od fremantle 25. 1. 2017 15:27
Z jiného soudku - nepravidelně řeším potřebu pracovat s eury v hotovosti - pokud jich mám přebytek, tak už situaci mám téměř vyřešenou - buďto je vložím v hotovosti na pokladně v RB nebo v Expobank CZ a pošlu SEPA platbou pryč (podle toho, kde mám volný kontigent - v RB první v kalendářním měsíci, v Expobank CZ v kalendářním čtvrtletí).
Pokud naopak potřebuji eura v hotovosti, tak se snažím naplánovat výběr v eurozóně, nicméně obojí není moc praktické, ale i podle nových sazebníků, které "omězují" práci s hotovostí bych si měl bohatě vystačit s možností jednoho výběru i jednoho vkladu v kalendářním měsíci, pokud bych měl možnost plateb do/z eurozóny, takže oznámení o volných převodech do slovenské Tatra banky přišlo celkem vhod a tak jsem se jal založit tam účet, přičemž jsem využil "zvýhodnění" vedení standardního produktového balíčku na 3 roky bez poplatku jako "uvítací" bonus pro klienty rušené tamní pobočky Zuno (počítám, že po těch 3 letech to bude stejně nepoužitelné, že to nemá smysl řešit příliš dlouhodobě).
Slovenská Tatra banka se tváří jako hodně "inovativní" ústav (v médiích se snad objevují reklamy tuším na hlasovou biometrii, výběry z bankomatů telefonem a pod.), ale tento dojem hned zarazil první dojem z pobočky zařízené ve stylu 90. let (exteriér ještě horší, ale dejme tomu, že nájemníci socialistický vzhled řešit nepotřebují), k podepsání absurdní množství dokumentů (mají tam sice i signpad, klient si při zřizování generuje biometrický podpis), ale nechápu pak tu nutnost podepisování množství dokumentů i propiskou. Součástí rámcové smlouvy je implicitně žádost o poskytutí úvěrového rámce, nechybí rozhodčí doložky (smlouvy nijak nespecifikují, jestli je lze odmítnout) - při zřízení nicméně přidělen žádný rámec není, co jsem asi pochopil, poskytuje se průběžně podle obratu na účtu (registry na Slovensku mě nicméně nezajímají, tak jsem to nechal být)... Dvacet podpisů, razítka, vrcholem bylo jakési "potvrzení" o tom, že po dobu 3 let nebudou na účtu účtovány poplatky (samozřejmě bez datumu, proč taky, že, jakožto zvýhodnění pro klienty Zuno)... Asi skutečně je obecně skupina Raiffeisen jakousi relikvií z dob Rakouska-Uherska
V té inovativnosti na mě zapůsobilo absurdním dojmem autorizační zařízení, kterému říkají "čítačka" - hardwarová "kalkulačka" se slotem pro platební kartu, po vložení které se vybraná operace autorizuje jejím PIN kódem - je to neskutečně pomalé, aspoň existuje i verze pro telefony, což je ale spíš softwarový token, kde lze operace pak autorizovat i QR kódem (nicméně není to aktivní s push notifikací jako Smart klíč u ČSOB). Debetní kartu jsem fasoval hned na pobočce, je to nepersonifikovaná Visa Electron - okamžité vydání je bonus, ale divný povrch podléhající rychlému opotřebení na mě zanechal rozporuplný dojem - a vůbec v balíčku za poplateček 7 € bych čekal něco více než obyčejnou elektronickou Visu (vydávají i MasterCard Standard, ale za poplateček 2 € měsíčně). Šlo si zvolit, jestli si obnovenou kartu půjdu vyzvednout na pobočku, nebo mi bude doručena poštou (i do ČR - zvolil jsem si tuto možnost). Aspoň PIN lze změnit bezplatně (není standardem u bank na Slovensku, běžně si za tohle třeba UCB nebo ČSOB účtuje kolem 2 €). Výběry z bankomatů cizích bank (i v zahraničí, kromě skupiny RBI) jsou za celkem vstřícné 2 €, ale kurz to spolehlivě zabije - vše je přepočteno kurzem Visa na dolary a kurz EUR/USD přepočten dle devizového kurzu banky s dost vysokým spreadem (přitom ta MC by to konvertovala přímo kurzem asociace na eura)...
Jo, takže inovace - singpady nebo hlasová biometrie, no proč ne - ale třeba ty signpady jsem už kdesi tak před několika lety viděl už u Air Bank (no dobrá, Slovensko bude asi v tomhle mírmě pozadu) a Moneta je implementovala tak marně, že se stejně vrátili ke starému dobrému papíru. Na klientské lince spíš uvítám, nebudu-li tam muset nic řešit, takže jestli si už mám volat jednou za úherák, tak mi je jedno, jestli si mě ověří podle PINu, osobních údajů nebo hlasem, budiž. Ale to má být to všechno? No dobrá, na telefonu mám nainstalovány 3 aplikace (smartbanking, token a aplikaci pro platby kartou - pro eura jsem ještě řešení neměl, tak snad aspoň v eurozóně využiji, používám jen ČSOB NaNákupy), ale na to jak se inovativně tváří, pořád mi to přijde málo - není ani možnost přihlášení otiskem prstu, chybí push notifikace (zajímavé, že součástí balíčku je neomezené množství prehistorických SMS zpráv), multiměnová karta není, výhodu výběrů z bankomatu vlastní banky "mobilem" (resp. vygenerováním kódu v aplikaci) moc nevidím, když už i bezkontaktní čtečky karet na bankomatech mi přišly lepší.
No, asi uvidím, co budu říkat za 3 roky, ale nepočítám, že se to zlepší...