Jaké volit vytápění u novostavby?

Vytápění, klimatizace, obnovitelné zdroje, nové materiály

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod DrumSession 4. 10. 2014 09:40

Zdroj energie a přibližné ceny pro RD
DŘEVO polena (~0,30 až 0,50 Kč/kWh) nutno 2 roky sušit a skladovat + manipulace
UHLÍ (~0,50 Kč/kWh) nutno skladovat + manipulace (prašnost)
KOKS (?? Kč/kWh) na ostravsku by měl smysl, nutno skladovat + manipulace
GAS (~1,30 Kč/kWh) Ready to use !
DŘEVĚNÉ BRIKETY, štěpky (~2,00 Kč/kWh) nutno skladovat + manipulace
PELETKY (~2,10 Kč/kWh) nutno skladovat + manipulace (menší díky zásobníku)
ELE (D45 ~2,40 ale D02 je za 4,60 Kč/kWh) Ready to use !
Propan a LTO jsou ještě dražší než ELE. Mají smysl tam, kde není přípojka na GAS nebo dostatečně dimenzovaná ELE přípojka, obvykle horské chaty, samoty apod. Paliva se nakupuje obvykle na celou sezonu, takže to chce mít po ruce balík $.

Pevná paliva OT
V přípravě je zákon, že od 2020 (nebo už 2018) bude nutné provozovat hlavní kotel na kvalitní palivo. ELE a GAS jsou již dlouho dostupné a snadno měřitelné. U tuhých paliv bude vyžadován kotel (nad 5 kW) s lepší emisní třídou a na kvalitní palivo. Přeloženo aby si lidi pořídili kotle (se zásobníky) na kvalitní palivo a nemohli spalovat "cokoliv", a taky aby obnovili staré kotle (vysoké prům. stáří, špatná účinnost) a platili DPH z paliv (zpracovaných = drahých).
Všechny !! topné systémy budou muset zkontrolovat obce, a taky je bude pokutovat (pro RD až 50 tKč !). Jak říkám, je to již nějaký rok v přípravě a všichni, kdo plánují rekonstrukci topení, by s tím měli počítat...

Vařič a styl vaření (často opomíjené)
GAS sporák - okamžitý výkon 100%, 50%, 25% používá se v profi (rest.) kuchyních, za mě OK
GAS trouba - nutný s větrníkem, jinak ele propeče sáláním lépe (rovnoměrněji) než plyn
ELE sporák (plotýnky i sklo keramika) - náběh výkonu a vychládání, je potřeba se s tím naučit pracovat
GAS trouba - ele propeče lépe (rovnoměrněji) než plyn

Dlouhodobě ověřeno
Tepelný odpor RD - pokud možno co nejnižší, (Ytong raději ne)
Zdroj energie - Ready tu use ! Přijdu a namačkám (příp. SMS) teplotu na regulátoru, z toho mi nejdostupněji vychází GAS a ELE.
GAS je provozně levnější. Cena přípojky při kohoutu středotlaku na hraně pozemku: budka 5, plynoměr a redukční ventil 5, rozvod v zemi v hl. min. 0,9 m vykopání + plastová trubka, rozvod uvnitř Cu trubky jako topení, tlak. zk. 1,5 start plynárna asi 1 tKč.
ELE je dostupnější, ale provozně min. 2x drazší a do budoucna (po r. 2020) bude výrazněji dražší. Cenu přípojky na hraně pozemku a dostupnost "jističe" je dle konkrétního místa.
Vodní okruh - vysokoteplotní režim 50/60 °C a radiátory, to opravdu zahřeje na rozdíl od nízkoteplotního režimu.

Podlahovka - do celého RD bych ji nedával, protože se to provozně prodraží (ohřev betonové vrstvy a parket/dlažby). Smysl má kuchyně, obývák, koupelna. (Zde se vyskytují zdravotní potíže od teplé podlahy - nutno prostudovat). Pro mě je podlahovka výborným doplňkem, ale nevhodná jako hl. zdroj. Nutné je samostatné za-/od-pojení.
Nízkoteplotní podlahovka zahřeje za 1 až 2 h od příchodu ze zimy.
Vysokoteplotní radiátory zahřejí za 15 až 30 min od příchodu ze zimy.
(Vana s vodou 27 °C => NÁDHERNÝ PŘÍKLAD ! 8-P )

Krbová kamna
1) samostatně jsou perfektní, OK ! + rozvod vzduchu výhodou (zase je slyšet co se kde děje...)
2) zapojené do okruhu, (je nutné mít primární vysokoteplotní režim), zálohování čerpadla proti výpadku ele. !!
Systém je nutné mít odolný proti výpadku ele. (nic se neděje OK jen přestane topit) a proti případnému zásahu bleskem (malé škody na elektronice a regulaci), kdy proběhne zásuvkama, to je místo od místa.

Akumulace a bazén v systému bazén, je to úplně jiný pohled...

Ostatní aktivní systémy (např. rekuperace, solární ohřev TUV, TČ, fotovoltaika) jsou technologickým doplňkem k základu. Na pasivních prvcích vytápění stojí pevné základy.
PENÍZE z pohledu věčnosti nemají žádnou cenu a vlastně ani smysl zatím co
LÁSKA která JE nepočítatelná, ano !
ŠTĚSTÍ spočívá v tom, vědět, na co se mám vy...
DrumSession
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xls 4. 10. 2014 11:16

Jen na okraj: ona elektrická indukční varná deska funguje rychleji a v podstatě líp, že plyn. Plyn - zplodiny odcházející do celého baráku.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod sniper76 4. 10. 2014 11:49

S474N píše:Jinak jsem psal, ze tech 50cm je na hranici vyhodnosti, vic uz rozhodne smysl nema, dle meho nazoru bohate staci 40cm. Takze jak se muzeme presvedcit, tak neplati "vic zatepleni=vic adidas". Jsou to proste dalsi vydaje, ktere se daji investovat jinam a lepe, ci je uplne usetrit.


satane, proti tvým úvahám o výhodnosti 15 nebo 20 cm nemám vůbec nic, taky jsem tak před 15 lety při zateplování svého prvního domu přemýšlel. Všchni říkali, proč EPS, zateplování je zbytečné a já dal jen 5cm. Před 10 lety jsem u bráchy dal 10 cm EPS a všichni říkali, stačí 5cm max 8cm. Já se z toho poučil, dal do svého současného domu 20cm, protože v tomto domě chci žít dlouho. Já říkám, volba všech izolací na domě se nemá dělat s ohledem na minulé a současné ceny energií, ale na ceny budoucí.
sniper76
Diskutér

Odeslat příspěvekod Inev 4. 10. 2014 12:06

Solárka : reálná spotřeba 3 členné rodiny je cca 25-30m3 TUV. Je to asi půl na půl vana a sprcha. Takže žádné extra šetření, spíše lehké plítvání :-). Cena za m3 je vyšší = dodávka TUV z centrálního ohřevu za cca 260-280kč/m3. Celkem cca za rok 6500-7500 kč. Pokud vezmu v úvahu větší šetření s vodou a jinou cenu za m3, bavíme se asi o ceně 5-6 tis. ročně. I kdyby se ušetřilo solárem 50% nákladů (já osobně silně pochybuji a vidím to tak podle podmínek na 30-40%), tak šetříme cca 3 tis. ročně. Problém je, že nejvíce teplé vody máte když ji nejméně potřebujete - v létě :-) Takže celá návratnost je jaksi mimo, pokud si to nesestrojím sám za jiné peníze. A to se nebavíme o údržbě a co s přebytky tepla v létě atd....

zateplení : dům má mít svou celkovou koncepci. To, že budu přidávat na cm izolace neznamená, že to bude přínášet ještě nějaký efekt. Stačí sednout, spočítat tepelnou ztrátu dané obálky a její náklady. Osobně bych se spíše zaměřil na tepelné mosty a detaily kolem oken, provedení parozábran atd. Osobně nemám rád střechu s parozábranou a jsem pro opačnou střechu s nadrokevní izolací.
Inev
Diskutér

Odeslat příspěvekod xls 4. 10. 2014 12:36

Nejhorší je, že něco jinýho je teorie, něco jinýho praxe. No a některý věci se rozhodují trochu předem a pak je už prakticky nelze změnit (např. přidat izolaci z 10 na 10 cm).

Když se na to podívám z hlediska svýho baráku cca 200 m užitečný plochy, tak při 10 cm EPS, normálních oknech, bez rekuperací, TČ, atd. se dostanu s plynovým kotlem na topení a ohřev vody cca na 20 tis. ročně. To mi přijde jako přijatelná částka a nemám pocit, že kdybych do toho vrazil víc prostředků nebo zvolil jiné řešení, že by se mi to nějak vrátilo.

Když se podívám na sousedy, většina k plynu ještě nakupuje dřevo. Kromě toho, že je s tím strašně moc práce a vedlejších nákladů (štípačky, dovoz, motorový pily), je to dost nebezpečný a ani s přímými náklady se moc lišit nebudeme (když do toho nepočítám jejich čas).
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod Noxik 4. 10. 2014 16:36

Inev: Co s prebytky teple vody v lete bych vedel - poridit bazen.
xls: Jak jste myslel to kupovani dreva? Pokud si je koupim, tak uz s tim tolik prace neni ne? Neco jineho je, kdyz mam les a musim si to sam zpracovat. Dost lidi to tady tak dela, jen by me zajimalo, zda se to vubec vyplati.
Noxik
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xls 4. 10. 2014 17:59

Tak dřevo je většinou ve formě buď celých kmenů nebo nějakých cca metrových kusů. Dají se samozřejmě koupit rovnou i polínka, to už ale bude levnější ten plyn.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 5. 10. 2014 10:10

SocPredator: to cos videl bylo navic urcite to nejhorsi, co existuje a navic bez montaze. Takze ta cena ve finale bude jeste vyssi (ono ty haky na zaveseni take nejsou zadarmo). S velkou rodinou ti zase roste pozadavek na akumulacni nadobu (jak cena, tak i misto na jeji umisteni). A jak rikam, navratnost takoveho reseni bohuzel realne neni.

DrumSession: u toho vareni ti vypadla indukce, ktera je velmi navykova. My kuprikladu vyhodili i rychlovarnou konvici, protoze nasobny vykon indukce ohreje i vodu na kavu/caj podstatne rychleji, nez rychlovarka. Podlahove vytapeni se zcela urcite vyplati a to co tvrdis je realne nesmysl, protoze prave ten tebou zminovany beton a podlaha potom vytapi celou tu mistnost. To se zahratim jako myslis tak, ze kdyz prijdes promrzlej, ze si sednes na radiator?

sniper76: evidentne si nepochopil, co jsem se snazil rici. Ja to neposuzuji pouze z hlediska ceny, ale praveze z hlediska toho, co mi to realne prinese - tedy "vytazeni" rosneho bodu ze zdiva, o kolik se snizi tepelna ztrata a dalsi TECHNICKE parametry/vlastnosti. Z tohoto duvodu NIKDY nemohlo stacit ani 5 a ani 8 cm, protoze ke kondenzaci dochazelo prave ve zdivu. Nevychazim z toho, co "vsichni rikali", vychazim z toho, co jsem si sam realne spocital. Cena budoucich energii je sice pekna, ale zjevne si nepochopil, ze rozdil mezi 15 nebo 20cm EPS na fasade je tak maly, ze tento rozdil obratem smaze to, kdyz otevres pomalu na pul minuty dvere a vejdes do domu.

Inev: setrit vodou se realne moc nevyplati. Clovek ztraci komfort a setri strasne nizke penize. K tomu zatepleni - presne jak pises, musi se to SPOCITAT a ne si rict, ze vic cm =vic adidas. A tohle zjevne Sniper76 doposud nepochopil.

xls: ano, teorie je pekna a resit zatepleni stylem "soused v hospode rikal, ze 10cm EPS staci" je cesta do pekel. Tyhle veci se proste neodhaduji, ale naprosto presne pocitaji. Jinak tebou zminena rekuperace neni az tak o nejakem usetreni, ale zejmena o komfortu bydleni. Sahni si sam do svedomi, opravdu menis pozadovane kubiky vzduchu kazdou hodinu? Rekuperace s nucenym vetranim se o toto stara sama - snizuji se koncentrace CO2, clovek ma porad pocit (ale nejenom pocit, on ho opravdu ma) cerstveho vzduchu, atd.

Noxik: teorie s bazenem jsou pekne, jenze to potom musis tak naddimenzovany celkovy system, ze ses s porizovaci cenou uplne nekde jinde.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inženýr
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xls 5. 10. 2014 12:46

Místo rekuperace mám rotvajlera. Ten si o provětrání pravidelně řekne.
xls
Diskutér

Odeslat příspěvekod Noxik 5. 10. 2014 13:11

S474N: Proc by se to melo naddimenzovavat? Proste se ta prebytecna voda frkne do bazenu, ktery by jinak zadny ohrev nemel, jak to vetsina lidi ma.
Noxik
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Inev 5. 10. 2014 17:38

Zateplení : na stavbách se pohybuji od cca 2002. Nejsem stavař, ale baví mě to. Hlavně počítat, navrhovat atd. Za tu dobu jsem byl u spousty, spousty projektů a staveb. Pokud bych měl udělat takový závěr, tak lidé jsou v drtivé většině neponaučitelní. Stejně jako u toho IŽP apod. Zatímco u výběru nového mobilu, notebooku, fotáku, dovolenky nebo jiné blbosti jsou ochotni trávit hodiny čtením rezencí, porovnáváním parametrů atd...U celoživotních věcí jako je stavba domu (stejně jako investování) jim "stačí" pár vět od prvního "zedníka", v lepším případě projektanta. Přesně mám v hlavě ty věty, "tak se to dělá a tak to stačí a soused to má a je spokojený, splňuje to normy.. Kolik hodin jsem strávil vysvětlováním a ukazoval na výpočtech jak by se to mělo dělat. Že žádný zedník, ani projektant a hlavně ne normy za ně účty platit nebudou. Bohužel marně. Pak se po 3-5 letech ozívají co mají udělat, že moc protopí. Smůla je ta, že prakticky žádné řešení už není ekonomické. Pokud je celková koncepce domu špatně, žádné dodatečné zateplení stěny už nic nezachrání. Do podlahy nic nedáš. Do střechy taky ne. Max. udělat nadkrokevní izolaci, ale to je právě ta ekonomická sebevražda u zánovního domu. A měnit okna po 5 letech??? pak přemýšlí nad čerpadly, solárky atd :-) Pamatuji si, jak na paneláky lepili 5 cm a já říkal, že přijde doba, kdy se to bude strhávat a dávat tak 15 cm. A je to tady :-) A ono je to přitom vcelku tak lehké :-)

Podlahovka : podlahovka žádné zdravotní problémy nedělá. To by museli všichni od Egypta po JAR vymřít na teplo od nohou. Ne, vážně. toto jsme řešili už v roce 2004/05. Znám lidi co to mají podlahovku už 30 let, děláno skoro ze zahradní hadice. V té době žádné PEXy s kysl. bariérama nebyly. Dobře udělaná podlahovka jede na vodu o teplotě cca 22-30 st. -+. V papučích je tepleji. Člověk má teplotu 35-37st. Někdo i více. Náklady : díky veliké ploše a rovnoměrnosti tepla od podlahy podlahovka topí o 1-3st méně než radiátory. Každý st. je cca 6% nákladů - nebo +. Akumulace. Podlahovka se prostě v září zapne a v květnu vypne. O zbytek se stará samoregulace a regulace. Jakékoliv noční útlumy a jiné jsou zbytečné a neekonomické. Možná, kdyby jste jeli na 3 týdenní dovolenku :-) Víření prachu je taky menší, proto nedochází k cirkulaci vzduchu jako u radiátorů. Prach je všude a hlavně jde vidět na plovoučkách a jiných pevných krytinách. Panelákové koberce v domech moc nebývají.

Plyn versus elektro : znovu opakuji, že porovnávat pouze spotřebu topení je blbost! Je nutné srovnat celkovou spotřebu domu. Zrovna nedávno jsem to počítal kamarádovi co má pyn. Spotřeba cca 20 tis...elektro cca 20 tis...Přepočítali jsme to pouze na elektro a dostali jsme se na cca 44 tis. Žádné dvojnásobky, jak něktří píšou se prostě někonají. Jeho tepelná ztráta doma je cca 4,8 kW. Je to ta hranice o jaké jsem psal.

solárko : takže když budu chtít ušetřit 3 tis. na TUV, koupím si solárko a k tomu bazén za 89 tis :-):-) Zde bych jen podotknul, že jsem viděl systémy, kdy se přebytky ze solárka pouštěli do vrtu nebo kolektorů TČ.

rekurepace : tepelná ztráta větráním dle norem je cca 2-3 kW. Je to dáno tím, že dle norem by měla být výměna vzduchu 2x za hodinu apod. Asi se takový člověk nenajde, co tak větrá. To kde je nucené větrání s rekuperací a kde není jde prostě cítit. Úsporu bych nepočítal na Kč, ale na kvalitu vzduch. A to se fakt nedá spočítat. Další věcí je prašnost v domě. Kdo bydlí na Ostravsku a pod. lokalitách ví své. Dle mě, je to v dnešním prašném a umělohmotném světě se super těsnými okny celkem nedoceněná věc.

A tak by se dalo psát a psát a psát :-) Ale hlavní je, že lidé jsou spokojeni :-) Každý si najde to své, okecá to, obhájí to a tak to má být :-)
Inev
Diskutér

Odeslat příspěvekod sniper76 5. 10. 2014 18:12

S474N píše:vic cm =vic adidas. A tohle zjevne Sniper76 doposud nepochopil.


Nechci spekulovat co je víc adidas ale řídím se jednoduchým pravidlem, že zabránění únikům tepla by u všech konstrukcí mělo být rovnoměrné. Do podlahy 20cm, na stěnu 20cm, okna co nejlepší a do střechy co se vleze minimum je 40cm. Rekuperace je samozřejmost. U patrového domu se zastavěnou plochou 120m2 a s garáží se nedostanu s tepelnou ztrátou na hodnotu 4kW pokud nedodržím výše uvedené hodnoty.
Pak si mohu dovolit čímkoliv a nebudu nikdy řešit jestli stojí kilowata 4 nebo 5Kč.
Nazdar!
sniper76
Diskutér

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 6. 10. 2014 09:54

Ještě jedna věc - vzpomněl jsem si na nějaký TV pořad, kde dávali příklady rovnoměrného topení a nějaké regulace den/noc. A ku podivu jim vyšla vyšší spotřeba když snižovali teplo v noci a zvyšovali ve dne, protože to vytopení o několik stupňů během krátké chvíle (kdy je jim ráno "zima") spotřebuje více energie, než neustálé topení na stejnou teplotu.

Jinak bych se nějakých malých kamen nebo krbu opravdu nerad vzdával. Fakt se může stát cokoliv, výpadek energie, třeba i na několik dní a v zimě bude člověk rád, když si alespoň v jedné místnosti bude moct udělat teplo.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod S474N 6. 10. 2014 11:21

xls: a jak ti ten pes vetra v pripade dovolene nebo kdyz nejsi doma? :mrgreen:

Inev: vetrani dle normy urcite neni "2x za hodinu", ale je to stanoveno na nejakych 15-25 m3/hod na osobu. Nutno dodat, ze tohle odpovida cca 5ti minutovemu intenzivnimu vetrani vsemi okny kazdou hodinu.

sniper76: budes se divit, ale ruzne konstrukce maji ruzne vlastnosti a tim padem i prostupy tepla. Vse se da namodelovat tady:
:arrow: http://stavba.tzb-info.cz/tabulky-a-vyp ... konstrukci

Kdybys daval vetsi pozor, tak jsem jasne psal, ze rozdil mezi 15 a 20cm EPS je v realu rozdil na cele fasade 1204 a 986 W. Takze ano, jestli je pro tebe zasadni, ze tepelnou ztratu chces mit 4 kW a ne treba 4,2 kW, tak ano, vyplati se investovat co nejvic. Verim, ze ostatni pochopili, co se ti tu snazim marne celou dobu sdelit :mrgreen: :mrgreen:

PatrikChrz: nerad by ses vzdaval kamen? A jak to ted resis v panelaku? Nejsi to ty?
:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=LtLw16dFONI
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inženýr
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod SocPredator 6. 10. 2014 11:58

Patriku, jde o jakési teplotní optimum, které si každý musí najít, je pro každou stavbu jiné, samozřejmě ne nijak extrémně. Dá se to připodobnit k jízdě autem, kde optimum je dejme tomu 80 km/h, cokoli rychlejšího a pomalejšího už žere víc, ať benzínu nebo času :-)

Na co ale chci reagovat je tvá neustálá starost ohledně jakéhosi blackoutu. Nevážně na to řeknu, že kdyby na pár dní vypadla elektřina, tak mě bude hřát, že šetřím a holt si obléknu svetr.
A zcela vážně říkám, že jsem se na obdobnou situaci zařizoval, a za těch X let jsem zjistil, že zcela zbytečně. Možná bych to řešil někde v Sudetech, kde lišky dávají dobrou noc a kde se dodávky obnovují do týdne. Střední Čechy jsou pak zcela safe, a nejdelší výpadek jsem zaregistroval 3 hodiny, při letních bouřkách, kdy bylo vedro jako kráva, takže jediné co mi nefachalo byla klimoška a lednice.
Kvůli tomu se mi do baráku komín prostě nevyplatí, ale je to každého věc :-D
Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí
SocPredator
Diskutér

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků