zneužití platební karty

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod jackson8800 1. 4. 2012 08:48

Zdravím,nedávno mi zmizlo z karty 4000 a potom ještě 3000 Kč,platba je zaúčtovaná,tak jsem podal reklamaci u banky,ale co mě zajímá..dá se nějak zjistit kdo si za to něco koupil?Platba byla odeslána někam do Číny..Díky za rady a zkušenosti.
jackson8800
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod anonymoussss 1. 4. 2012 09:49

Pokud je chytrej, tak je i nezjistitelnej.
anonymoussss
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod S474N 1. 4. 2012 13:27

V kazdym pripade te to nemusi trapit. Tebe ma trapit to, aby ti to banka bez odkladu vratila.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod jackson8800 1. 4. 2012 17:13

To sice nemusí,ale chci to zjistit..jak se k tomu banky staví když chcete zjistit kdo to byl?
jackson8800
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod anonymoussss 1. 4. 2012 17:42

Banka to nemá šanci zjistit. Při transakci platební kartou se zadávají údaje z karty a ne z občanky.
:D
anonymoussss
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Next9 1. 4. 2012 18:35

S474N píše:V kazdym pripade te to nemusi trapit. Tebe ma trapit to, aby ti to banka bez odkladu vratila.


Spoluúčast klienta při zneužití platební karty (v případě neautorizovaných transakcí) je 150 EUR. ;-)
Next9
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod xls 1. 4. 2012 19:08

Odpovědnost poskytovatele za neautorizovanou platební transakci
§ 115
(1) Jestliže byla provedena neautorizovaná platební transakce, poskytovatel plátce neprodleně po té, co mu plátce neautorizovanou platební transakci oznámil,
a) uvede platební účet, z něhož byla částka platební transakce odepsána, do stavu, v němž by byl, kdyby k tomuto odepsání nedošlo,
b) vrátí částku platební transakce, včetně zaplacené úplaty a ušlých úroků, plátci, jestliže postup podle písmene a) nepřipadá v úvahu.
(2) Odstavec 1 se nepoužije, jestliže ztrátu z neautorizované platební transakce nese plátce.

§ 116
(1) Plátce nese ztrátu z neautorizovaných platebních transakcí
a) do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena
1. použitím ztraceného nebo odcizeného platebního prostředku, nebo
2. zneužitím platebního prostředku v případě, že plátce nezajistil ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků,
b) v plném rozsahu, pokud tuto ztrátu způsobil svým podvodným jednáním nebo tím, že úmyslně nebo z hrubé nedbalosti porušil některou ze svých povinností stanovených v § 101.
(2) Odstavec 1 se nepoužije, pokud plátce nejednal podvodně a
a) ztráta vznikla po té, co plátce oznámil ztrátu, odcizení nebo zneužití platebního prostředku, nebo
b) poskytovatel nezajistil, aby uživateli byly k dispozici vhodné prostředky umožňující kdykoliv oznámit ztrátu, odcizení, zneužití nebo neautorizované použití platebního prostředku.
(3) Plátce nese ztrátu z neautorizované platební transakce s elektronickými penězi, jejichž povaha poskytovateli neumožňuje zabránit jejich jakémukoli užití.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod jackson8800 2. 4. 2012 15:22

anonymoussss píše:Banka to nemá šanci zjistit. Při transakci platební kartou se zadávají údaje z karty a ne z občanky.
:D

To vím,ale přece ten dotyčný si za to něco objedná třeba v té čině,tak snad musí zadat doručovací adresu ne?
jackson8800
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Honza421 2. 4. 2012 15:34

Next9 píše:
S474N píše:V kazdym pripade te to nemusi trapit. Tebe ma trapit to, aby ti to banka bez odkladu vratila.


Spoluúčast klienta při zneužití platební karty (v případě neautorizovaných transakcí) je 150 EUR. ;-)

Pokud jde o ČS (VISA kreditní), mám velmi dobrou zkušenost. :tleskani
Sami volali z kartového centra, že na kartě je podezřelý pohyb. Navrhli okamžité zablokování a na pobočce jsem vyplnil reklamaci stylem křížkování plateb platná/zneužitá. Ještě jsem řešil, jestli mám kredit ve splatnosti splatit a reklamovat vrácení nebo neplatit a po vyřízení uhradit jen skutečné obraty. Překvapilo mě, že přišel nový, opravený výpis ještě před splatností, asi za týden.
Co už neudělám, je kontaktovat PČR. Jsem ajťák, trochu jsem v transakcích pátral. Dalo by se ledacos dohledat (stažené hry do mobilů, dokonce zboží ze švédských obchodů). Nabídl jsem jim podklady, protože jsem zrovna slyšel ve zprávách o oddělení cyberkriminality. 8-)
Zkrátím to: po mnoha hovorech s Prahou (tam ještě hoch věděl o co jde) mi sdělili, že to budou muset předat na obvod k prošetření rodinných příslušníků, PC k expertíze, apod. Ještě rád jsem to oznámení zrušil... :pozor
Honza421
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 2. 4. 2012 15:39

Mě volali z Axy, když jsem platil dovolenou, jestli jsem tak velkou platbu skutečně udělal. A udělal, takže nebylo co řešit :)
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymoussss 2. 4. 2012 15:50

jackson8800 píše:
anonymoussss píše:Banka to nemá šanci zjistit. Při transakci platební kartou se zadávají údaje z karty a ne z občanky.
:D

To vím,ale přece ten dotyčný si za to něco objedná třeba v té čině,tak snad musí zadat doručovací adresu ne?

To musíš přece vidět z výpisu, kde si co objednával, jestli si objednal hru stažitelnou přes internet nebo přístup na pornostránky nebo letenku vyzvednutelnou na letišti nebo to vsadil do nějaké sázkové kanceláře, ..., pachatel je ve všech případech nezjistitelný. A pokud byl tak blbý, že tím zaplatil něco, co si nechal poslat na svoji adresu, tak může pořád ještě tvrdit, že nic takového neudělal a že nechápe, proč mu to domů přišlo.
:mrgreen:
anonymoussss
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 2. 4. 2012 15:59

No právě že z výpisu karty toho až tak moc poznat není, těch 10 až 20 znaků identifikuje max. název firmy (která nemusí být ani shodná s prodejcem, ale může mu dělat jen billing - taky už jsem měl na výpisu karty úplně jinou společnost, než u které jsem nakupoval).
No ale když by zjistil jméno a příjmení člověka (např. na kterého byly letenky, komu byl zasláno zboží), tak to může být alespoň indicie - bude rozdíl, když to bude nějaký Wan Tu Chen z Číny, nebo když tam uvidí jméno svého syna :D
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xls 2. 4. 2012 16:49

Já mám čerstvou zkušenost s Axou. 2 platby po 7,5 tis. Kč údajně nějaká sázková kanceláře v GB nebo Irsku, zablokování karty, reklamace, do 3 dnů peníze vrátili na účet v plné výši. Bylo docela štěstí, že jsem si toho hned všiml, protože jindy se tam měsíc nepřipojuji.

Co se týká policie - taky říkali, ať podám trestní oznámení, ale v podmínkách to nemají a já neměl v ruce ani výpis, ani pořádnou identifikaci transakce, tak jsem řekl bance, ať si to podají sami, mají víc údajů a na místních cajtech by to rozhodně nemělo cenu.

Co je další zajímavost, tak banka sice peníze hned vrátila, ale už se za 2 měsíce neobtěžovala vůbec na ty reklamace odpovědět, a to ani po urgenci. Ani nevím, jestli to mám zase urgovat.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod Honza421 2. 4. 2012 17:34

PatrikChrz píše:No právě že z výpisu karty toho až tak moc poznat není, ...nebo když tam uvidí jméno svého syna :D

Jasně, že to tak jednoduché není - naštěstí to můj "disponent" :twisted: vzal zgruntu, za den asi 12 plateb, od her po XBOX konzoli :-(
Několik obchodů (on-line portály se sw, herní e-shopy) se daly identifikovat celkem jednoznačně, s některými jsem i komunikoval - dokonce mě neposlali do :hmm: ale slušně mě odkázali na nutnost oficiálního postupu s policií. Bohužel si asi představovali jinou instituci, než PČR.
Argument dětí samozřejmě beru, moje jsou dokonce v kritickém věku. Navíc je to prý většina podobných případů. Ovšem na lokálním švédském webu bez anglické verze si toho moc neobjednám ani já s translatorem, natož puberťák, když pominu že by asi použil snadnější český obchod. Vrcholem je ten XBOX, který asi musel na nějakou adresu odejít, jak se tu psalo.
Ovšem pravda je, že tohle nikdo nebude vyšetřovat kvůli pár tisícům... :-|
Podstatná je podle mě vstřícnost a rychlost, se kterou moje banka celou věc vyřešila, neplatil jsem ani blokaci ani novu kartu :idea:
Honza421
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod S474N 2. 4. 2012 18:31

Co to je za nesmysl s tim vyslechem rodiny a expertiza pocitace? Banka, potazmo asociace ma trumfy v ruce, proste to obchodnikovi neproplati a on si priste da pozor na nejake podezrele transakce, kterych se sam ucastni.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza421 2. 4. 2012 19:05

To nechtěla banka, tu chválím. S tím vyrukovala policie ČR, když jsem jí v náhlém pominutí smyslů nabídl podklady k ev. dohledání osoby, která kartu zneužila. Právě té době jsem někde viděl reportáž o mezinárodním boji s organizovaným zneužíváním čísel karet, s tím že naši kriminalisté na to mají odbor cyberkriminality, který na takových případech úzce spolupracuje. Sám nevím, co mě to napadlo - asi se moc dívám na NCIS :-[
Už jsem v duchu viděl toho ppor na našem okrese "...jak jste říkal, že se jmenuje ten éšop?" :shock:
Honza421
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod S474N 2. 4. 2012 19:14

Honza421: s tim by vyrukovat mohli, ovsem se zlou by se potazali. Co ma tvuj pocitac spolecneho s tim, ze nekdo nekde zaplatil pres tvoje cislo? Spis si myslim, ze se te chteli zbavit, tak to zkusili takhle.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 2. 4. 2012 19:20

Myslíš špatně, oni jsou opravdu tak blbí. Když mně někdy v 2001 vykradli auto, sepisoval to se mnou příslušník na služebně na mechanickém psacím stroji přes kopírák a vedle u stolu mastil jeho kolega na PC Solitaire.
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymoussss 2. 4. 2012 19:35

Asi jim nefungovala tiskárna, ne? ;-]
anonymoussss
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod S474N 2. 4. 2012 19:38

Ale nejsou, voni to jen tak delaji :mrgreen:
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Honza421 2. 4. 2012 19:42

Obojí je pravda. Začali s verzí zneužití karty rod. přísl. - což je často i reálné, ale začít pátrání po mezinárodním zločinu na okrsku :shock: ...
Horší je, že si i pamatuju, kdy ke kartě asi přišli - vrátil jsem se zrovna ze Států a neměl jsem při každé platbě kartu trvale na očích. Jinak platím online dost často, tím spíš mě potěšilo, že systém vyhodnotil i četnost, ev. region plateb :idea:
Honza421
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod anonymoussss 2. 4. 2012 19:51

Však já jsem proti, aby policie z mých daní vynakládala nějaké velké prostředky na šetření k pachateli támhle někde v zahraničí kvůli pár transakcím platební kartou. Vždyť by náklady jenom na překladatelské služby s tím související byly vyšší než způsobená škoda. To ať raději levně proklepnou tvoji rodinu a pokud nic nezjistí, ať to v klidu odloží.

S474N píše:Co to je za nesmysl s tim vyslechem rodiny a expertiza pocitace? Banka, potazmo asociace ma trumfy v ruce, proste to obchodnikovi neproplati a on si priste da pozor na nejake podezrele transakce, kterych se sam ucastni.

Já si myslím, že to obchodníkovi proplatěj. On nic neporušil a zakoupené zboží nebo službu poskytl. Vždyť to samy banky požadují reklamovat až po zaúčtování transakce. Ta škoda musí jít logicky na vrub bank nebo karetních společností, které provozují takové rizikové způsoby plateb.
anonymoussss
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod xls 2. 4. 2012 21:37

Je fakt, že by se banky mohly pro bezpečnost víc smeknout: zavést pro všechno 3D, umožnit operativně nastavovat limity, jednotlivě povolovat transakce, atd. ŽB měla tohle vychytané (tam se telefonicky karta pro transakci v určité výši povolila), u GE jde nastavovat limit přes IB, zato u AXY nebo CITI jde jedině ON/OFF a to je na houby.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod shawik 12. 11. 2012 21:46

jackson8800 píše:Zdravím,nedávno mi zmizlo z karty 4000 a potom ještě 3000 Kč,platba je zaúčtovaná,tak jsem podal reklamaci u banky,ale co mě zajímá..dá se nějak zjistit kdo si za to něco koupil?Platba byla odeslána někam do Číny..Díky za rady a zkušenosti.


banka v některých případech údaje zjistí. klient se k nim však nikdy nedostane ;-) údaje předá výhradně na vyžádání PČR, na základě poskytnutého souhlasu držitele karty. A bez platného souhlasu je nedostane ani PČR :-D

xls píše:Je fakt, že by se banky mohly pro bezpečnost víc smeknout: zavést pro všechno 3D, umožnit operativně nastavovat limity, jednotlivě povolovat transakce, atd. ŽB měla tohle vychytané (tam se telefonicky karta pro transakci v určité výši povolila), u GE jde nastavovat limit přes IB, zato u AXY nebo CITI jde jedině ON/OFF a to je na houby.


3D je pro banku šíleně drahá záležitost. Mnohým se vyplatí řešit fraud ex-post, i kdyby na vlastní náklady - samozřejmě záleží na objemu uskutečněných transakcí v poměru k neoprávněným.
shawik
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 13. 11. 2012 05:36

Ono je to vždy takové balancování na ostří nože, mezi maximální bezpečností transakce a možností kartou zaplatit. Čím více se utahují bezpečnostní šrouby, tím častěji pak můžeme narazit na různou neakceptaci karty. Párkrát jsem se již setkal s tím, že mi platba kartou neproběhla, naposledy před několika dny v Kambodži (Axa).

O limitech na kartách jsem psal zde: http://www.mesec.cz/clanky/limity-pro-p ... o-prevody/
Nejlépe to má pořešeno Cetelem (povolení konkrétní výše transakce), ovšem zase to neumožňuje platit v jiné, než podporované měně (tuším, je jich asi 20) a neumožňuje MO/TO transakce (dost často se takhle rezervují hotely, letenky).
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Akciový Klokan 13. 11. 2012 09:32

PatrikChrz píše:Párkrát jsem se již setkal s tím, že mi platba kartou neproběhla, naposledy před několika dny v Kambodži (Axa).


Ono v tomto případě Patriku je to asi správně. Představ si, že systém registruje několik let platby kartou jako 1.40 Kč, 3.50 Kč, 12 Kč s následnou vratkou po odečetení hmotnosti vráceného zelí ..... a najednou desetitisíce někde v Kambodži. V tomto případě systém zafungoval naprosto dobře
Nevěřte lidem nad 30 let. Mohli by mít znalosti a zkušenosti ! :-)))
Akciový Klokan
Diskutér

Odeslat příspěvekod iura 13. 11. 2012 17:56

shawik píše:
jackson8800 píše:Zdravím,nedávno mi zmizlo z karty 4000 a potom ještě 3000 Kč,platba je zaúčtovaná,tak jsem podal reklamaci u banky,ale co mě zajímá..dá se nějak zjistit kdo si za to něco koupil?Platba byla odeslána někam do Číny..Díky za rady a zkušenosti.


banka v některých případech údaje zjistí. klient se k nim však nikdy nedostane ;-) údaje předá výhradně na vyžádání PČR, na základě poskytnutého souhlasu držitele karty. A bez platného souhlasu je nedostane ani PČR :-D

Klient se k těm údajům samozřejmě může dostat, pokud je bude po bance požadovat, má na to právo, vždyť to byla transakce s jeho finančními prostředky, jen mu banka nemusí dávat informace zdarma, může si naúčtovat poplatky. Nejsou to ale údaje o kupujícím, pouze údaje o příjemci platby, tedy o prodávajícím. Údaje o kupujícím nemá banka šanci zjistit.
"vigilantibus iura scripta sunt"
iura
Mírně pokročilý


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků