Hodlám si sám vyplnit daňové přiznání...

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod novgorod 8. 3. 2009 16:08

Chystám se sám podat danové přiznání, všichni poradci co mi odpověděli na email mě odmítly s tím, že nemají už kapacitu na dalšího klienta.
Jsem student VŠ, danové přiznání podávám poprvé v životě. Nemám s tím žádné zkušenosti.
- Měl jsem za rok 2008 jeden příjem z Německa v Eurech
- Částka překročila částku nutnou pro podání danového přiznání.
- Nemám živnost, nejsem zamestnanec, nemám firmu, neměl jsem žádnou brigádu
- Ten příjem z Německa v Eurech na CZ účet (automatický přepočet na koruny) byl mým jediným příjmem v roce 2008.
- Mám prezenční formu studia.
- Jednalo se v podstatě o smlouvu o dílo (i když v německu se to jmenouje jinak a smlouva kterou jsme s němcem podepsali byla v angličtině, ale předpokládám že to není problém a taky se to bere jako smlouva o dílo)
Z toho soudím že jsem povinen podat daňové přiznání jakožto fyzická osoba a budu k tomu potřebovat tento formulář z této stránky:
http://i.iinfo.cz/urs-att/5405_15-122998700691962.pdf
Dále předpokládám že to mám danit jako "ostatní příjmy" (§ 10 zákona), takže potřebuju vyplnit i přílohu č. 2, nebo-li toto:
http://i.iinfo.cz/urs-att/5405-P2_4-122998760901520.pdf
A jelikož to bylo za zahraničí tak navíc budu muset vyplnit ještě 3. dokument a to přílohu číslo 3, nebo-li toto:
http://i.iinfo.cz/urs-att/5405-P3_4-122998778536965.pdf

1) Zatím všechno správně ano?
2) Chci se zeptat ještě na poslední věc, vzhledem k tomu že jsem daně nikdy nepodával, tak potřebuji vyplnit ještě i tento 4. dokument to sice "Přihláška k registraci
pro fyzické osoby" tzn toto:
http://i.iinfo.cz/urs-att/5101_14-120091422542231.pdf
Potřebuji vyplnovat i tento 4 dokument?
3) Co všechno budu potřebovat dál k danovému přiznání? Předpokládám že spolu s těmito dokumenty ještě budu muset poslat zároven s nimi i potvrzení o studiu ze školy...?
4) Je všechno co jsem tu napsal pravdivé a nezapoměl jsem na nějaký dokument který musím ještě vyplnit nebo na nějakou povinost, kterou ještě budu muset vůči státu splnit?

Jak říkám, nemám s tím žádné zkušenosti, daňový poradci mě odmítly, konec března se blíží a já začínám být zoufalý, pokud by mi v tomto někdo tady na foru mohl pomoct tím, že mi odpoví na mé dotazy, budu mu víc než vděčný!
novgorod
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod audis 8. 3. 2009 16:28

asi jo, všechno máš asi dobře. já letos to jdu dělat asi potřetí a zatím to bylo vždy stejné. Budu dělat danové příznání z příjmů ze závislé činnosti.

Ano, potvrzení o studiu taky!

není důvod být zoufalý, hezky kolonku po kolonce vyplnovat. navíc lze na serveru finance.cz stahnout aktuální tiskopisy ve formátu xls, vyplníš, dan to spočítá samo:-)
Mohli bychom prosím vystoupit ihned z Evropské Unie?
audis
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 8. 3. 2009 16:42

1. ne není ... jenom přílohu č. 2 ... příloha č. 3 je v případě že bys zaplatil daň v zahraničí ....

registrovat k daním se taky nemusíš ...

takže co budeš potřebovat:
a) vyplnit přílohu č. 2 na základě svých příjmů
b) vyplnit daňové přiznání s údaji z přílohy č. 2
c) potvrzení o studiu

vyplnit dvakrát ... jedno odevzdat s potvrzením o studiu ... druhé si nechat potvrdit ... :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod novgorod 8. 3. 2009 22:35

Super, děkuju!

Jen se chci zeptat co myslíte tím posledním odstavcem... tím "vyplnit dvakrát ... jedno odevzdat s potvrzením o studiu ... druhé si nechat potvrdit ... :-)"...

Tím myslíte jako tu přílohu č. 2, danový přiznání nebo potvrzení o studiu? (nebo všechny tři věci vyplnit dvakrát...) ? (není to z toho úplně zřejmé)...
novgorod
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod audis 8. 3. 2009 22:48

nene, dones si na finančák dvoje vyhotovení všech papírů a kopii pro sebe si nech potvrdit.

tvoje potvrzená kopie se ti může hodit, pokud po tobě někdo bude chtít doklad tvých příjmů za toto období a hle: ty máš jedno po ruce doma a nemusíš (pokud to uvěrové společnosti bude stačit) lítat za zaměstnavatelem s speciálním formulářem k vyplnění
Mohli bychom prosím vystoupit ihned z Evropské Unie?
audis
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod novgorod 8. 3. 2009 23:42

Aha...

No ale tak to nemusí být 2x vyplněno ne? Vyplním to jen jednou, udělám si od toho kopii a na finančním úřadě mi tu černobílou kopii potvrdí...?

(jak říkám, fakt s "interakcí" se státem a úřady mám NULOVOU zkušenost).
novgorod
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod audis 8. 3. 2009 23:57

no pokud to budeš vyplnovat rukou, tak samozřejmě ano.
Mohli bychom prosím vystoupit ihned z Evropské Unie?
audis
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 9. 3. 2009 19:40

http://eds.mfcr.cz - odkaz snad stačí ... otevírat v IEčku ...

stačí vyplnit a vytisknout ... místo elektronického podání ... :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hazellee 9. 3. 2009 21:16

já když si nevěděla rady, ptala jsem se , dokud nebyl konec března a nebyl frmol, na fin.úřadě.a tak jsem to i jednou nebo víckrát udělala tak, že jsem to nějak všechno zhruba vyplnila a šla za jedním úředníkem, co má moji obec , kde bydlí m , na starosti, a ten mi to jakžtakž odkontroloval a nebyl problém. (úředníci u nás u daně z příjmů měli či mají agendu rozdělenou podle bydliště poplatníků) předtím jsem ho neznala, udělal to zdarma, tak by to mělo být , prostě poradil občanovi v nesnázích, takže si myslím, že ti třeba někdo aspoň trochu poradí. což zkusit přimět ke konzultaci nějakého úředníka? Nebo nemáš tam třeba známé? známé známých ?
na stránkách idnes byly letos různé rady k daním, zkus to hledat podle hesla "daňové přiznání 2008", já podle toho taky postupovala. a co tam nenajdeš, fakt zkus ten finanční úřad

nechat si kopii je dobré, aspoň víš, cos tam psal loni, případně můžeš příští rok z toho opisovat , když se nic nezmění, tak y si vše skladuju. a zjisti si, možná je to blbost , ale nevím to, jeslti se z toho příjmu neplatí zdrav. pojištění. pokud ne, fajn, pokud ano, je dobré to nezanedbat, pro klid duše.
Hazellee
Návštěvník

Odeslat příspěvekod novgorod 14. 3. 2009 02:19

Tož jsme se do toho pustil a je to ODPORNE :-)... Mel bych pár dotazů k tomu:

Info: Jsem VŠ student, prezenční forma studia, za rok 2008 jsem měl jediný příjem a to sice za smlouvu o dílo, bylo to ze zahraničí, ze sousední země EU, bylo to v eurech.
Vím, že ten příjem na smlouvu o dílo mám danit jako ostatní příjmy, tedy paragraf 10. Tedy vyplnovat to až v příloze č.2.

Chtěl bych se zeptat na pár věcí kterým nerozumím, ostatní snad už mám (dobře), ale nejsem si jistý:

1) Měl jsem příjem i z nějakýho spoření od prarodičů, ani nevím pořádně co to bylo zač, prostě nějaký spoření který vypršelo a bylo mi vyplaceno na účet. Musím to taky uvést do danového přiznání? Co jsem se ptal tak mi to nikdo neřekl (že bych musel), kromě toho předpokládám, že se to danilo nějak "samo" v bance už, jako např. připisované úroky atd. Mýlím se a budu muset danit i toto...?

2) Mám vyplňovat číslo pasu (řádek 11), když jsem ČR občan a bydlím tady?

3) Mám vyplňovat řádek číslo 30 jakožto "spojení se zahraniční osobou"? U mě by to byl ten člověk co mi poslal peníze ze země EU na smlouvu o dílo. Nejsem ale (a nebyl jsem) jeho zaměstnanec, navíc se tahle kolonka prý týká jen lidí NEbydlících v ČR, a já tu bydlím... Ale nejsem si jistý, mám tam tedy napsat "Ne", jakože žádné obchodní spojení se zahraniční osobou nemám?

4) Když se mě daná (jakkákoliv) kolonka netýká (počet dětí, příjem od zaměstnavatele např.), mám tam napsat nulu, nechat prázdné/nevyplněné, nebo udělat pomlčku?

5) Co mám uvést do hlavní kolonky v "2. Výpočet dílčího základu daně z ostatních příjmů (§ 10 zákona)" konkrétně: "Druh příjmů podle § 10 odst. 1 zákona"? To tam mám jako napsat "Tvorba webových stránek kamarádovi"? Nebo existuje nějaká přesně definovaná kategorie pro toto v zákoně, kterou budu muset vyhledat?

6) Platba za smlouvu o dílo byla přijata v eurech a automaticky převedena na CZK na mém tuzemském účtě. Jaký kurz mám použít pro přepočet na CZK? Ten který platil v den převodu, nebo jakýsi celoroční průměrný kurz, který vyhlašuje stát (za rok 2008 je to myslím 25,03 za euro...)?

Moc děkuji za jakkékoliv rady s tímhle, už to mám vyplněné, snad správně, jen nechápu tyto mnou zmíněné věci. Pokud by se našla nějaká dobrá duše která by mi na otázky mohla odpovědět, byl bych vděčný :-).
novgorod
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Rop 14. 3. 2009 11:31

1. - 3. Ne
4. Je to jedno
5. No presne co to bylo
6. Napiš tam částku v CZK kterou jsi přijal na účet

Koukám, že to až taková sranda není ... co? :lol:
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SocPredator 14. 3. 2009 11:57

Chápu, že je to trochu mimo, ale měl jsem příjem z prodeje nemovitosti. Jako FO musím zdanit ostatní příjem §10, a na FÚ mi řekli, že si jako náklad nemohu započíst zaplacenou daň z nemovitosti. Zákon však v §24 odst. 1 písm. ch) tvrdí, že ano. Jak to tedy je?
Jde o pár korun, ale naštve to.
Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí
SocPredator
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 14. 3. 2009 12:00

Nemůžete ... daň z nemovitostí přece není náklad na prodej nemovitosti ... :-)

Daň z nemovitostí je náklad na držení nemovitosti a daňově uznatelným nákladem je pokud ta nemovitost slouží k podnikání či pronájmu :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod novgorod 14. 3. 2009 13:43

Děkuji za odpovědi.

5) No ale tím myslíte přesně co..? To co je to podle zákona (smlouva o dílo např.), nebo přesný popis toho o co šlo? (tzn např. "Webová stránka pro kamaráda na adrese: www.neco.cz")?

?
novgorod
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod SocPredator 14. 3. 2009 20:48

Rop píše:Nemůžete ... daň z nemovitostí přece není náklad na prodej nemovitosti ... :-)

Daň z nemovitostí je náklad na držení nemovitosti a daňově uznatelným nákladem je pokud ta nemovitost slouží k podnikání či pronájmu :-)


Pochopil sem váš výklad. Nepochopil sem, proč je to v tom paragrafu zmíněno tak nejasně. Náklad na prodej i udržení se tam prakticky nerozlišuje. (asi to neumím najít)

ch) daň z převodu nemovitostí, a to i v případě zaplacení ručitelem za původního vlastníka, a daň z nemovitostí, jen pokud byly zaplaceny
Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí
SocPredator
Diskutér

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků