Restaurace - platební terminál - spropitné,jak je to účetně?

Běžné účty, úvěry, leasing, hypotéky, pohledávky a podobně

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Moucha 22. 3. 2013 16:44

Ahoj, mám na terminálu spropitné a už týden řešíme jak to ostatní restaurace dělají se spropitným skrze platební terminál?
Daní se to? Terminál to rozepíše do výpisu zvlášť? Nebo po zásahu bankou jde spropitné posílat na zvláštní účet?
Jde o to aby o to číšníci nepřišli a zároveň lidem neříkali, že platba není možná kartou právě kvůli tomu, že je to připraví o dýško (samozřejmě přeháním).

Nevím kde se na to jinde v pátek odpoledne zeptat než taky O:-)
Moucha
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod joachym1 22. 3. 2013 18:52

Jo zdanit se to samozrejme musi, vzdyt je to prijem, neco jako plat.
joachym1
Diskutér

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 22. 3. 2013 19:09

..a teď je otázkou, jestli jen zdanit, nebo i odvést sociální a zdravotní, stejně jako z platu (pak by stačilo to dát do mzdy). Tohle bude vědět ROP.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod joachym1 22. 3. 2013 19:44

No priznavat z toho dan by asi meli primo cisnici, to je jejich odmena primo od zakazniku, neni to mzda od zamestnavatele. Ale takovy bocni prijem se myslim do urcite rocni vyse nemusi priznavat, to je asi do 20000 Kc. Nevim to ale presne.
joachym1
Diskutér

Odeslat příspěvekod alexpraha 22. 3. 2013 20:04

Nevím o tom, že by české daňové zákony znaly pojem zpropitné. Co se platí přes terminál je příjem restaurace, která z toho pochopitelně odvede DPH. Pokud to chce vyplatit zaměstnancům, tak jako součást platu, takže i sociální a zdravotní pojištění. Jedinou kličkou by bylo nějak to naúčtovat na paragraf 10 (tam je limit 20 000 Kč pro přiznání), jako mimořádný příjem, ale spropitné naprosto splňuje podmínky pro závislou činnost.
ROP nás rozdrtí :- )
alexpraha
Diskutér

Odeslat příspěvekod LuiS_666 22. 3. 2013 20:12

A nejde potom na konci dňa vybrat z kasy patričnú čast spropitného v hotovosti podľa výšky spropitného cez terminál ?
LuiS_666
Diskutér

Odeslat příspěvekod Rop 23. 3. 2013 09:57

http://www.du.cz/33/danove-aspekty-spro ... 7eE-Drmux/

Já na vaše drcení nemám čas. Ještě vás jdu podrtit do tématu vedle.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Moucha 23. 3. 2013 11:24

v dotazu není uvedeno nic o tom, že by tyto částky byly příslušným klientem výslovně určeny jako spropitné pro konkrétního pracovníka. V tom případě se podle mého názoru jedná o příjem provozovatele hotelu, tj. součást úplaty (tržby)


takže když terminál rozdělí platbu na tržbu restaurace a zvlášt dá spropitné (což by měl ten terminál umět) dá se vyplácet spropitné číšníkům v plné výši?
Chápu to tak správně? :)
Moucha
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rop 24. 3. 2013 10:51

Nedá. Musí se z toho odvést DPH a zdanit zaměstnanci.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vpe 31. 5. 2016 06:35

DPH se ze spropitneho nejen podle meho nazoru neodvadi.

Spropitne je dar prijaty v souvislosti s vykonem povolani a odvadi se pouze dan z prijmu (od 2010 dosud 19% u pravnickych osob - sro a akciovky, tedy z toho co celkove vydela - pokud restaurace neni ve ztrate). Spropitne - prijem bych rozdelil dle vnitrniho predpisu na zamestnance (bud podle jmena nebo podle jine dohody v restauraci) normalne k platu a tim tedy ze spropitneho odvede zamestnanec jen socialni a zdravotni. Kazdy platebni terminal by mel mit polozku TIP, coz je prave ono spropitne... A neni problem ho evidovat uctovat zakaznikovi a prerozdelovat...

Nekdy se setkavame s trapnou situaci, kdy zakaznik chce na spropitne doklad a lajdacka obsluha pravi: to nejde. Takze bud spropitne nezaslouzi anebo pote, co spropitne dostala, si ho nechce pokratit a rekne: nejde. To obejdu tim, ze platim vyhradne kartou. Pak TIP na doklad dat MUSI :-)

Kdybych ja byl provozovatel restaurace, jidelni listek bych nacenil bez obsluhy (tedy rekneme ze snizil o 10-15%) s tim, ze ocekavana vyse spropitneho v pripade spokojenosti zakaznika je 20% (stejne je tomu v USA). Jednak bych tim usetril minimalne 15% DPH z potencialne az jedne petiny trzeb, druhak bych tim sikovnou obsluhu motivoval k maximalnim vykonum... a nesikovne se zbavil.

Zbyva ohlidat, aby cisnik spropitne prijate v hotovosti priznal a bylo mozno spravedlive posoudit, jak dobre pracuje a automaticky vhodnym zpusobem prerozdelit spropitne mezi zamestnance (napr.: 40% obsluhujici pingl, 20% sluzbu konajici sefkuchar, 25% vsichni zamestnanci na smene vcetne obsluhujiciho, 15% provozovatel)...

v lepsich podnicich vam davaji ucet vzdy, takze problem je vyresen, zeano...

NAZORY?
vpe
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod paty07 31. 5. 2016 07:34

Spropitné jsou peníze obsluhy a patří obsluze, když už rozdělovat, tak leda mezi kuchaře, když si dá zákazník jídlo, a číšníka, to je fér. V jednom díle Kitchen Nightmares se Gordon rozčiloval, že provozovatel schrábnul prachy pro sebe. Zákazníci taky říkali, že spropitné je pro obsluhu a jinak by ho nedali, tak ostatní zaměstnanci, co nemají nic se zákazníkem vynech a provozovatele taky.

Co se týče daní, tak spropitné je podle mě odměna (nikoli dar) za dobrou obsluhu a jídlo. Něco jako variabilní složka mzdy, ale jak by to bylo s daněmi už jde mimo mě.
paty07
Diskutér

Odeslat příspěvekod radecekh 31. 5. 2016 08:03

vpe:
Spropitné je dar a proto ho nemůžete vyžadovat. Pokud to vyžadovat budete, bude to nějaké "obslužné", z kterého DPH odvézt musíte.
Osobně si myslím, že spropitné je přežitek. Nevidím v něm žádný užitek. Majitelé restaurací to mají jen jako výmluvu, proč své lidi platí málo. Navíc dost často spropitné shrábnou ti, co si ho nezaslouží - typicky mi jídlo chutná, ale obsluha je protivná. Takže dám obsluze spropitné, které buď shrábne sama (chyba) nebo ho shrábne majitel podniku (chyba) a nebo se o něj spravedlivě rozdělí všichni zaměstnanci (opět chyba).
Bral bych to tak, že když jsou zákazníci spokojeni, rostou tržby a majitel může lépe odměňovat své zaměstnance. Spropitné je tam tak nějak navíc.
radecekh
Diskutér

Odeslat příspěvekod eL Ká 31. 5. 2016 09:16

radecekh píše:Osobně si myslím, že spropitné je přežitek. Nevidím v něm žádný užitek. Majitelé restaurací to mají jen jako výmluvu, proč své lidi platí málo.


Nikdy jsem neměl ke spropitnému pozitivní či negativní vztah, prostě jsem to bral jako "součást" toho někam jít. Pak jsem strávil rok a půl v USA a začal jsem tento institut z duše nenávidět. Korunu tomu nasadil chlápek, co mi dovezl pizzu: pozdě, studenou a ještě se ročílil, že jsem mu nedal žádné spropitné, že na něj má nárok. Pche. Už nikdy více.
eL Ká
Diskutér

Odeslat příspěvekod xtonda 31. 5. 2016 09:59

To se dalo čekat, že se to zvrhne od účetní otázky k diskusi o spropitném samotném. Taky to považuju za přežitek a zlozvyk. Platím za službu cenu, kterou si oni sami stanovili. Proč bych měl dávat ještě něco bokem zrovna v tomto konkrétním odvětví, navíc automaticky? Můj dojem z restaurace dělá z 90 % kvalita jídla a tedy umění kuchaře, přinést mi to může klidně cvičená opice. A i kdybych na to přistoupil, tak mi nesedí odvozování výše jako procento z útraty, přinést mi jídlo a tři piva je stejná práce bez ohledu na cenu, naopak čím dražší podnik je, tím víc si říkám, že by neměl mít problém dobře zaplatit personál.

Dostatečnou odměnou by měl být fakt, že v případě spokojenosti podnik navštívím znovu a případně doporučím či kladně ohodnotím na různých službách tímto se zabývajícím.
Moje oblíbená scénka:
https://www.youtube.com/watch?v=ZKKxfeNl4uk

Pokud jde o zpracování na terminálu při platbě kartou, v Kolkovně na Budějovické mají na terminálu za zadání spropitného extra obrazovku a pozor, nejde jít dál pokud tam chci nechat nulu.

Nedávno sem se také setkal s tím, že mi maník dal účet a pak se na férovku zeptal kolik že tedy může na terminálu zadat. to se přiznám, že sem vyměk a účet za 559 zaokrouhlil na 600.

Samozřejmě jak si to pak ve firmě zpracují v účetnictví a přerozdělí mezi personál je otázka, často kasíruje někdo jiný než kdo obsluhoval a jestli budou pamatovat i na kuchaře je úplně ve hvězdách, i z tohoto důvodu mi je tento institut proti srsti.
xtonda
Diskutér

Odeslat příspěvekod osobne2 31. 5. 2016 17:40

Ja zaokrouhluji nahoru na desetikoruny, pokud to vychazi presne, tak jsou bez spropitneho.
osobne2
Diskutér

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků