Práce prodejce - jak na ní?

Diskuze týkající se změny zaměstnání, právní a legislativní problematiky, zvyšování kvalifikace, studia v ČR i zahraničí

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Carismatico 26. 2. 2012 16:12

Dobrý den, rád bych tento dotaz směřoval do obecné roviny. Čeká mě za pár dní "Assesement centre" u jednoho tuzemského operátora VF. Součástí tohoto "výběrového řízení" jsou i hrané scénky. Kde většinou uchazeč o práci je v roli prodávajícího a na druhé straně je kupující. Onen kupující je často nepříjemný zákazník s nulovým zájmem, co nemá čas a musí spěchat.

Já bych se chtěl zeptat, jaké jsou základní pravidla pro prodej produktu? Vím, že existují různé formulace či metody jako AIDA nebo marketingová strategie. Slyšel jsem o tom, že nejdříve musíme v zákazníkovi vzbudit zájem či touhu.

Jsou nějaké body jak postupovat? Či podle čeho se řídit? Asi je nesmysl začínat například slovy, dobrý den mám pro vás velmi zajímavý produkt a začít ho popisovat. Napadlo mě, spíše si oťukat zákazníka, zeptat se ho, jste s tímhle produktem spokojený? Jak vám vyhovuje a pak mu jako by nepřímo sdělit, že je to špatné a já nabízím lepší produkt.

Díky za každou radu...
Xperia S White + Wave 3 + Galaxy S II + S III

Mobilní poradenství a konzultace, více v "zeměkouli" :D
Carismatico
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 26. 2. 2012 16:34

Dulezita je osoba hodnotitele a do toho nevidis. Snad jen zakladni poucka, nikdy nepokladat dotazy zacinajici "ne'. Tedy "nechcete" lepsi tarif?.
Kazdopadne ja bych do prodeje nesel, je to jen pro silne nervy a poctive se to vetsinou delat neda :(
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Carismatico 26. 2. 2012 16:48

Naštěstí to není na způsob otravování lidí na ulici nebo přímého prodeje.


Jen otázkou je zda začít způsobem " máme v akci zajímavý produkt, který je dnes za akční cenu, mnoho lidí jej už zakoupilo "...

Nebo nejdříve zjišťovat preferenci a zkušenosti toho zákazníka. Vlastníte mobilní telefon? Jste s ním spokojen a pak přejít do způsobu, ale my máme zrovna za akční cenu novinku atd....
Xperia S White + Wave 3 + Galaxy S II + S III

Mobilní poradenství a konzultace, více v "zeměkouli" :D
Carismatico
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod KvantovyPresbyterian 26. 2. 2012 16:52

Jak je u tebe dobrým zvykem, napsal jsi jen to, co se ti hodí do krámu. Konkrétně mám na mysli "Kazdopadne ja bych do prodeje nesel, je to jen pro silne nervy a poctive se to vetsinou delat neda" Rozvedu to za tebe, chlapče.

Poctivě se to dělat nedá, protože lidi (klienti, zákazníci) jsou povětšinou tupohlaví joudové, kterým je všechno dobré u pr*de*le, hlavním cílem je pro ně prožít co nejklidnější a nejstereotypnější život, jakoukoli změnu proto vnímají jako negativní. Pakliže mi devět takových řekne ne, musím se logicky zahojit na tom desátém.

-- 26. 2. 2012 16:55 --

Carismatico píše:Naštěstí to není na způsob otravování lidí na ulici nebo přímého prodeje.


Jen otázkou je zda začít způsobem " máme v akci zajímavý produkt, který je dnes za akční cenu, mnoho lidí jej už zakoupilo "...

Nebo nejdříve zjišťovat preferenci a zkušenosti toho zákazníka. Vlastníte mobilní telefon? Jste s ním spokojen a pak přejít do způsobu, ale my máme zrovna za akční cenu novinku atd....



Pochopitelně musíš nejprve zjistit co nejvíc informací o zákazníkovi. Teprve pak mu můžeš něco nabízet. Vždyť na co mu budeš popisovat superfunkce na smartfonu, když ten člověk používá mobil jen na volání a smsky.
KvantovyPresbyterian
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod kamey 26. 2. 2012 17:07

Můžete mi tu někdo napsat, co vlastně "není" prodej? Housky v krámě - když tam nezajdu, nezjistím, zda tam půjdu znovu. Když chci připojit do bytu elektřinu/plyn, musím někam zavolat a "koupit". Chci domů internet - musím "koupit". Nebo se někde něco rozdává zadarmo? Nebo to funguje tak, že chci koupit papír a tužku, tak si zadám výběrové řízení? Pokud někdo něco vyrábí, vždy musí mít obchodní zástupce, bez nich nedostane výrobek na trh (třeba do supermarketů), jinak se nikdo nedozví, že ten výrobek existuje. I na to, aby někdo, kde sedí v prodejně na ***** a čeká kdo u něj nakoupí, musí někdo jiný zadat reklamu (koupit) a zákazníka k němu přivést. Pokud nějaká firma bude "jenom sedět na *****" a čekat, až je někdo objeví, tak ti jejich zaměstnanci, sedící na zadku za pultem i byť s velice dobrým produktem budou chodit domů s holým zadkem.
kamey
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mikicz 26. 2. 2012 17:19

nevim proc se rozcilujete. Patrika snad znate dlouho a nemuze vas timhle prekvapit.
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kamey 26. 2. 2012 17:20

Carismatico píše:Naštěstí to není na způsob otravování lidí na ulici nebo přímého prodeje.


Jen otázkou je zda začít způsobem " máme v akci zajímavý produkt, který je dnes za akční cenu, mnoho lidí jej už zakoupilo "...

Nebo nejdříve zjišťovat preferenci a zkušenosti toho zákazníka. Vlastníte mobilní telefon? Jste s ním spokojen a pak přejít do způsobu, ale my máme zrovna za akční cenu novinku atd....


Nejdřív pokecej obecně, a řekni něco o sobě - zjistíš, jakou má náladu, potom se začni bavit na téma mobilních telefonů, co jaký umí - snaž se zaujmou, aby chtěl získat víc informací o tom konkrétním typu (pokud takový nabízíš), pokud budeš pokládat otázky, pak takové, které nedávají možnost odpovědět ANO/NE, je důležité, aby musel odpovídat celými větami. Tím by ses měl dostat do pozice, kdy se už bavíte o tom tvém telefonu a vzbudíš zájem - v takovém testovacím rozhovoru můžeš klidně nabídnout i možnost nezávazného vyzkoušení...............blá blá blá.
kamey
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mikicz 26. 2. 2012 17:21

a neboj, oni ti to na tom skoleni reknou a ukazou
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kamey 26. 2. 2012 17:22

mikicz píše:nevim proc se rozcilujete. Patrika snad znate dlouho a nemuze vas timhle prekvapit.


Já se nerozčiluju, co s člověkem, který si nic nekoupí a žebrá, co mu kdo dá?

Nemůžu pak čekat, že by se uměl živit stejně jako to musí dělat polovina národa. Jestli mu je milejší, že místo toho budou na pracáku a on je bude podporovat (mu zvednou daně ještě víc), tak ať si to klidně obhajuje. Já jsem radši, když se lidi aspoň snaží uživit a ne čekat, co jim kdo dá.
kamey
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Carismatico 26. 2. 2012 18:25

Obávám se, že prodej se nebude vztahovat na mobilní telefony a služby (myslím fiktivní scénku s prodejcem). Už jsem jednou něco takového absolvoval a právě jsem pohořel.

Budeme si muset vybrat nějakou věc, otázka jakou aby ji člověk prodal. Prý lidí častou používají toaletní papír. A zřejmě na druhé straně bude člověk, co je neochotný, nemá čas, nemá zájem.
Xperia S White + Wave 3 + Galaxy S II + S III

Mobilní poradenství a konzultace, více v "zeměkouli" :D
Carismatico
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 26. 2. 2012 18:30

KvantovyPresbyterian píše:Pakliže mi devět takových řekne ne, musím se logicky zahojit na tom desátém.

A protože na mne obvykle vyjde, že jsem desátej, posílám všechny prodejce rovnou do ***** :hmm: .
SZ přijímám pouze od lidí s IQ vyšším, než mám sám ;-).
Tomáš Marný
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mikicz 26. 2. 2012 18:38

Carismatico: no, dobrý prodejce prodá cokoliv. Ale pokud jsi už minule pohořel a šklení ti nic nedalo, tak se zkus zamyslet, jestli je to pro tebe vhodná práce. Přece jenom každý není dobrý prodejce. Stejně jako každý není dobrý soustružník, nebo neurochirurg.
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xls 26. 2. 2012 18:58

Jsou obory konkurenceschopný, a pak ty ostatní, kam patří zrovna ti mobilní operátoři. U nich normální nabídka, která by byla konkurenceschopná s jinými (tj. zahraničními), prakticky neexistuje, snad s výjimkou šedivek. Já bych na to žaludek neměl a čas bych tím osobně neztrácel. Lepší se živit poctivě.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod Carismatico 26. 2. 2012 19:07

Pořád jsem tak nějak doufal, že primární úlohou prodejce není prodávat ale být nápomoci zákazníkům, umět vyslyšet jejich prosby a požadavky a samozřejmě mít patřičné znalosti. :-)

Dělal jsem dřív prodejce po telefonu, jenže to jsem nebyl tak nervózní, než ve skutečnosti. Pak je člověk rázem mimo a najednou neví, co říkat. A když mám "prý" dobré ukecávací schopnosti tak věřím, že bych se mohl prosadit.
Xperia S White + Wave 3 + Galaxy S II + S III

Mobilní poradenství a konzultace, více v "zeměkouli" :D
Carismatico
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mikicz 26. 2. 2012 19:59

pobavils. vážně. primární úlohou prodejce je prodávat, proto je to prodejce. Kdyby měl radit, byl by to poradce.
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Inventář
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků