Základní povinnosti živnostníka

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Trib1 6. 4. 2007 19:31

Jsem v této oblasti úplný nováček. Čerstvě mám vyřízen nový živnostenský list (jsem student, neplátce dph). Chtěl bych se optat na několik záležitostí.

1) Stačí mi vést si obyčejnou tabulku v Excelu o přijatých platbách, kde si budu zaznamenávat údaje "od koho, za co, kolik, kdy"?
2) Když budu prodávat reklamu na Internetu, stačí uvádět jako účetní položku na faktuře třeba právě "Reklama na Internetu"?
3) Je možné přijímat i platby složenkou či doporučeným dopisem na moji adresu nebo je nutné, aby všechny transakce šly přes účet, který jsem uvedl na finančním úřadě?
4) Pokud mi faktura do data splatnosti zůstane nesplacena, mohu ji jednoduše vyřadit nebo musím posílat nějakou storno fakturu?
5) Jsou pro platby ze Slovenska nějaké odlišnosti?
6) Je nutné udělat si razítko?

Díky tomu, kdo mi pomůže.
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Žulda 6. 4. 2007 21:43

1 - ano
6 - není potřeba
S tím ostatním si jistej nejsem ;)
Žulda
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 6. 4. 2007 22:04

No .... takže
1. tady jsou dvě podmožnosti
a) budete uplatňovat výdaje paušálně (50 % z příjmů) - stačí vést evidenci příjmů
b) budete uplatňovat skutečné výdaje - pak musíte vést daňovou evidenci (čili údaje o příjmech a výdajích a majetku a závazcích)
Měl byste si vybrat co je pro vás výhodnější ... hlavně z daňového hlediska a taky aby váš zisk nebyl vyšší než cca 45 000 Kč abyste neplatil na konci příštího roku šílený doplatek na sociálním pojištění :-)

2. je to jedno co tam napíšete ... hlavně abyste měl na to živnostenský list :-)

3. Přijímat platby můžete jakkoliv čili obálka, složenka, hotovost, přes účet (zatím se česká legislativa nepoprala s paypalem a podobných službách)

4. Vystavenou fakturu (čili pohledávku) nelze jen tak vyřadit .... pokud jí nestornujete tak se s vámi veze do smrti ... tedy v případě že byste vedl daňovou evidenci ... při paušálu se nemusí ani evidovat

5. nejsou ... hlavně nikomu nedávejte svoje DIČ a případně ještě napište na doklad že nejste plátce DPH (nejlépe v příslušném jazyce)

6. Ne.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trib1 7. 4. 2007 00:43

Výborně! Moc děkuji za tuto odpověď. Nikdo v mém okolí mi nedokázal takto jasně poradit.
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod paysoft 7. 4. 2007 18:55

Bohužel i při uplatňování paušálu je potřeba evidovat všechny vystavené faktury a to se všemi důsledky z toho vyplývajícími. Prostě jednou jste práci vyfakturoval a pokud za ní nedostanete zaplaceno nebo ji nevyřadíte z důvodů uvedených v Zákoně o dani z příjmů, pořád je vaší pohledávkou a "nezbavíte" se ji používáním paušálních výdajů.

Podívejte se i sem
http://interval.cz/clanky/elektronicka- ... dnoty-dph/
paysoft
paysoft
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Trib1 9. 4. 2007 18:57

Mohli byste mi, prosím, ještě poradit, jak se vypořádat s neproplacenou fakturou? Pokud ji nebudu chtít vymáhat a raději ji co nejjednodušeji vyřadit. Pochopil jsem, že storno faktura je vlastně totéž jako ta původní, jen na ní napíšu k částce znaménko mínus. Ale stačí ji jen jednoduše poslat e-mailem příjemci a je vše OK? Nebo je např. nutné doporučeným dopisem, abych měl jistotu, že ji dostal? Ale zase by mohla nastat situace, že v průběhu odeslání storno faktury by příslušnou částku uhradil.

Jak vůbec ovlivňuje výše pohledávek celé hospodaření? Má to nějaký vliv na výpočet daně z příjmů?
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Rop 9. 4. 2007 19:20

Ono storno faktura není to pravé ořechové ... pokud vám prostě někdo fakturu nezaplatí tak se s vámi veze ... pokud byste končil živnost tak jí musíte dodanit .... a z toho důvodu musíte u stornofaktury prokázat že jste opravdu práci neprovedl nebo že byla reklamace atd .... u daňové evidence to není tak jednoduché jako u účetnictví :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trib1 9. 4. 2007 19:50

Aha... no, v mé situaci jde o prodej reklamy na Internetu, takže žádný "hmotný" výstup z mé práce nezůstane... někdy se však stane, že klient přestane mít o danou službu zájem... platí se přitom na paušální období dopředu, takže se dá vlastně jednoduše prokázat, že jsem danou činnost neprovedl, protože daný čas neuplynul (jen třeba několik dní)
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod xls 10. 4. 2007 11:24

V tomhle případě je asi nejlepší situaci řešit následovně: posílat třeba mailem v pdf zálohovou fakturu, teprve po jejím zaplacení posílat ostrou. Tím se nebudou ty nezaplacené hromadit, protože ty by se musely dřív nebo později zdanit stejně jako uhrazené (třeba až při ukončení podnikání).
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod Trib1 10. 4. 2007 12:36

Řešení přes zálohové faktury mě taky napadlo. Taková faktura se liší od standardní, že se na ní jen napíše "zálohová" a informace, že není daňovým dokladem? Jinak vypadá zcela stejně?

Až mi bude poplatek uhrazen, zašlu skutečnou fakturu, do níž uvedu jako zálohu splacenou částku ze zálohové faktury a do kolonky Celkem tak uvedu 0 Kč? U číslování zálohových faktur a normálních faktur bych měl dodržovat spojitou řadu bez ohledu na to o jaký druh faktury jde nebo je číslovat zvlášť?

Případně bych se mohl s klientem dohodnout, že budu zasílat faktury až po jejich uhrazení? S tím, že bych opět uvedl do zálohy splacenou částku a do kolonky celkem 0 Kč?
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Rop 10. 4. 2007 19:47

Neplátce DPH .... a teď si představte že na vás řve tchýně .... chraň tě ruka páně na jakýkokoliv doklad napsat "daňový doklad", "datum uskutečnění zdanitelného plnění" a "DIČ" .... a všude kolem duní hromy a padají blesky .... jinak to tam snad ti neplátci budou rvát stále :roll:

Ale jinak asi tak jak píšete ... na "normální" fakturu vyčíslíte částku celkem ... pod to napíšete záloha .... a pak celkem k úhradě 0,- Kč :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trib1 11. 4. 2007 10:33

Rop píše:chraň tě ruka páně na jakýkokoliv doklad napsat "daňový doklad"d/quote]

Tedy ani na "opravdovou" fakturu neplátce DPH nesmí připsat, že jde o daňový doklad?
Trib1
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Rop 11. 4. 2007 12:08

nemůže .... on to totiž žádný daňový doklad není ... daňové doklady mohou vystavovat jenom plátci DPH :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod S474N 11. 4. 2007 13:26

Takze tam ma byt co? Pouze FAKTURA?
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
všude byl, všechno zná
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 11. 4. 2007 16:30

Presne tak ... a jeste rikam vsem neplatcum at na kazdy svuj doklad kde je nejaká částka napíšou větu: "Nejsem plátcem DPH."
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků