Faktura a razítko

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod S474N 14. 2. 2008 17:32

Rop: ja uz kroky navic podnikl, a nejsou to ty jake zminujes :mrgreen:
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
všude byl, všechno zná
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod yournam 1. 3. 2008 16:30

Rop píše:Jednu vzorovou fakturu tu mám. Snad jen bych jí vytknul údaj "IČO:" který bych změnil na "IČ:" Smile
Jo a ještě tam nemusí být to číslo pod kterým je podnikatel zapsán ... čili tato část: "pod c. j.: ŽÚ 2040/2006-4370/06-S" 0/quote]


A to znamená, že tam tedy má být napsáno jenom:

Podnikatel je zapsán do živnostenského rejstříku vedeného na MČ Praha 1. ?

Jinak děkuji za vzor faktury :)
yournam
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 1. 3. 2008 23:40

Aby to bylo přesné tak to má vypadat takto:

Podnikatel je zapsán do živnostenského rejstříku vedeného na Úřadu městské části Praha 1.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod yournam 3. 3. 2008 18:19

ještě bych měl jeden dotaz - když jsem já neplátce a odběratel plátce DPH, mám uvádět na fakturu jeho DIČ?
yournam
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 3. 3. 2008 23:14

ne ... na dokladu, které není daňový se dič neuvádí u nikoho :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 27. 4. 2008 17:16

S474N píše:Rop: ja uz kroky navic podnikl, a nejsou to ty jake zminujes :mrgreen:


Tak co, jak to dopadlo s paní úřednicí? Trefil jí šlak? Podělte se :-)
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 27. 4. 2008 18:03

Stale bez odezvy.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
všude byl, všechno zná
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 28. 4. 2008 21:10

S474N píše:Takze panove, historka z dnesniho dne - na FU mi tvrdili, ze pry podle § 11 zakona c. 563/1991 Sb, odstavce 1, pismena f:

f) podpisový záznam podle § 33a odst. 4 osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování.

...musi byt moje faktury vydane (!!!) opatreny originalnim podpisem


Podpisovým záznamem se myslí dle § 33a odst. 4 kromě vlastnoručního podpisu též elektronický podpis. Znamená to, že stačí fakturu v PDF podepsat elektronickým podpisem?

Praxe: Nevíte, který program umí generovat z wordu PDF a přidat elektronický podpis? OpenOffice Writer/Calc to bohužel neumí.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 28. 4. 2008 22:02

stanislav.stribrny píše:Podpisovým záznamem se myslí dle § 33a odst. 4 kromě vlastnoručního podpisu též elektronický podpis. Znamená to, že stačí fakturu v PDF podepsat elektronickým podpisem?

Praxe: Nevíte, který program umí generovat z wordu PDF a přidat elektronický podpis? OpenOffice Writer/Calc to bohužel neumí.

1. Vydaná faktura není účetním dokladem ... účetním dokladem se stává, až ji někdo zaúčtuje (tj. výstavcova účetnictví a do příjemcova účetnictví):
a) u výstavce: osoba, která fakturu vystaví je odpovědná za účetní případ; osoba, která fakturu zaúčtuje je osoba zodpovědná za zaúčtování
b) u příjemce: osoba, která ověřuje, že věc / služba na faktuře byla opravdu dodána, ověřuje správnost faktury atd je osoba zodpovědná za účetní případ; osoba, která fakturu zaúčtuje je osoba odpovědná za zaúčtování
2. pokud je odběratel i dodavatel fyzická osoba, která vede daňovou evidenci či uplatňuje náklady paušálem, pak se faktura účetním dokladem nestane nikdy

3. když už chcete něco podepisovat elektronickým podpisem (což ve chvíli, kdy to odběratel vytiskne je na prd), tak použijte Print2PDF ... sice za peníze ale udělá to co chcete
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 28. 4. 2008 23:53

To ovšem nevylučuje nutnost vystavenou fakturu podepisovat (vlastnoručně či elektronicky), jak vyplývá ze zákona a jak si ho interpretují úředníci.

Dodavatel: OSVČ, neplátce DPH, daňová evidence (ideální případ, obejde se prakticky bez papírování)

ovšem:
Odběratel: S.R.O., A.S. či státní organizace, plátce DPH, účetnictví (chudáci!)

A narážíme na nutnost, že vystavitel faktury ji musí podepsat, ne? Takže abych těm chudákům z eseróček vyhověl, protože to mají s úředníky asi moc těžké, tak jim tu fakturu elektronicky podepíšu a jsme všichni (včetně paní z FÚ) spokojení?

Jiné téma:
vyskytuje se i názor, že odběratelé požadují vlastnoruční podpisy a razítko, čímž si sami ověřují věrohodnost neznámého dodavatele (když se dnes všechno řeší po internetu nebo telefonicky a obchodní partneři se ani nepotkají)
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 29. 4. 2008 00:27

Tak ještě jednou Vystavená faktura nemusí být podepsaná
Zákon to nevyžaduje ... že to vyžadují úředníci to je jejich problém ... dotaz na FŘ to vyřeší.

Výborný příklad s s. r. o. ... kdy neplátce DPH FO vedoucí daňovou evidenci vystavuje fakturu pro s. r. o.:
Vysvětlivky:
Josef Nový - podnikatel vystavující fakturu
ABC, s. r. o. - firma přijímající fakturu
Karel Martinec - osoba, která kontroluje zda faktura je správná (jak z hlediska věcného dokumentárního) u firmy ABC, s. r. o. (případně určuje jak má být zaúčtována)
Jana Rybářová - účetní firmy ABC, s. r. o., která fakturu zaúčtuje


1. Josef Nový vystaví fakturu na služby - nepodepíše ji ani na ní nedá razítko ... použije můj níže (výše) uvedený vzor
2. Karel Martinec otevře obálku s fakturou (vytiskne fakturu z e-mailu) a napíše na ní datum kdy došla (tj datum vzniku závazku pro firmu), případně takové kecy jakože souhlasí po věcné stránce a případně napíše i účtování či den kdy má být faktura zaplacena (záleží na tom, jak ve firmě mají rozdělené pravomoci) - na fakturu se podepíše a je to osoba zodpovědná za účetní případ
3. Jana Rybářová fakturu zaúčtuje a buď na ní zapíše jak ji zaúčtovala a kdy, nebo k ní připojí tzn. košilku tj kus papíru který vyleze z účetního programu kde jsou všechny údaje o zaúčtování ... a podepíše se ... je to osoba odpovědná za zaúčtování

Na faktuře (případně na košilce) jsou tedy dva podpisy a splňuje to náležitosti účetního dokladu ....

AD razítko: vy jste asi nečetl celou diskuzi. To, že někdo požaduje razítko je tuplovaná blbost, kort když si můžete jakékoliv razítko pořídit ... správně by měli zkontrolovat IČ v živnostenském rejstříku a DIČ v případě plátce DPH v rejstříku plátců DPH ... kdo chce razítko je to pro mě úžasný zdroj jak si vydělat účetním poradenstvím, neboť pokud tam tvrdí podobné věci mají v tom asi solidní bordel
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 29. 4. 2008 08:49

To je čistá teorie, kterou nepopírám.

A co můj argument o ověření věrohodnosti dodavatele? Nikoli ve smyslu formálním (lze ověřit dle IČ v obchodním či živnostenském rejstříku na Internetu, které mimochodem nejsou spolehlivé - sám tam mám už rok chybný údaj, přestože na ŽL ho mám správně - asi to někdo na ŹÚ špatně zadal do počítače).

Faktura se tak stane dodatečnou potvrzenou objednávkou, kdy si osoba podepisující na platební příkazy na straně odběratele ověří existenci dodavatele, nebo majitel či jednatel odběratele, který si faktury 1 x měsíčně kontroluje, si ověří, že si účetní fakturu nevymyslela.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 29. 4. 2008 09:00

Příhoda z praxe, z minulého týdne:

Pro univerzitu (u státních organizací je požadavek na papírovou fakturu pravidlo!) jsem vykonal úkon a poslal mailem fakturu - bez podpisu.

UNIV: Ještě nám prosím pošlete originál faktury.

Já: Vždyť jsem jí poslal mailem.

UNIV: My ale potřebujeme originál, toto je jen kopie.

Vytiskl jsem fakturu a poslal poštou. Za dva dny volá paní z rektorátu (nějaká Ing.).

Ing. (UNIV): Vy jste nám poslal fakturu, ale zapomněl jste na podpis a razítko. To musíte.

Já: Proč?

Ing. (UNIV): Jak proč? Jak dlouho podnikáte, prosímvás?

Já: Na faktuře nemusí být podpis dodavatele ani razítko. Zákon nic takového nepožaduje.

Ing. (UNIV): Já zákony znám, já jsem to studovala, pane, mně to nemusíte vykládat. My vám ji neproplatíme, dokud nepošlete správnou fakturu. Vaše objednávka platí do 31.12.2008, pak se objednávka ruší, to abyste věděl.

Já: Od telekomunikačních a energetických společností přece také dostáváte faktury a chybí na nich podpis a razítko. Zákon o účetnictví podpis a razítko dodavatele nepožaduje.

Ing. (UNIV): Pane, to nás nezajímá, my na to máme interní směrnice!


Takže jsem zjistil, že kromě zákonů se musím řídit ještě interními směrnicemi odběratele.

Fakturu jsem jim poslal 2 x (mailem a poštou), ale protože na ní není podpis a razítko, tak mi jí neproplatí. A co teď? Mám na univerzitu poslat exekuci, nebo se smilovat a poslat ji znovu poštou s podpisem a razítkem? :D

A podobné dialogy o fakturách, podpisu a razítku vedu téměř každý den... Hádejte, kolik odběratelů jsem už naštval a už si nic neobjednali...
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 29. 4. 2008 10:41

Nemohl byste z nich tu interní směrnici vymámit? (třeba si vymyslete důvod, abyste byl pro příště pro ně přesný) Docela by mě zajímalo, kdo si vymýšlí, zda směrnice nebo ten Ing. :lol:

Jinak vy máte rok špatný údaj v živnostenském rejstříku a nic s tím neděláte? :shock: :oboze
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 29. 4. 2008 10:54

Ono to není tak jednoduché, jak se zdá. Kamenem úrazu je, že nadstandardní obsah faktury je věcí dohody mezi odběratelem a dodavatelem, což žádný zákon neomezuje.

Proto si paní účetní i v roce 2008, kdy už nikdo nepoužívá fax a poštu, můžou vymýšlet interní směrnice.

Velké firmy a státní organizace si službu/zboží objednají mailem či telefonicky, vy to provedete, pak ale ještě pošlou poštou objednávku, kterou musíte podepsat a orazítkovat, sešívačkou k objednávce přicvaknete svojí fakturu (samozřejmě podepsanou a orazítkovanou) a pak se modlíte, aby vám poslali peníze aspoň do 3 měsíců.

Takže interní směrnice jsou pro nás Bůh :-)

Shrnuto a podtrženo, na úředníky FÚ si můžeme stěžovat, že neznají zákon a požadují blbosti, ale odběrateli těžko můžeme diktovat, jak má vypadat faktura. Bohužel. Jedině, co pomůže, se takovým odběratelům vyhýbat, jenže ono vypadá blbě si na web napsat vzkaz jako kráva "Neposíláme fakturu poštou. Pokud ji chcete, neobjednávejte si u nás služby".

Mimochodem, na daňovém přiznání a podobných úředních formulářích máte okénko "Podpis a otisk razítka plátce", všiml jste si?

Rop píše:Jinak vy máte rok špatný údaj v živnostenském rejstříku a nic s tím neděláte?


Na papírovém ŽL mám vše správně, a že slečna na ŽÚ něco napsala špatně do systému na http://www.rzp.cz přece není moje starost.
stanislav.stribrny
Diskutér

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků