Faktura a razítko

Co, kdy, proč a jak správně zdanit. Rady, tipy a návody pro všechny podnikající subjekty v ČR

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Rop 29. 4. 2008 10:55

No mě by právě zajímalo, jak taková interní směrnice vypadá .... protože jsem se setkal již s tím, že státní razítkovači dělali i to co neměli ve směrnicích uvedeno, jenom se na ně hlasitě odvolávali.

Promiňte ... ale razítko jsem na přiznání nedával ani nepamatuju ... asi to bude tím, že jej posílám elektronicky :-) A na daních z příjmů (které bohužel jako jediné musím podat papírové (kvůli přílohám) tak tam zase to okénko není ... FU je úplně jedno jestli tam to razítko je nebo ne .... stejně tak sociálka ... má tam sice velkou kolonku ... ale razítko tam spousta lidí nedává a je to v pohodě :-)

Jinak pozor ... na chybu v živnostenském rejstříku jste povinnen upozornit vy ... v případě, že díky chybě přijdete o nějaké peníze či někoho uvedete v omyl, tak zodpovědnost je vaše ...
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 29. 4. 2008 12:17

Tak jsem si dal dle předchozí rady do ceníku novou položku "odeslání faktury poštou" 250 Kč. Už jsem o tom uvažoval v minulosti, ale pak to zavrhl. Ceník začne platit 1.5., budu informovat co na to odběratelé.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 29. 4. 2008 14:00

stanislav.stribrny: vsak nejsi sam, kdo to takhle ma. Dlouhodobe to treba provozuje spolecnost FORPSI.

A co se tyce interni smernice - priste je lepsi se takovemu "byznysu" vyhnout.
citát dne: "Kde jde o sekundy, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 29. 4. 2008 17:48

Rop píše:A na daních z příjmů (které bohužel jako jediné musím podat papírové (kvůli přílohám)

Již v loňském roce šly přílohy podat též elektronicky ... Papír se prožene takovým přístrojem, skener se tomu tuším říká ;-) , a výsledek se třeba v PDF připojí k přiznání...
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 29. 4. 2008 18:20

Mě na to neskočili ... ani kopie neberou ... potvrzení o studiu holt musí být originál
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 29. 4. 2008 19:40

V tom případku bych se jich zeptal, proč ta možnost přiložit soubor existuje... Mně vloni tvrdili, že jim nic nepřišlo, po 2 dnech to "našli",letos už se nikdo ani neozval :-).
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 30. 4. 2008 16:19

Ještě k diskusi k podpisům dodavatele na faktuře a že je to tak trochu věc dohody obchodních partnerů, resp. dodavatel musí respektovat interní směrnice odběratele...

Dnes jsem se o tom bavil s obchodním ředitelem jedné A.S., pro kterou už dlouho pracuji a máme dobré obchodní vztahy a probíral s ním možnost nezasílat faktury poštou a nepodepisovat.

On mi sice potvrdil, že to moc dobře ví, zná obsah zákona ohledně obsahu dokladů, a kdyby záleželo na jeho osobě, tak by faktury mailem přijímal, ale jeho A.S. je pod dohledem auditorské společnosti (měsíční) a požaduje fakturu, která má originální vzhled a s podpisem dodavatele (razítko už nepožadují).

Já jsem jen obyčejný OSVČ a nemám nejmenší ponětí jak to v takové A.S. chodí, nicméně asi to nemají jednoduché :-)
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 30. 4. 2008 16:42

No muzou byt pod dohledem kohokoliv, ale z jakeho duvodu to chteji? Je to nad ramec zakona a rekl bych i slusnych mravu :mrgreen:
citát dne: "Kde jde o sekundy, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 30. 4. 2008 21:32

Doporučte změnu auditorské firmy .... pokud auditor požaduje toto, tak kdo ví v čem má ještě další chyby :roll:
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 2. 5. 2008 21:01

Zajímalo by mě, kterým zákonem se coby OSVČ, neplátci DPH a vedoucí daňovou evidenci vlastně řídíme?

Když to shrnu, povinný obsah faktury nařizují 5+1 předpisy:

1. zákon o účetnictví (§ 11)
2. zákon o DPH (§ 26-35)
3. obchodní zákoník (§ 13a odst. 1)
4. živnostenský zákon (§ 31 odst.17)
5. zákon o registračních pokladnách (§ 3 odst. 5)
+
6. interní směrnice (pokyny) odběratele či nadstandardní požadavky k obsahu faktury

Kdo není plátce DPH, jím vydaná faktura není daňovým dokladem, proto se neřídí zákonem o DPH. A pokud ani nepřijímá platby v hotovosti, neřídí se zákonem o registračních pokladnách.

Takže jestli správně chápu, řídí se pouze Zákonem o účetnictví, Obchodním zákoníkem a Živnostenským zákonem, ano?

Dle § 11 zákona o účetnictví faktura, kterou dodavatel vydá (a pošle poštou, faxem, emailem nebo poštovním holubem) není účetním dokladem až do okamžiku, dokud ji podepíše odběratelova účetní (která to účtuje = "osoba odpovědná za jeho zaúčtování") a osoba vyřizující objednávku (třeba sekretářka nebo obchodní oddělení = "osoba odpovědná za účetní případ")?

Přičemž podepsat mohou vlastnoručně či kvalifikovaným certifikátem.

V obou případech se ale jedná o pracovníky na straně odběratele.

Mám pocit, že to je kámen úrazu a odběratelé si tento odstavec zákona špatně interpretují a tvrdí, že "to je ten důkaz, který jste po nás chtěl, že na faktuře musí být Váš podpis, pane podnikateli".
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 2. 5. 2008 21:41

No trochu bych vám to upravil. Jakožto živnostník, neplátce DPH, vedoucí daňovou evidenci se při vystavování dokladů řídíte:

1. Obchodním zákoníkem (§13a odst. 1)
Kód: Vybrat vše
Každý podnikatel je povinen na všech objednávkách, obchodních dopisech, fakturách, smlouvách a v rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu (dále jen "internetové stránky") uvádět údaj o své firmě, jménu nebo názvu, sídle nebo místu podnikání a identifikačním čísle; podnikatelé zapsaní v obchodním rejstříku též údaj o tomto zápisu, včetně spisové značky, a podnikatelé nezapsaní v obchodním rejstříku též údaj o zápisu do jiné evidence, v níž jsou zapsáni. Údaj o výši základního kapitálu lze v těchto listinách a na internetových stránkách uvádět, jen jestliže byl zcela splacen.

2. Živnostenským zákonem (§ 31 odst. 17)
Kód: Vybrat vše
Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.


Proč se neřídíte:
a) zákonem o DPH - nejste plátci DPH
b) zákonem o účetnictví - nejsme účetní jednotkou (jediný odkaz na účetnictví je ohledně obsahového vymezení složek majetku a závazků)
c) zákonem o registračních pokladnách - tento zákon byl zrušen k 1. 1. 2008
d) interními směrnicemi jiné firmy - nejsme jiná firma

Účetním dokladem se faktura stane jen u účetních jednotek a na účetním dokladu musí být podpisy jenom lidí z účetní jednotky.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 4. 5. 2008 15:45

Náležitosti faktury ze zákona

Dovolím si tedy ještě jednou shrnout, co má být obsahem faktury OSVČ, neplátce DPH, vedoucím daňovou evidenci, která bude odeslána odběrateli emailem, faxem, poštou, poštovním holubem či osobně:

1. Pořadové číslo faktury
(poznámka: není povinné ze zákona, ale kvůli identifikaci platby se užívá jako variabilní symbol, proto je vhodné nějaký identifikátor zvolit)

2. Informace o dodavateli:
- jméno a příjmení
- adresa, PSČ, obec
- údaj o zapisu do ŽR a u jakého obecního úřadu
- IČ

3. Informace o odběrateli:
- obchodní jméno
- adresa, PSČ, obec
- IČ
(pokud jde o zahraniční firmu, IČ nebude uvedeno, ale bude uveden stát; pokud jde o soukromou osobu, není nutné uvádět vůbec nic, nikdo není povinen nám oznamovat své osobní údaje)

4. Bankovní spojení:
- číslo účtu/kód banky
- variabilní symbol

5. Datum vystavení faktury

6. Datum splatnosti faktury

7. Předmět fakturace:
- popis zboží/služby
- množství
- jednotková cena
- částka celkem

8. Součet ceny = celkem k úhradě

9. Uvedení informace, že "Dodavatel není plátce DPH"

Dovolil jsem si vytvořit vzor faktury (stáhnout). Vytknuli byste jí něco?

*****************************************************

Na přání odběratele uvedeme:
- číslo a datum objednávky na straně odběratele

*****************************************************

Na fakturách se často vyskytují i tyto údaje, dle mého názoru (jak jsem zkoumal zákon), však nejsou povinné:

  • uvedení způsobu úhrady (převodem, hotově, ...)
  • jméno vystavitele faktury, telefon a email vystavitele (jednak u OSVČ se mi to zdá zbytečné, jednak fakturu může vystavovat automaticky počítač, nebo nějaký skript na serveru a rozesílat mailem)
  • informace, že v případě prodlení si účtuji úrok z prodlení 1 % (tupl blbost, pokud není sjednáno ve smlouvě)

Odpověď pro sekretářky a účetní

Sepsal jsem ještě blbuvzdorný návod pro odběratele, kteří by na faktuře požadovali razítko a podpis a odvolávali se na zákony. Díky Ropovi za tipy. Stáhnout
Naposledy upravil Rop dne 4. 5. 2008 19:06, celkově upraveno 2
Důvod: Příspěvky sloučeny, pdf soubory umístěny přímo na server finexpertu.
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 4. 5. 2008 19:16

Děkuji za faktury i návod ... umístil jsem jej přímo na server finexpertu ať se lépe stahují (tedy pokud nic nemáte proti).

Jinak jsme se dostali přibližně ke vzoru faktury, kterou naleznete i v tématu Faktura od neplátce DPH

Jinak k té smluvní pokutě ... ta tam být může ale musí být sjednána smluvně jinak je úrok z prodlení v zákonné míře ... to jsme řešili pro změnu v tématu Jak vypsat a vystavit fakturu?

No a pak na faktuře může být všechno co zákon (nebo evropské směrnice) nezakazují ... musíme vzít v úvahu ještě občanský a obchodní zákoník a ustanovení o závazkových vztazích (kupní smlouva, smlouva o dílo atd.) ...

Na faktuře může být uvedena i záruka ... já na ní píšu i výrobní čísla zboží (a nepotřebuji tak další lejstro jménem dodací list) ...

Variabilita těch nepovinných, ale důležitých věcí může být dost ... ale hlavně nedávejme tam ty věci, které jsou nepovinné a nedůležité ... jako například razítko a vlastnoruční podpis :-)
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod stanislav.stribrny 5. 5. 2008 10:40

Přidávám další argument opsaný z nějakého fóra hovořící pro podpis (příp. razítko) na faktuře.

Zvyšují důvěryhodnost dokladu při soudních sporech, reklamacích, vymáhání pohledávek apod. Odběratel by měl mít možnost dostat i originální fakturu zaslanou poštou.


Je otázka, co si představit pod pojmem "originální faktura". Jak vyplynulo z naší diskuse, asi bychom za orginální fakturu měli považovat fakturu, podepsanou odběratelem (dle § 11 odst. f), nikoli dodavatelem.

Ohledně důvěryhodnosti faktury pro soudní spory - řekl bych, že ten argument má hlavu a patu. Smlouvy se také musí podepisovat (vlastnoručně či elektronicky).
stanislav.stribrny
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 5. 5. 2008 11:41

No nevim, me to prijde jako nesmysl. Pokud mam smlouvu, tak u soudu budu mavat prece smlouvu a ne vlastni podepsanou fakturou. Respektive jsem nejak nepochopil, co by mela jako ta mnou podepsana faktura resit?
citát dne: "Kde jde o sekundy, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inventář
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků