Daň z příjmu - příjem z pronájmu

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod xxiro 24. 12. 2020 06:53

Díky za trpělivost a vysvětlení, Rope.
xxiro
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod octaviampi 25. 12. 2020 15:00

Takze kdyz by se udelalo tesne pred koncem doby odepisovani technicke zhodnoceni, bude se odepisovat napr. jen dva roky?
octaviampi
Diskutér

Odeslat příspěvekod xxiro 25. 12. 2020 15:30

Odepisuješ tak dlouho, dokud je nějaká zůstatková hodnota ze tvé investice. Navíc ne každý rok musíš využít maximálního možného daňového odpisu, takže se ti to může protáhnout i o několik let.
xxiro
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 25. 12. 2020 21:56

Pokud by technické zhodnocení + zůstatková cena před technickým zhodnocením bylo méně než 6,8 % z pořizovací ceny zvýšené o technické zhodnocení, pak se bude odepisovat dva roky.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vera L. 22. 1. 2021 21:50

Ahoj Rope, prosím opět o radu.
Měsíčně jsem měla příjem za nájem 12tis, z toho 2tis byly zálohy na elektřinu, vodné, stočné, atd... Prostě poplatky. Do daňového přiznání si dám příjem cělých těch 12 tis nebo jen 10tis? Jinak když mi nájemník musel za minulý rok doplácet 200 Kč za energie, tak jak to pak mám jako v daních uvádět?
Také jsem si četla v této diskuzi informace ohledně fondu oprav. Přiznám se, moc tomu nerozumim. Také bych ráda uplatňovala výdaj za fond oprav, ale nejsem si jistá, jak hlídat to, zda z něj není hrazeno nějaké to technické zhodnocení domu - např ty fotobuňky na chodby na rozsvícení světel atd. Obyčejně každý rok se něco z fondu oprav platí, at už je to oprava lina na chodbách, nebo světla na chodbách.... Mám si tedy zjistit, co ze z toho fondu za celý minulý tok platilo a to si pak nějak odečíst?
Lze si také dát do nákladů i poplatky jako je platba výboru SVJ, platba za provoz SVJ, pojištění a správní poplatek SVJ? To se také dá odečítat? Předem moc děkuj za odpověď!
Vera L.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 22. 1. 2021 22:37

Energie do přiznání nepatří, pokud jsou všechny vyúčtovány.

Fond oprav:
a) platba do fondu oprav je daňovým výdajem
b) na konci každého roku se zjistí, co se hradilo z fondu oprav - pokud tam byly nějaká technické zhodnocení, tak se to odečte od položek a) a přičte se to k hodnotě bytu - takže fond oprav může vyjít jako mínus výdaj (čili příjem)
c) fond oprav se sleduje až je vyčerpána část, která ve fondu oprav byla při zahájení pronájmu.

Čili je potřeba kontaktovat účetní firmu, která vede účetnictví SVJéčku.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vera L. 22. 1. 2021 23:23

Děkuju moc! Účetní firmě jsem už napsala, tak to pak z toho odečtu.
Jinak přiznání už mám tak nějak vyplněné, ale ještě 3 dotazy:
1. Je lepší, aby mi přiznání vyšlo na částku 0Kč než abych vykazovala ztrátu, že?

2. Příjmy z nájmu vyplňuju do řádku 201, Výdaje do řádku 202. Pak si ještě mohu odečíst danovou ztrátu za minulé roky, která se tedy vyplňuje do extra přílohy pro poplatníky uplatňující odčitatelnou položku. Ale figuruje nějak tato částka i v tom řádku 202?
Dám příklad: Celkem za nájem 120tis, za výdaje 197tis (v této částce je už zahrnutá ta daňová ztráta 40 tis + odpisy 110tis + ostatní výdaje, odpisy si ale snížím tak, aby mi výdaje vyšly celkem tedy 120 tis. a v řádce 202 bude tedy částka 120tis nebo 80tis, tzn bez té danové ztráty, která by pak figurovala jen v té příloze?)

3. Poslední ztrátu z podnikání jsem měla v roce 2016. mohu ji tedy uplatňovat naposledy za rok 2020, což udělám. Když byla ztráta v roce 2016 tak FÚ může přijít na kontrolu nejdéle kdy? děkuji
Vera L.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 23. 1. 2021 05:52

1. ano

2. ztráta za předchozí roky se píše jen a pouze do řádku 44. V řádku 202 nemá co dělat.

3. Ztrátu za rok 2016 je možné uplatnit i v roce 2021. Přiznání za roky 2016 až 2020 bude možné kontrolovat do 1. 4. 2025.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vera L. 23. 1. 2021 15:01

Ahoj Rope, ted jsem narazila ještě na jednu věc. Už je mi úplně trapný ti sem psát..... :-( Promin!
Chci si dát do výdajů i náklady, které platím měsíčně realitce za služby (pronajímám byt přes realitku). Nicméně smlouva je tak zvláštně napsaná.... No prostě - byt se podařilo pronajmout realitce za 11.765 Kč. Z té částky si oni strhávají 15% a mě vlastně posílají těch 10 tis + poplatky. Není to tak, že by mi posílali těch 11.765 kč a z toho já jim pak měsíčně posílala platbu v té výši 1.765 Kč, z mýho účtu vlastně nic nejde...... Takže ted nevím, jak je to účetního a daňařskýho hlediska. Můžu si pak tuhle částku 1765Kč tedy nějak odečítat nebo ne? Ve smlouvě je prostě napsáno, že pokud byt pronajme realitka za více jak 11.500, tak bude nájemné vyplácené mně činit 85% konečného podnájemného, což je těch 10tisKč. Tak jsem z toho zmatena a nechci udělat nějakou chybu. děkuju!
Vera L.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 23. 1. 2021 16:24

Jedná se o zápočet vzájemných pohledávek. Ke dni zápočtu je jak příjem, tak výdaj. Určitě v té smlouvě je to specifikováno.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vera L. 23. 1. 2021 16:59

Koukám do smlouvy a nic takového tak specifikované bohužel neni☹️ Já je v pondělí zkontaktuju, jestli mi poskytnou nějaké prohlášení, kde bude napsáno, kolik jsem jim platila za služby. Něco takového by do daní mohlo stačit, nebo ne?
Jinak když tedy budu uplatňovat skutečné výdaje, tak se financaku předkládají všechny dokumenty? Jde mi například o to, jak mám doložit treba odpisy, stacila by tabulka? Co třeba daň za tu nemovitost? Odložím dopis od FÚ kde žádají o zaplacení daně a pak i výpis z účtu, že jsem to zaplatila? A co se týká příjmu z té realitky, tak na to bude stačit výpis z účtu a přehledem přijatých plateb? Dekuji
Vera L.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 23. 1. 2021 17:28

Na berňák se dává daňové přiznání. A k němu přílohy typu životní pojištění atd. (což ale zákon nevyžaduje, ale formulář ano). Nic jiného se jim tam nedává. Vše ostatní se eviduje "v šanonu".
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vera L. 23. 1. 2021 17:31

Dobrá. Děkuju Ti moc za veškeré informace!
Vera L.
Návštěvník

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků