Centrální registr dlužníků - jak to funguje?

Spotřebitelské úvěry, kreditní karty, leasing

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod mobilman 6. 12. 2008 15:30

stanislav.stribrny píše:Operátor mi neoprávněně naúčtuje poplatek, podám reklamaci, která bude vyhodnocena jako neoprávněná a hned se ocitnu v Registru jako nespolehlivý. Můžu se sice soudit, ale kolik běžných spotřebitelů má na právníky? A táhnout se to může půl roku.


Platba faktury u mob.operatora nema (pokud se nepletu) odkladny ucinek faktury, pokud se primo nedohodnete na posunuti splatnosti faktury. Mobilni operatori jsou clenem registru SOLUS, nikoli BRKI nebo NRKI a do registru SOLUS se dostanete kdyz dluzite alespon 2 splatky (resp. 60 dni po splatnosti) a aktivne nekomunikujete, na vyreseni reklamace je ovsem zakonem stanovena lhuta 30 dni (ve Vseob.obch.podminkach maji operatori vyjimku z teto doby pouze pokud jde o reseni se zahranicnim roamingovym partnerem) takze by jste se nikdy nemel dostat do registru kvuli fakture, kterou s operatorem aktivne resite a pokud neprestanete platit dalsi faktury neni problem. V pripade ze by takova situace nastala a operator by Vam dal zaznam do SOLUSU (nic takoveho se diky reklamaci dosund nestalo, takze je to opravdu velmi velmi nepravdepodobne) mate potom sanci pozadat operatora po vyreseni o vymaz.

Na jakekoli uverove produkty nemate zadny pravni narok, jakekoli naroky na subjektivni ztraty jsou tak bezpredmetne at mate zaznam v registru nebo ne. Stale asi nechapete ze at je neco v registru nebo ne, nikdo nema absolutne zadnou povinnost vam cokoli poskytnout (tak to je a bude). A k vyreseni reklamace a vymazu neopravneneho zaznamu z registru skutecne neni potreba pravnik ;-)
mobilman
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 6. 12. 2008 19:21

ČMSS vás dá klidně do registru, pokud jste spoludlužník a dlužník přestane splácet. A to bez toho, že by vás nejdřív informovala o tom, že dlužník nesplácí a chtěla splácet po vás. Prostě vás tam šoupnou oba najednou první měsíc po tom, co jim nepřijde splátka. Při uzavírání smlouvy se samozřejmě nic takového nedozvíte ]:-< .
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mobilman 6. 12. 2008 20:12

Tomáš Marný píše:ČMSS vás dá klidně do registru, pokud jste spoludlužník a dlužník přestane splácet. A to bez toho, že by vás nejdřív informovala o tom, že dlužník nesplácí a chtěla splácet po vás. Prostě vás tam šoupnou oba najednou první měsíc po tom, co jim nepřijde splátka. Při uzavírání smlouvy se samozřejmě nic takového nedozvíte ]:-< .


Nezam detaily smluv CMSS, nicmene pokud jste nekde u banky rucil (vc. CMSS, ktera vyuziva Bankovni registr) pak je smlouva uvedena i pod vasim rodnym cislem v registru s tim, ze vase role zde neni "Zadatel" ale "Rucitel", nicmene kazdy mesic se zde aktualizuji vsechny udaje o smlouve - tzn. i to, pokud chybi splatka. Jste spoluzadatelem (rucitel) a tedy smlouva je v registru navedena i na Vase rod.cislo , to je bohuzel fakt a je to riziko rucitele ze budete mit problemy pokud puvodni dluznik (zadatel) prestane platit.

Idealni je nikde nikomu na nic nerucit (nebyt spoluzadatelem).
mobilman
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 6. 12. 2008 21:10

Nejsem ručitel, ale spoludlužník. A pokud kupujete nemovitost na úvěr v manželství, tak bohužel nelze nebýt spoludlužník.
Ale jde mně o to, že člověka prostě první měsíc po nezaplacení splátky šoupnou do registru, aniž by mu vůbec dali vědět, že dlužník přestal splácet.
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mobilman 8. 12. 2008 00:11

Myslim ze stale nechapete ten registr. V nem je smlouva uz od jejho vzniku a jelikoz jste spoludluznik (z pohledu registru na stejne urovni jako rucitel-spoluzadatel se zodpovednosti za splaceni) tak je provazana i na Vase rodne cisllo - tzn. vsechny detaily smlouvy jsou vidiet i pod Vasim rodnym cislem.

A bankovani registr se aktualizuje kazdy mesic - ze vam nedali vedet je normalni, udaje se aktualizuji v registru kazdy mesic pravidelne a souhlas jste udelil podepsanim smlouvy. Zadna banke neposila nikomu zadnou informaci ohledne pravidelne mesicni aktualizace nebot jiz ma souhlas od doby podpisu smlouvy, nehlede na naklady - dostavat na kazdou kreditku a uver 12x do roka informaci ze kazdy mesic provede aktualizaci, to jiste uznate by bylo dosti nelogicke...

Doporucuji proto predem prostudovat smlouvy a detaily ohledne zpracovani osobnich udaju k cemu davate souhlas, pokud s tim nyni nesouhlasite.
mobilman
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 8. 12. 2008 09:46

Smlouvy jsem prostudoval velmi dobře, nebojte. Stálo v nich, že po splacení meziúvěru banka pošle dlužníkům (množné číslo) návrh na novou výši splátky úvěru v případě, že pro to budou splněny podmínky. Informaci o splacení meziúvěru a nové výši splátek poslala banka pouze bývalé manželce, tedy dlužníkovi (jednotné číslo). Mně tyto informace poslala až po delší srdečné korespondenci s kopií na předsedu představenstva...
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod qwe111 1. 7. 2009 13:03

me se stala jina vec. Kdysi mi nabidli u CS kreditni kartu s tim, ze je to zcela zadarmo. Rikal jsem si proc ne, vyridim pro pripad, ze by se neco stalo... Nikdy jsem ale tu kreditku nepouzil, takze jsem byl docela prekvapeny, kdyz mi prisla po novem roce vyzva, ze mam uhradit nedoplatek neco kolem 150 Kc. Nabehl jsem tedy na pobocku, kde se ukazalo, ze je to nejaky poplatek, ze vedeni one kreditky, pripadne uctu (uz nevim, nesejde na tom - z nabidek na veci zcela zadarmo a take z duvery k CS me to natrvalo vylecilo). Nicmene onen poplatek jsem jim zaplatil a kreditku na miste zrusil. A ted se konecne dostavam k otazce, jestli si myslite, ze muzu byt veden jako neplatic v registru na zaklade te vyzvy co mi poslali k uhrazeni nedoplatku. Diky.
qwe111
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 1. 7. 2009 15:03

To je hezké :-)
Aneb jak se člověk může dostat do registru dlužníků nikoli vlastním přičiněním :)

Nebyla ta kreditka vázaná k účtu? Pak by si poplatek automaticky odepsali z účtu - ale asi ne, když to neudělali.

Jediné, jak lze zjistit, zda jsi v registru, je požádat o výpis BRKI - http://www.cbcb.cz
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod mikicz 1. 7. 2009 15:43

qwe111: na základě výzvy k úhradě se do registru nedostaneš. minimálně ne do termínu, který na ní byl uveden. jak jinak by ses dozvěděl, že vůbec máš něco zaplatit, když ti předtím nic neposlali?
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod qwe111 1. 7. 2009 16:01

no ja si prave nejsem tak jisty, na kreditce by se mely k urcitemu datu v mesici vyrovnavat zavazky, ne? Takze pokud ja jsem zil v domeni, ze nic nedluzim, protoze jsem si nic nepujcil, tj. ani jsem nesledoval pohyby na uctu, tak jsem mozna tohle splaceni k urcitemu datu prosvihl. Pak by se to tedy mozna dalo brat jako ze jsem ten dluh neuhradil vcas (i kdyz mam dojem, ze zadne penale za ten dopis nenaskocily) s naslednym zaznamem v registru. Ten dopis ted nemam u sebe a nestalo se to tento rok, takze uz si to moc nepamatuju, jen me to tak napadlo, kdyz jsem cetl tuhle diskusi o registru dluzniku.
qwe111
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod mobilman 2. 7. 2009 14:41

Pokud byla v bance uvedena správná adresa a banka nevygenerovala žádný výpis (např. protože karta nebyla použita - aktivována) tak to jistě není chyba uživatele. Pokud by tam byl nějaký výpis vystaven tzn. banka by evidovala pohledávku s nějakým datem splatnosti (datum splatnosti výpisu) a toto datum by nebylo dodrženo tak věřte že by se ihned o zaplacení sami přihlásili. Jinak je samozřejmě možné že výpis poslali ale nedošel (chyba u pošty ap.) a vzhledem k nízké částce to aktivně nevymáhali - v tom případě by asi byl v bank.registru u karty příznak že nebylo uhrazeno do splatnosti.
Vše by se vyřešilo nechat si ten výpis udělat a případné nesrovnalosti ohledně té karty a záznamů v registru komunikovat přímo s ČS popř. prostřednictvím klientského centra bankovního registru kde je možné podat podnět k prošetření a opravu dat.
mobilman
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod memorix 4. 7. 2009 06:05

Podstatne je (a mnohdy to neni pochopeno), ze banka neni nikomu povinna pujcit ci jakokoliv vyjit vstric. Zadost o uver je vyhodnocena nejakymi nastroji (v nichz zaznamy v registru maji jen urcitou vahu) a je rozhodnuto.
Zanznamy v registru bych neprecenoval - jiste neni potreba povazovat za neduveryhodneho klienta, ktery je v prodleni o 3 dny se splacenim kontokorentu, na povazenou je ale zase existence mnoha malych (byt dobre spalcenych)uveru, ktere jsou kryty pouze prumernym prijmem. Registr roli hraje, ale stejne tak ji hraje vzdelani, socialni zarazeni a samozrejme prijmy a jejich volatilita.

Poznamka: kdosi tady zminoval 6% prime rate pro "lepsi klienty". Dovolte abych se zasmal.
A) Lepsi klient CS si opravdu nepotrebuje pujcovat 300 000 (na to lepsi klienti maji Diners kartu)
B) Prime rate dostavaji skutecne mimoradne bonitni klienti (trojnasobek prumerneho platu nelze jaksi povazovat za exkluzivitu...:D )
C) Nespletl jste si to s preklenovacim uverem SSCS? Tam ale 6,35% dostavaji jak lepsi tak bezni klienti. :D Tyto sazby nejsou pro kazdeho (vezmeme-li v uvahu ze prumerne RPSN je +- 16% aktualne...ze)
Tim se nechci nikoho dotknout, jen ze v CS 6% na 300 000 je opravdu ukaz z nevidanych.
memorix
Diskutér

Odeslat příspěvekod iguka 29. 5. 2014 11:54

vlákno je sice staré, ale patří to sem.

Chtěl jsem se zeptat, co je všechno při žádosti o hypotéky vidět v bankovních či nebankovních registrech.
A také konkrétně by mě zajímalo, jestli je vidět u revolvingového úvěru i jeho čerpání nebo jen kreditní rámec, na který byla smlouva podepsána?
iguka
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod astrapa 29. 5. 2014 15:34

U kreditek se každý měsíc zobrazuje výše čerpání.
Nech si udělat výpis z BRKI a uvidíš :)
astrapa
Diskutér

Odeslat příspěvekod mobilman 29. 5. 2014 16:46

Je videt jednak vyse celkoveho ramce (kreditka, kontokorent ap.) a pak dale detaily o cerpani - zdali bylo dany mesic cerpano (napr. karta pouzita), jaka je aktualni vycerpana suma, jaka byla predepsana splatka a jak je splacena. Tyto radkove detaily jsou pak u kazdeho tohoto typu kontraktu videt v klasickem nahledu na 12 mesicu zpetne.

Btw. vite ze si muzete sjednat pristup do BRKI a NRKI a nechat si vystavit vypis online za nizsi cenu nez osobne na pockani na klientskem centru? vice na www.kolikmam.cz (portal provozovany primo CBCB, zadni pochybni spekulanti ap.)
mobilman
Diskutér
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků