Paysend FAQNěkolik lidí odsud se mě přes SZ ptalo na detaily o Paysend i dle toho, co už sami vyzkoušeli. Pokusím se to zde sepsat jako takový malý FAQ. Stále nabízím přes SZ případné další rady před registrací do Paysend, např. jak mít hned 2 první Paysend platby zdarma (kód doporučení+promo kód) atd.
Doporučuji nejprve pročíst tento článek, řada věcí z něj je dále použita:
https://www.mesec.cz/clanky/banky-umi-p ... c-nemluvi/ Služba použitá k placení z karty na kartu:Mechanismus popsaný v uvedeném článku na Měšci přesně Paysend využívá: tedy službu MasterCard Moneysend mezi kartami MasterCard (tedy karty, jejich číslo začíná v našich končinách na 5) a Visa Direct mezi kartami Visa (číslo na 4). V této chvíli funguje přes Paysend jen první možnost, tj. mezi kartami MasterCard, brzy snad obojí.
Kde se do Paysend zaregistrovat, z čeho ho pak používat:Využít lze webového rozhraní na
http://www.paysend.com/bonus (pro bonus v rámci registrace za první platbu mi stačí napsat SZ). Je tu ale i lepší alternativa: uživatelé Android smartphonů (nebo i nakouslého jablka) mohou využít daleko pohodlněji (z hlediska obsluhy i každého přihlášení, umí i otisk prstu) i mobilní aplikaci "Paysend: odeslat peníze online z karty na kartu". Schválně píšu celé jméno aplikace z obchodu Google play, protože existuje ještě aplikace "Paysend Global account" a to není ta správná (tou se poměrně čerstvě pokouší Paysend konkurovat službám typu Revolut či TransferWise).
Limity Paysend převodů:1) Samotná aplikace má pololetní limit na transakce, ten je hned po registraci jen 25 tisíc Kč. Na 125 tisíc ho lze navýšit doložením totožnosti (OP či pas), na 375 tisíc doložením dokladu s adresou (výpis banky atd), na více doložením příjmu. Vše lze doložit přes chat mobilní aplikace jako přílohu (rychlejší), případně emailem s přesně specifikovaným předmětem.
2) Doporučený limit (uživateli, i dle textů na webu) pro zaslání jedné platby je do ekvivalentu 1000 euro. Paysend aplikace sice dovolí převést jednou platbou klidně i víc (do limitu z bodu 1), ale pak to může zamítnout banka přijímací karty kvůli AML zákonům, zvlášť pokud by takových plateb bylo víc v kratší době.
Použitelné karty plátce/příjemce:V tuto chvíli jen karty MasterCard, viz jeden z předchozích bodů. Pozor na to, že Paysend velmi důsledně kontroluje shodu země zadané a země karty (kterou pozná z čísla karty). A to na straně karty plátce (země plátce je zadávána při registraci spolu s adresou, není možné lhát, když pro navýšení limitů je třeba ji doložit) i příjemce (země zadávána při vytváření platby, dle ní se vybere použitá měna), musejí se shodovat. Tedy občan ČR nemůže poslat v CZK platbu třeba z/na Curve, protože ta je britská a aplikace by hned psala neshodu země. Navíc měnové konverze má Paysend dražší než třeba Curve (spread na EUR/CZK kolem 1%), takže dělat Paysend převod třeba v GBP jen proto, aby to vzalo Curve kartu jako přijímací, to není výhodné (a jako odesílací to není ani možné, pokud nemáte britský pas či OP
)
Poplatky při Paysend převodu:a) poplatky odesílací banky jsou samosebou nulové, jde o běžnou platbu kartou na internetu vůči obchodníkovi Paysend
b) na straně Paysend je převod zpoplatněn částkou 39 Kč, o tuto částku se při zadávání celková platba navýší. Poplatek může být buď odpuštěn použitím vybraných promo kódů (je pak hned vynulován), nebo při použití kódu doporučení jiného klienta během registrace do Paysend bude první poplatek sice naúčtován, ale pak při úspěchu transakce vrácen formou bonusu, který si lze vyplatit bezplatnou separátní platbou na nějakou svou kartu (pro dvě platby zdarma vyžívající těchto dvou věcí mi stačí napsat SZ před registrací do Paysend)
c) na straně banky příjemce bývá u většiny bank příjem platby na kartu zdarma, jsou ale výjimky! Jak je v článku na Měšci pod odkazem zkraje FAQ vidět, tak u Fio a KB byla příchozí platba tohoto typu v době tvorby článku (duben 2016) zpoplatněna, a ne málo, ale procentně z objemu! Nyní už tomu tak být u těchto dvou bank nemusí, bez ověření bych to ale do nich radši nezkoušel
.
Průběh transakce na straně karty/banky plátce:Když je platba v Paysend zadána (v našem případě nejčastěji v CZK z nějaké CZ kreditky na jinou CZ debetku), tak blokace částky (s případným poplatkem) na kartě plátce proběhne hned a pak se Paysend pokouší platbu doručit na kartu příjemce (tedy bance příjemce). To trvá zpravidla 20 minut až hodinu, výjimečně déle. Pak je u dané transakce už vidět buď zelená ikona ok (tedy povedlo se, banka příjemce částku převzala) nebo červená X chybová (v detailech je pak vidět důvod chyby). Když dojde k chybě (nejčastěji proto, že banka příjemce platbu zamítla převzít, nebo to nestihla do časového limitu), pak samosebou částka i s poplatkem je vrácena. Když chyba nastane brzy po zadání, tak se jen zruší blokace na kartě plátce, když později, tak do 1-2 dní přijde vratka (obdobně jako při použití GBIT u Curve). Tedy neúspěch nic nestojí
.
Průběh transakce na straně karty/banky příjemce:Pokud je v Paysend transakce vidět jako úspěšná (zelená ikona, viz předchozí), tak existují dle mých zkušeností v podstatě 3 možnosti, jak to banka karty příjemce zpracuje:
a) platba až do zaúčtování karetní transakce, tedy 1-3 pracovní dny, není nikde v online bankovnictví vidět; to není důvod k panice, stačí počkat na zaúčtování a je to ok (příklad: ČSOB/Poštovní spořitelna)
b) platba se v online bankovnictví i zůstatku projeví sice ihned poté, co Paysend hlásí úspěch, ale je ve stavu nezaúčtováno (tedy účetní zůstatek o ní ještě není navýšen, disponibilní ale už ano), zaúčtování klasicky za 1-3 pracovní dny jako v a). Tedy úplně stejně, jako když se kartou někde zaplatí, jen s opačným znaménkem (příklad: Air bank)
c) platba na účet dorazí v podobě "převodu" z centrály banky, lze s ní tedy pracovat ihned, jak se v online bankovnictví objeví-to je brzy poté, co Paysend hlásí zelenou fajfkou úspěch transakce (příklad: Equa bank)