Do kdy nárokovat vrácení záloh na daň

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Tomkins 28. 7. 2010 22:40

Zdravím,

mám jednu otázku - v roce 2008 jsem cca 7 měsíců pracoval u jedné firmy na dohodu o provedení práce. Každý měsíc necelých 5.000Kč hrubého. Z mé mzdy se odváděla 15% daň. Zaměstnavatel neměl chuť cokoliv řešit, takže jsem si sám zjistil, že pokud jsem student a nemám žádné jiné příjmy, nemusím z celkově vydělaných 35ti tisíc odvést žádné daně. Hned po započetí pracovního poměru jsem mu proto dal podepsané takové to růžové prohlášení (přesný název si nepamatuju - šlo o to, aby mi byla strhávána pouze zálohová daň, která by mi měla být po odevzdání daňového přiznání vrácena). Co s tím papírem udělal, nevím. Nestaral jsem se, protože jsem udělal vše, co bylo v mých silách. Sice jsem se divil, že mi daň strhával i potom, jen jsem doufal, že se jedná o daň zálohovou a nikoliv srážkovou.

Po skončení kalendářního roku jsem si vyžádal výpis mezd za předešlý rok (zase jsem si ho musel vytvořit sám a nechat podepsat, jinak by to nebylo). Celé daňové přiznání jsem donesl na finanční úřad, kde se sice chvíli cukali (výpis mezd nebyl v požadovaném formuláři), ale nakonec mi to vzali a orazili mi i kopii, kterou jsem si nechal. Pár dní nato mi volal chlápek z finančního, že nemám nárok na žádné vrácení daní, že tak se to nedělá, že bych musel vydělávat přes 5.000 měsíčně. Několikrát jsem si to u něj ověřoval, ale udělal jsem chybu - uvěřil jsem mu. Dohodli jsme se na tom, že daňové přiznání hodí do koše. Pár měsíců nato jsem zjistil u několika nezávislých účetních, že jsem nárok na vrácení daní měl a finančák mi lhal.