Zajímavý článek v oblasti bankovnictví

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Zedna1 28. 9. 2024 13:44

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/ ... s#cxrecs_s

-> Sice je to zamceny clanek, ale i ta kratka free cast je velmi zajimava a v podstate dostatecna informace!
Zedňa
Zedna1
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ROlda78 28. 9. 2024 13:51

O chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak. Jan Werich
ROlda78
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod P_H_ 28. 9. 2024 14:54

Nechci být přehnaně pesimistický, ale ten bombastický nadpis poněkud neodpovídá realitě. Koukal jsem přímo na stránky Wero a zatím umí posílat peníze mezi účty pomocí telefonního čísla nebo QR kódu. Oni sami píšou, že možnost zaplatit u kasy bude v roce 2026. A to všechno je obchodní název pro European Payment Initiative (bylo mi těch 16 bank povědomých), jenž tohle všechno slibovala spustit do konce roku 2022 :-D

Větší konkurence bude fajn, ale duopol zatím může spát poměrně klidně, si myslím.
P_H_
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Zedna1 28. 9. 2024 16:28

Vse co je postaveno na okamzitych platbach zustane jen okrajovou zalezitosti do te doby, dokud se okamzite platby nezmeni na GARANTOVANOU sluzbu.

Predstava, ze pri soucasne nespolehlivosti a dost castych kratkodobych vypadcich (v souladu s nyni negarantovanou sluzbou) by na tom mely zaviset napr. platby lidi ve frontach v obchodech/supermarketech apod. je naprosto absurdni.

Samotna rychlost okamzitych plateb problem neni, jedna se o jednotky sekund, ale ta nespolehlivost (vypadky v nynejsi frekvenci) je pro nahradu za platby kartou smrtelna.
Zedňa
Zedna1
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dr.D 28. 9. 2024 17:12

Přiznám se, že moc tomu nerozumím, ale platby kartou jsou garantovaná služba?
Dr.D
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fc70 28. 9. 2024 17:18

V momentě, kdy vyjede účtenka při platbě kartou, zákazník i obchodník ví, že bylo (nebo nebylo) zaplaceno. Jak a kdy se to ve skutečnosti provede a jak se řeší výpadky, je pak problém bank atd.

Ne jako u (nepovinně) okamžitých plateb, kdy zákazník může vědět, že zaplatil, obchodník může vědět, že nic nemá, oba mají pravdu, a co teď u té pokladny mají dělat?!

To je u kasy nepoužitelné, zkrátka úplně jiná kategorie produktu.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod Zedna1 28. 9. 2024 17:20

Kolikrat se v poslednich X letech stalo, ze obchod ohlasil, ze nefunguji platby kartou a lide musi zaplatit hotove (nekteri pak nechali v obchode nakupni kose se zbozim a odesli)?

Ano, takove pripady byly, ale byly jich jednotky za X let, kdezto u okamzitych plateb je ctenarum tohoto fora zrejme, ze kratkodobe vypadky jsou mnoha radove vyssi, muj skromny odhad: minimalne asi tak tisicinasobne.

EDIT:
Garance, viz. tak jako stadnardni prevody jsou pod dohledem CNB garantovane do 1 max. 2 dnu
Naposledy upravil Zedna1 dne 28. 9. 2024 17:27, celkově upraveno 4
Zedňa
Zedna1
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod slavo963 28. 9. 2024 17:22

Dr.D píše:Přiznám se, že moc tomu nerozumím, ale platby kartou jsou garantovaná služba?

Vicemene jo. Za ty leta, co pouzivam kartu, jsem nezaplatil kartou v radu jednotek a to z obj. duvodu(nizky balance, expirovana karta, nefuncni terminal). Okamzite platby za 2 r. pouzivani selhali jiz vice krat, nektere banky stale nepouzivaji.

Kdyz chce tohle byt konkurenci, musi to byt na "pipnuti" a ne skenovani nejakych kodu, a cekat dalsich 10 vterin na potvrzeni validace protistranou...
slavo963
Inventář

Odeslat příspěvekod Dr.D 28. 9. 2024 17:29

fc70: Tak pokud by ten platební systém byl nastaven jako že buď okamžitá platba nebo nic, tak ten popisovaný stav by neměl nastat. Naopak u karet se běžně stává, že při nějaké chybě terminálu se zákazníkovi blokne částka, ale prodejci vyjede z terminálu platba zamítnuta nebo nějaká jiná chyba, příp. se terminál může zaseknout. A zákazník vidí blokaci v mobilu a nechápe, proč prodavačka chce po něm peníze znovu. A nevěří, že blokace za pár dní zmizí sama. A někdy taky nezmizí a musí reklamovat u banky:-)
Zedna1: Tak to se stává poměrně často, možná by ses divil, jak často:-)
Dr.D
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fc70 28. 9. 2024 19:36

Ano, ale i v tom nejhorším případě ta reklamace prakticky jistě uspěje, protože u banky jsem dlouhodobý zákazník a přesně tohle správné zaplacení je ten produkt, který kupuji.

Dohadovat se v jedné z tisíců maličkých restaurací (nebo někde na tržišti nebo s automatem), aby mi na účet vrátili peníze, je daleko horší, protože jejich hlavní produkt je něco jiného, dost možná se mnou nemají dlouhodobý vztah ani žádnou dlouhodobou pověst; a znám restaurace, které jsou tak chaotické, že si ani neumí nechat zaplatit, když jim objektivně dlužím a nabízím to – najatý personál to neumí a je mu to jedno.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod Dr.D 28. 9. 2024 20:44

Jo, v tomhle nejsme ve sporu. Už teď je to bordel a přidat další metodu platby by nikomu neprospělo:-)
Jen jsem chtěl k tomu podotknout, že z technického hlediska není důvod, aby některá metoda byla spolehlivější než druhá, když to hodně přeženu, všechno je to jen o poslání pár paketů internetem:-)
V podstatě jde o to, že kdyby se banky rozhodly, že odstaví kartové asociace, tak můžou postavit kolem okamžitých plateb stejně spolehlivou infrastrukturu, jako mají u karet.
Nicméně věřím, že je lepší odvádět desátek kartovým asociacím, než budovat něco nového.
Spíš bych si tipnul, že podobné projekty slouží jen jako vyjednávací argument s kartovými asociacemi.
Dr.D
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod fc70 28. 9. 2024 21:45

To není otázka infrastruktury a nakonec ani spolehlivosti, to je zkrátka jiný „produkt“.

Platba za zboží (má infrastrukturu na to, aby to bylo integrované s pokladnami a aby se příchozí platba vždy přesně spárovala s konkrétní účetní položkou, ano, to je infrastruktura a je to důležité; ale taky) je služba, kde banka do nějaké konkrétní úrovně zaručuje, že příjemce je legitimní a že dostane zaplaceno nejvýš jednou (s tím, že v určitých případech nedostane zaplaceno nebo se mu ty peníze i zpětně strhnou – přinejhorším i v případech, kdy na ně objektivně má nárok), a celé je to nějaké vyvážení technologií, procesů, zvyků, smluv a alokace rizika tak, aby to nebylo nutně v ničem perfektní, ale aby to maximalizovalo úspěšné provedení obchodu.

Platební příkaz je „platba s neodvolatelným zúčtováním“, kde o všem rozhoduje odesílatel a banka má za úkol udělat přesně, co má zadané – a jestli je adresát podvodník, jestli není podvodník ale za minutu vyhlásí insolvenci, to není problém banky a banka to ani nesmí zohledňovat.

To jsou úplně jiné věci. Platební příkaz musí existovat, protože na něm pak jde postavit ty platby za zboží (např. když Visa/MC rozhodne, že se mají vrátit peníze, tak pak musí zůstat vrácené a tu vratku nemůže jít obchodníkem svévolně vrátit) a protože k ty firmy v insolvenci musí nějak platit za elektřinu a právníky; ale z podstaty to není „ vyvážení … aby to maximalizovalo úspěšné provedení obchodu.“

-- 28. 9. 2024 22:49 --

Proto vidíme podvodníky, co přesvědčují lidi, aby vše poslali na jiný účet, a inzeráty na bílé koně, co přeposílají peníze do zahraničí, a pak se ty peníze těžko vracejí, protože ta služba je neodvolatelné provedení platby a banka ji tak musí provést (pokud už se tedy do toho nevložily státní orgány).

Nevidíme podvodníky, co po telefonu přesvědčí ke statisícové platbě kartou, protože je to produkt platby za zboží a je nastavený přesně tak, aby tento problém řešil.

-- 28. 9. 2024 22:56 --

Je určitě možné, že by banky mohly postavit nový produkt platby za zboží bez VISA / MC. Ale nebyly by to okamžité platby, jak je známe, bylo by to něco zásadně smluvně jiného – a okamžité platby na to vůbec nejsou potřeba, platby kartou existují od 50. let, kdy bankovní platby rozhodně nebyly okamžité, a nebyl to vůbec problém. (Zdržení platby se dá vždycky zpětně kompenzovat odpovídající platbou úroku; a peníze z přijatých plateb kartou bývají obchodníkům zdržované ani ne kvůli technické nemožnosti, ale především protože ten produkt plateb za zboží vyžaduje ochranu před tím, že obchodník zákazníka právě podvedl.)

Že je to celé spíš pseudopokus pro zvýšení tlaku na nižší poplatky kartových systémů, víceméně souhlasím.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod Dr.D 28. 9. 2024 22:05

Hezky si to rozebral, plně souhlasím.
Dr.D
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod P_H_ 29. 9. 2024 16:19

fc70 píše:Že je to celé spíš pseudopokus pro zvýšení tlaku na nižší poplatky kartových systémů, víceméně souhlasím.

Nebo snaha dostat se taky "k lizu" nějakým omezeným produktem.
P_H_
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Snorlax_C 10. 10. 2024 19:48

https://zpravy.kurzy.cz/786902-cnb-zvys ... i-rezervy/

Banky budou potrebovat vic penez na kterych budou muset sedet a nebudou smet investovat, tedy vetsi potreba vkladu pro zachovani stejneho objemu penez “v luftu”?
Snorlax_C
Mírně pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků