od fremantle 2. 6. 2019 11:58
Člověk by očekával, že když už nic jiného, šlo by si tím aspoň zjistit zůstatek v jiné bance a realizované transakce, ale ono nefunguje ani to - rozdíly jsou totiž jak na úrovni API jednotlivých bank, tak i aplikací, které s daty pracují.
Zatímco u některých účtů, popřípadě bank se zobrazuje celý zůstatek včetně například blokované částky (Fio mi zobrazuje pořád zůstatek o 10 EUR vyšší (korunový účet tam nemám, eurový mám vedený u slovenské pobočky, nicméně IB používají stejné, takže napojit šel), což je minimální zůstatek, kterým nelze disponovat), tak u jiných ne (některé účty u Monety mají minimální zůstatek 200 Kč, ale ten se nezobrazuje). Takže pokud některé banky budou třeba ukazovat po platbě kartou nebo z výběru z bankomatů zůstatek disponibilní, zatímco jiné účetní, je to akorát zmatečné.
Reálně jsem na problém s historií transakcí nenarazil - můžu si zobrazit třeba i z loňska (delší jsem nezkoušel, nechtělo se mi tolik "posouvat" a taky nevím, jestli je zobrazena u všech účtů, které mám napojeny do Richee), ale například v smart bance MMB se mi nezobrazují například u Fio účtu žádné transakce - převody na účty, resp. SEPA platby a vidím tam jen vklady hotovosti a výběry z bankomatů, leč jsem mezi nimi uskutečnil desítky převodů... V Richee aplikaci tyto pohyby naopak jsou, ale není u nich uvedeno kromě částky nic - žádný příjemce, číslo účtu a popis mají "ostatní". Vlastně v Richee není žádná konzistence, v obecném přehledu transakcí všech účtů je u většiny převodů uvedeno číslo účtu (odesílatele nebo příjemce), ale není poznat, ze kterého účtu nebo na který účet převod byl proveden. A pak naopak u některých převodů se nezobrazuje číslo účtu, ale jméno odesílatele.
Samozřejmě absence jakýchkoliv dalších produktů, než platebních účtů je taky nepříjemná - multibanking pak nemá žádný efekt, když nevím, že nějaká částka mi odchází v tom měsíci třeba na stavebko, jako splátka hypotéky, kreditky či do podílového fondu. Jinak pro zajímavost - aktuální zůstatek a transakce u kreditních karet RB umí zobrazit aplikace Air Bank (při registaci se mi zobrazily všechny úvěrové účty kreditek, které jsem kdy u RB měl včetně už dávno ukončených), v multibankingu ČSOB se tyto produkty ale nezobrazují.
Samozřejmě reautorizaci považuji taky za otravnou - na jedné straně žádná aplikace předem neupozorňuje na to, že třeba za týden vyprší autorizace a bude nutná přeregistrace (ono by bylo úplně nejlepší, aby aplikace upozorňovala nějak dynamicky podle četnosti přihlášení - u klienta, který se přihlásí jednou za dva týdny by byla žádoucí notifikace jiná a klient, který se přihlásí několikrát za den taky nechce být spamovaný pokaždé, když se přihlásí - ale pochybuji, že se kdokoliv od bank dočká nějaké sofistikovanější logiky v sotfware). Na straně druhé, reautorizace by měla být zjednodušená (bez nutnosti zadávat přihlašovací údaje, pokud nedošlo k jejich změně a například umožnit se reautorizovat jen zadáním SMS kódu anebo potvrzením v aplikaci), nehledě na to, že u některých bank je tohle překombinované až příliš - třeba u ČSOB je nutno mít přihlašovací do platformy ČSOB Identita (ale zbytečné se namáhat, API ČSOB v aplikacích ani nefunguje), což je už naprostý úlet - běžný klient ČSOB může mít až 5 různých loginů (do IB, do ČSOB Investic, do hypoteční zóny u Hypoteční banky, do klientské zóny ČMSS, nyní ještě i do ČSOB Identity... a to ještě nepočítám třeba Patriu nebo pojišťovnu).
Načítání informací až po přihlášení je taky problém - způsobuje to prodlevy a informace jsou neaktuální, bylo by smysluplnější, aby si banky dokázaly stahovat informace od protistran průběžně a držely je v nějaké vyrovnávací paměti a při přihlášení zobrazovaly tyto informace a aktualizace by proběhla tak, aby si to klient ani nevšiml.