Stránka 3 z 3

Re: úsporné žárovky (zářivky)

Odeslat příspěvekNapsal: 19. 2. 2010 12:33
od Nemy_bobes
Zdibrid:
stejný princip platí úplně v celé ekonomice. Čím víc se toho vyrobí, tím nižší mohou nabídnout ceny. A platí to nejen v monopolních odvětvích. Platí to pro ceny počítačů, bot, oblečení, všeho. U konkurenčních odvětvích se to sice trochu komplikuje vztahem poptávky a nabídky, takže ceny jsou stlačovány více k výrobním nákladům (když je výroba větší než poptávka) nebo naopak se nefukují od výrobních nákladů (když je poptávka větší, než výroba stíhá vyrobit). Občas dojde k situaci, že výrobce prodává zboží pod celkové náklady, protože ho k tomu nutí konkurence. Ale dlouhodobě ceny musí respektovat výrobní náklady, které s větším množstvím na jeden výrobek klesají a s menším množstvím zase rostou.
To nevymyslel ten ošklivý ČEZ, tak prostě funguje trh. ;)

Re: úsporné žárovky (zářivky)

Odeslat příspěvekNapsal: 19. 2. 2010 12:44
od PatrikChrz
Na zemní plyn umí jezdit i nafťáci. Benzíňáci se častěji přestavují na propan-butan (na ten nafťáka nepřestavíš).
Ale jestli má ten zemní plyn fakt levně, tak by se to mohlo vyplatit - a tankovat doma v garáži :D

Re: úsporné žárovky (zářivky)

Odeslat příspěvekNapsal: 19. 2. 2010 12:58
od Tomáš Marný
Nj, ale ta plnicí stanice není žádná láce...

Re: úsporné žárovky (zářivky)

Odeslat příspěvekNapsal: 19. 2. 2010 14:20
od mikicz
PatrikChrz: tos nemyslel vážně, že ne? To, že na CNG jezdí autobusy neznamená, že ty konkrétní autobusy mají vznětový motor...

Re: úsporné žárovky (zářivky)

Odeslat příspěvekNapsal: 19. 2. 2010 16:29
od EKKAR
PatrikChrz píše:Na zemní plyn umí jezdit i nafťáci...

Totální pitomost - jak CNG, tak LPG jsou náhradní paliva do ZÁŽEHOVÝCH motorů - takže motory musejí mít normální zapalování + příslušné svíčky a další příslušenství. Diesely umějí spalovat rostlinné oleje nejrůznějšího původu, kupodivu ty "přepálené" z fritézy jsou vhodnější (mají částečně teplem naštěpené molekuly), takže stačí je jen přefiltrovat. Bohužel, mají vyšší bod tuhnutí než minerální motorová nafta, takže v létě nemívají problémy, v zimě se ale musejí ředit nebo ohřívat, aby vůbec byly kapalné a daly se vstřikovat.
Za komančů se používání náhradních plynných paliv (místo nafty) v MHD řešilo, dokonce motorárna LIAZu v Mnichově Hradišti udělala několik prototypů motorů odvozených od typů M2 a M3 (ležatý nebo šikmý 6válec určený pro autobusy Karosa) osazené namísto vstřikováním nafty směšovačem na plyn, rozdělovačem a svíčkami - jenže všecko vyčpělo do ztracena a po Plyšovém Puči už po takových projektech "neštěkl ani pes". Pokud se nemýlím, tak výrobou ekologicky šetrnějších vozidel se u nás zabývá už jen SOR v (pro mne) nedalekých Libchavách - a tam používají motory Iveco a MAN... Škodovka sice mlátí pantem, propaguje auta na etylovou směs E95 (export do Skandinávie) a na CNG, ale aby si člověk takové auto mohl běžně koupit, na to nenarazí. Jediná cesta je (zatím) konverzní sada na LPG nebo bydlet v lokalitě, kde někdo postavil plničku na CNG a aby se mu vůbec vyplatila, tak zadotoval dovoz nebo úpravu pár vozů i pro veřejnost (Hradec Králové...).