Bezkontaktní placení kartou a problém?

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod anonymni 11. 11. 2018 05:03

Dobrý den,
potřebuji poradit, kdo se v tom opravdu vyzná nebo se tím přímo v bance zabývá.

A)
Platím bezkontaktně platební kartou, aktuálně embosovanou VISA Infinitiv od ČSOB, krátce předtím VISA Classic také od ČSOB i KB.
Velmi často se setkávám, že pokud platím drobné částky př: 20 Kč, 80 Kč, 400 kč, tak jsou transakce často v režimu off-line. Jde vždy o stejné obchodníky jako Penny, Kaufland, Albert,COOP, Benzina.

Naopak platím u obchodníků, kde je vždy bez ohledu placené částky transakce provedena v režimu on-line př: Trafika GECO, restaurace.

Dříve jsem měl ještě k kartu Debit Mastercad BASIC od Poštovní spořitelny -(neembosovanou) a tam byly vždy veškeré transakce u všech výše uvedených obchodníků ( Penny, Kaufland,
Albert atd) vždy v režimu on-line, ať šlo o částku ve výši třeba jen 20 Kč.
Podobně fungovala i COOL karta od ČSOB.

Volal jsem na karetní centrum ČSOB i KB a tam mě bylo sděleno, že zda transakce kartou bude ověřována v režimu on-line/offline vždy závisí výhradně na nastavení platebního terminálu obchodníka a nikoliv na nastavení karty či jejího typu. ( viz offline-platba v Kauflandu u VISA Classic embosovaná/ Debit Mastercard BASIC neembosovaná). Což se mi zdá zcela nesmysl, dle mých praktických zkušeností.
Prý rozdíl mezi embosovanou či neembosovanou kartou je, že s embosovanou kartou lze v zahraničí zaplatit na více místech a proti ji banky upřednostňují a některé ( viz. KB a.s) vydávají pouze embosované karty - VISA Classic.

Dle mého názoru je to spíše jinak,ale možná se mýlím.
Od banky má karta nastavenu nějakou preferenci jako třeba jako třeba - Offline či on-line ověřování.

1) V případě nastavení preferencí karty od banky tzv. offline ověření u terminálu obchodníka s preferenci offline ověření ( Penny,. kaufland atd) provede oveření v offline režimu. Určitě je tam nastavený nějaký offline limit, kdy po dosažení určité částky, počtu plateb se i tam ( u offline obchodníků) provede kvůli ověření transakce v režimu on-line. Nevím, zda tento limit nastavují pouze banky, ale i třeba terminál nebo vydavatel karty? Netuší někdo?

2) V případě, že terminál je nastaven na online-ověření př. Trafika GECO, tak je jasné, že v případě platby proběhne vždy on-line platba.

Dle mého názoru si karty COOL od ČSOB či neemsované karty ČSOB, KB vynucují dle nastavení banky, karetní společnosti on-line ověřenín a tím pádem je provedeno, pokud obchodník nemá technický výpadek a nefunguje tak spojení s autorizačním centrem.

Ví někdo, jak to opravdu funguje v praxi?
Dle mě banky říkají zcela nepravdu, že vše závisí poue a jen na terminálu.

Dnes hodně banky preferují vydání embosovaných karet, před neembosovanými. Víte někdo důvod proč to tak je?

Offline ověření má řadu nevýhod:
a) nepřijde sms/email notifikaci o blokované částce na účtě
b) klient se dozví o platbě, až po stržení platby cca. 1-3 dny.
c) v případě ztráty krádeže karty a její blokace, lze provádět po určitou dobu u tzv. offline obchodníků platby kartou. ( vím,. že škoda jde za bankou, ale jde o princip) Netuším za jak dlouho se po provedené částečné či trvalé blokaci dojde k propsání záznamu o blokaci u všech obchodníků.
d) zákazník banky se může dostat snadno do záporného zůstatku na účtě

Výhoda offline plateb je snad jen ta, že pokud nefunguje datové spojení nebo terminál je vždy nastaven jen na offline režim, tak u karet vyžadují vždy ( opakuji ) vždy on-line ověření nepůjde touto kartu zaplatit.

B)
Při platbách do částky 500 Kč se zpravidla nezadává PIN, ale samozřejmně z důvodů nezpečnosti může být klient banky požádán o vložení karty a zadání kódu PIN a oveření transakce. Jde vždy o tzv. on-line ověření.

Vím, že tyto pravidla, kdy si systém vyžádá PIN nastavuje příslušná banka a každá banka to má zcela jiné.

Netuší někdo, jak to mají banky obecně nastaveny?
Zda.
a) zda je PIN vyžádán po dosažení nějaké souhrrné částky př: 2 000 Kč ( tj. 5 plateb po 400 Kč)
b) nebo také třeba každá 10. platba, bez ohledu na výši částky ( tj. 10 plateb po 15 Kč)
c) případně, zda je tam časové hledisko, kdy třeba v průběhu 24 hodin, lze provést maximálně bez ověření kódu PIN maximálně třeba 3 transkace, v průěhu týdne již více. ( zloděj v případě odcizení karty se snaží co nejrychleji nakupovat, než je karta blokovaná)
Může být požavek na vyžádání kódu PIN vznesen i od terminálu obchodníka?

C)
Máte někdo praktické zkušenosti z vaší banky, kdy po vás chtěl systém zadat PIN při podlimitních transakcích ( bezkontaktních) ?
Odcizil vám někdo kartu a zneužil ji při bezkontaktním placení? Jaká byla škoda a uhradila ji banka nebo tam byla spoluúčast klienta? Jaká to byla banka?

Děkuji za vaše odpovědi.
anonymni

Odeslat příspěvekod tomaslany 11. 11. 2018 06:04

Neřeš blbosti.
tomaslany
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod xls 11. 11. 2018 06:56

Banky a obchodníci právě tyhle informace tají, aby je nemohli zneužít zloději. Obecné pravidlo asi nebude, třeba teď jsem v zahraničí a tady procházejí než podpisu i pinu platby do 1000 Kč.

Embosovane byly dříve něco víc, jen ty se daly použít na internetové platby. Dneska je to už asi jedno, možná je rozdíl jen v limitech u jednotlivých bank. Na mám zrovna radši neembosovane, ale mám poslední a nepočítám, že mi pro obnovení přijde stejná.
xls
Inventář

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 11. 11. 2018 07:59

Ono je to složitější. Preference může mít karta i terminál, co jsem slyšel, tak pokud terminál nerespektuje preference karty, jde případné zneužití za bankou obchodníka.

V některých případech je nežádoucí On-line ověření, typicky mýtné brány, MHD a podobně, obchodník raději počítá s nějakou ztrátou, než by výrazně zpomalil odbavení.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod audiobullys 11. 11. 2018 08:17

Poslední známý případ zneužití bylo s kartami UCB - mladík zjistil přesně jak banku a terminál obejít hodně do mínusu.
Malé platby se skutečně třeba u karet ČSOB v uvedených obchodech nedávají online do blokaci. Hranice je možná něco mezi 300-500 Kč možná i spíš těch 500 Kč což se dá zjistit jediné pozorováním.
Borec s ucb vysledoval že třeba po x té platbě kartou do mínusu bez ověření je třeba strčit kartu do bankomatu a zeptat se na zůstatek karty. Pak došlo k vynulování čítače bezkontaktních plateb a mohl znova jít nakupovat do minusu.
Bohužel byl tak blbej že to dělal se svojí kartou.
Přestože jsou někteří důchodci blbí a máj PIN v peněžence u karty, tak vzhledem k tomu že u každýho bankomatu a obchodu jsou kamery, tak by si zloděj pěkně nabehnul.
Karty jsou v ukradený peněžence víc v bezpečí než hotovost .
audiobullys
Diskutér

Odeslat příspěvekod MirekM. 11. 11. 2018 08:26

Cca před rokem požadován několikrát PIN u bezkontaktních podlimitních plateb v KFC.
MirekM.
Diskutér

Odeslat příspěvekod tomaslany 11. 11. 2018 08:31

tomaslany
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod minarjo 11. 11. 2018 08:44

Moje zkušenosti:
Běžné debetní i kreditní karty Poštovní spořitelny, debetní mBank a Air bank: umožní offline, pokud to terminál umí
Karta Revolut, Cool karta ČSOB, platební nálepky Poštovní spořitelny, Air bank, Hello bank (ono nejspíš platební nálepky obecně, když nemají kontaktní čip): vynucují si online platbu
Obchodníci: jsou tací, kteří offline moc rádi nemají a terminály mají spíše nastaveny na online (vím, že dříve třeba Globus terminály více vyžadovaly online u mojí karty Poštovní spořitelny, která jinde v obchodech běžně byla offline). Ale třeba Billa, Penny běžné offline umožní, pokud to karta povoluje. A různé automaty na nápoje nebo s cukrovinkami, bagetami atd preferují celkem silně offline platby, pokud je karta umí-právě u nich se nejsnáze pozná, zda karta offline platby umožňuje a nemá nastavenu silnou preferenci na online (nebo dokonce zákaz offline): právě ty karty uvedené výše (Cool, Revolut, nálepky) u těchto automatů vynutí online platbu trvající i přes 10s, ostatní offline a zboží je vydáváno hned po pípnutí.
PIN u bezkontaktních transakcí pod 500 Kč: to se mi zatím nikdy u karty ani nálepky nestalo, že by ho terminál po pípnutí chtěl. To spíš se občas stává (když je víc bezkontaktních plateb v řadě), že terminál 2x chybově pípne a vyzve k platbě kontaktní (tedy když už chce terminál PIN kvůli nějakému vynulovanému čítači na kartě, tak zpravidla si ho vynutí nutností kontaktní platby, kde je PIN zadáván vždy, a ne zadáním PIN v rámci platby bezkontaktní).

Když jsem četl technickou realizaci těchto věcí, tak samosebou záleží jak na terminálu, tak na kartě. Na kartě v čipu jsou ty čítače transakcí umožňujících bezkontaktní platby offline, platby bez PIN atd. a nějaké preference ta karta má. Terminál by je měl respektovat, pokud to umí. Ten mladík právě tyto čítače offline plateb zneužil tím, že je u UCB karty nenuloval platbou kontaktní ani výběrem z ATM, ale jen dotazem na zůstatek (což ne zcela korektně čítače také vynulovalo, i když mu to později po zaúčtování offline plateb muselo ukazovat zůstatek záporný). Je tedy jasné, že mechanismy, maxima čítačů atd. banky tají a tajit budou.
Naposledy upravil minarjo dne 11. 11. 2018 09:09, celkově upraveno 4
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod Pezos 11. 11. 2018 08:59

kamarad.michal píše:Offline ověření má řadu nevýhod:
...
b) klient se dozví o platbě, až po stržení platby cca. 1-3 dny

Je rozdíl mezi offline ověřením a offline platbou. Poměrně častá je varianta, že platba se ověří offline (aby rychle vyjela účtenka) a následně v řádu sekund nebo jednotek minut se odešle blokace - pro klienta to vypadá jako online platba (hlavně když to není uvedeno nikde na stvrzence nebo během platby na terminálu).
PatrikChrz píše:V některých případech je nežádoucí On-line ověření, typicky mýtné brány, MHD a podobně, obchodník raději počítá s nějakou ztrátou, než by výrazně zpomalil odbavení.

Ale např. nádražní automaty na občerstvení klidně ověří online - píše se to na displeji a opravdu to docela trvá :-))
Pezos
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Mimonik 11. 11. 2018 11:21

Vždyť si se tu na to už minimálně jednou ptal.
Mimonik
Nadšenec

Odeslat příspěvekod tomaslany 11. 11. 2018 12:23

To je jak vlazy. :mrgreen:
tomaslany
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod mate59 11. 11. 2018 16:36

Malá platba kartou Infinite od ČSOB se mi taky odečte z účtu po pár dnech,je to normální,na účtence se zobrazí platba offline.Používám pouze jejich aplikaci Na nákupy a tam se zobrazí vždy ihned všechny blokace i za drobné nákupy a zústatek na účtě nebo na kreditce.
mate59
Nadšenec

Odeslat příspěvekod fremantle 11. 11. 2018 18:24

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

viewtopic.php?f=316&t=1229419
viewtopic.php?f=316&t=1250792
viewtopic.php?f=316&t=1251074
viewtopic.php?f=316&t=1279801

...tipuji, že v tomto případě jde o nějakou poruchu (F40 - F42), akorát nevím jestli má větší problém tazatel, nebo ti co si to reálně čtou a i odpovídají. :-)
fremantle
Inventář

Odeslat příspěvekod minarjo 11. 11. 2018 18:37

@fremantle:
Třeba já jsem o velmi podobných dotazech tazatele nevěděl zkrátka proto, že tak dlouho toto fórum nesleduji. Ne každý na tomto fóru je dlouhá léta :).
Tebou odkazované příspěvky jsou především z let 2015-2016. Jen poslední je novější z února 2018, i to už je 9 měsíců zpět. Což pro mnohé zdejší (nejen mě) je buď dříve, než to zde začali číst, nebo už zkrátka zapomněli. Každopádně také nechápu, proč stále velmi obdobný dotaz je tazatelem pokládán.
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod tomaslany 11. 11. 2018 18:48

Protoze porad resi blbosti. Staci precist i jine jeho prispevky. Neco jako vlazy.
tomaslany
Mírně pokročilý


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků