet případů, kdy přes mobilitu nelze účet zrušit, zejména kvůli vlastnosti mobility (ve formuláři "Žádost o změnu banky" se může nechat převést a zrušit vždy jeden konkrétní bankovní účet definovaný jeho číslem, ne všechny produkty/smlouvy v dané bance). Například přes mobilitu by byl problém zrušit:
- bankovní balíčky, kdy je do sebe zabalen běžný i spořicí účet či ještě další typy účtů, třeba balíčky eKonto xxx od RB (mobilita by balíček rozložila, ale část, typicky spořicí účet, by zůstala žít)
- účty, na než je napojen (typicky splácením) jakýkoliv úvěrový produkt (hypotéka, spotřebák, kontokorent, kreditka...) - zrušení takového účtu vyžaduje zrušení či změnu smlouvy úvěrového produktu a to na dálku přes mobilitu není možné ani v případě, kdy je aktuálně čerpání nulové (třeba u kontokorentu)
Výše uvedené příklady by buď skončily rovnou zamítnutím zrušení přes mobilitu, nebo u "slušnějších" bank by byl klient vyzván původní bankou, ať to na pobočce vyřeší osobně (tedy nemá cenu ti čekat pak složitě mobilitou).
Je si totiž třeba uvědomit, proč byl Kodex mobility klientů sepsán, tedy jeho hlavní účel. Tím není ani tak zrušení původního účtu (to je třešnička na dortu použitelná jen někdy), ale, jak už název napovídá, MOBILITA, tedy přesun "nastavení" do nově vybrané banky (především tedy trvalé příkazy a svolení k inkasu), právě kvůli složitému přesouvání nastavení se v minulosti řada klientů ke změně banky neodhodlala, proto na to je kladen důraz. Tedy přenos těchto nastavení projde prakticky vždy, ale zrušení původního účtu jen někdy. To je i odpověď na to, proč to třeba neprošlo i u té Poštovní spořitelny, jak zde někdo píše: důvodem může být existence samostatné smlouvy třeba na IB či jiný produkt, a to by zrušením účtu tam zůstalo "viset naprázdno". Rovněž některé pobočkové pracovnice odmítají v rámci mobility zrušit účet, dokud klient osobně na pobočku nedonese navázanou debetní kartu ke znehodnocení (osobní zkušenost kamaráda při nedávné mobilitě z ČSOB, kdy mu v tomto duchu volali a musel tam jít, tím pádem je pak mobilita pro zrušení tak trochu nanic).
Naposledy upravil
minarjo dne 30. 1. 2020 13:13, celkově upraveno 2