Equa bank (od 14. 11. 2022 sloučeno s Raiffeisenbankou)

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 2. 11. 2018 14:46

ROlda78 píše:Tak IMHO zrovna v Ostravě to snad mají tak, že až na závěr dne naúčtují celkovou částku (vždy nejvýhodnější pro cestujícího). Např. kdyby jsi jel 8krát a vyšla by lépe celodenní, tak si strhnou jen cenu za ni. Praha může jen závidět, tady nejde ani kombinovat pásmo na lítačce s jízdenkou!

Kombinovat to jde, a docela často to používám, naposledy před pár dny, kdy jsem jel z Litoměřic do Prahy.

Na pokladně ČD jsem si koupil jízdenku Litoměřice-Roudnice za 46 Kč.
K tomu jsem si koupil jízdenku PID (přes Aplikaci Lítačka) na 7 pásem za 54 Kč a zbytek jsem dojel na Lítačku s nahraným pásmem Praha.

Pravdou ale je, že aplikace Lítačka neumí pracovat s tím, že její uživatel má Lítačku, nepočítá s tím, že v pásmech 0, B a P zákazník neplatí. To je ale chyba aplikace ne systému jízdného.

-- 2. 11. 2018 15:47 --

Co se té Ostravy týče, to už je tak 2 roky, co jsem tam byl. A na kartě AirBank se skutečně po první platbě zobrazila ta 1 koruna a teprve za pár dní se strhla skutečná projetá částka, ale třeba to nějak opravili.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod filas81 2. 11. 2018 16:49

V Plzni je to stejné při platbě kartou, první platba koruna a pak zbytek po zaúčtování
filas81
Nadšenec

Odeslat příspěvekod eR99 2. 11. 2018 18:40

ROlda78 píše:Tak IMHO zrovna v Ostravě to snad mají tak, že až na závěr dne naúčtují celkovou částku (vždy nejvýhodnější pro cestujícího). Např. kdyby jsi jel 8krát a vyšla by lépe celodenní, tak si strhnou jen cenu za ni. Praha může jen závidět, tady nejde ani kombinovat pásmo na lítačce s jízdenkou!


Stejný systém jako v Ostravě je například v Londýně. Praha nebo Brno s tímto za Ostravou velmi zaostává...
eR99
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vlazy 2. 11. 2018 21:26

Tak dnes odpoledne se ta platba zaúčtovala. Strhli si celých 17 Kč a ne tu 1 Kč tak jak to bylo původně blokované.
Ze zpupnosti vzniká jen hádka, kdežto u těch, kdo si dají poradit, je moudrost.
Bible - Přísloví 13:10
vlazy
Poslední varování

Odeslat příspěvekod mareka 3. 11. 2018 09:21

Jako ostravák potvrzuji: v Ostravě se platba kartou ve voze vždy zaúčtuje jako platba 1 Kč a až po několika dnech (!) se naúčtuje skutečně projetá suma - systém čeká do půlnoci, kolik jízd bylo celkem placeno a pak zaúčtuje tu nejvýhodnější variantu pro cestujícího (např. celodenní jízdenka). Další zpoždění vyúčtování asi jde na vrub zaúčtování dané bance (je pomalejší než platba kartou u obchodníků).
Sám jsem s tím měl problém (a popisoval ho zde) - zaplatil jsem Curve, kde byla nastavená podkladová karta X a za pár dní se zaúčtovala na jinou podkladovou kartu Y (původně mne to vyděsilo jako neoprávněná platba).
mareka
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod vlazy 3. 11. 2018 13:40

U mne to probíhalo tak, že v den platby jízdenky se na účtu zablokovala 1 Kč, po třech dnech se ta blokace změnila na 17 Kč a následující čtvrtý den se to zaúčtovalo a celých 17 Kč se strhlo z účtu.
To co tu někteří píšete, že systém čeká do půlnoci a pak určí tu nejvýhodnější cenu pro plátce jízdenek mi připadá trochu divné. Ne, že bych tomu nevěřil, ale to se pak zaúčtovaná cena nemusí shodovat s cenou uvedenou na jízdence kterou plátce dostane hned při platbě kartou.
Ze zpupnosti vzniká jen hádka, kdežto u těch, kdo si dají poradit, je moudrost.
Bible - Přísloví 13:10
vlazy
Poslední varování

Odeslat příspěvekod mareka 3. 11. 2018 13:59

Jízdenku při této platbě ve voze ostravská MHD nevydá žádnou.

Přiložením karty k terminálu se zablokuje jen ta záloha a případná kontrola ověřuje, zda byla tato karta registrovaná v rámci jízdy. Nějaké doklady se pak dají následně stáhnout přes webové rozhraní jako daňový doklad (ale ten jsem nikdy neřešil).
mareka
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod vlazy 3. 11. 2018 14:26

mareka píše:Jízdenku při této platbě ve voze ostravská MHD nevydá žádnou.
A není to takto náhodou v rozporu s nějakým zákonem, že při platbě je příjemce platby povinen vydat účtenku nebo nějaký doklad o platbě v tomto případě jízdenku? Nevyznám se v tom a nevím jaké zákony ohledně toho jsou nebo nejsou. Já jsem jízdenku v autobuse při platbě kartou normálně dostal, ale nebylo to v Ostravě.
Ze zpupnosti vzniká jen hádka, kdežto u těch, kdo si dají poradit, je moudrost.
Bible - Přísloví 13:10
vlazy
Poslední varování

Odeslat příspěvekod alfas123 3. 11. 2018 14:48

mareka píše:Jako ostravák potvrzuji: v Ostravě se platba kartou ve voze vždy zaúčtuje jako platba 1 Kč a až po několika dnech (!) se naúčtuje skutečně projetá suma - systém čeká do půlnoci, kolik jízd bylo celkem placeno a pak zaúčtuje tu nejvýhodnější variantu pro cestujícího (např. celodenní jízdenka). Další zpoždění vyúčtování asi jde na vrub zaúčtování dané bance (je pomalejší než platba kartou u obchodníků).
Sám jsem s tím měl problém (a popisoval ho zde) - zaplatil jsem Curve, kde byla nastavená podkladová karta X a za pár dní se zaúčtovala na jinou podkladovou kartu Y (původně mne to vyděsilo jako neoprávněná platba).


To riesia nejako divne. Zda sa, ze tu blokaciu na 1Kc zrusili.
Ono sa to da spravit elegantnejsie...
alfas123
Nadšenec

Odeslat příspěvekod minarjo 3. 11. 2018 15:05

@vlazy:
Ne, účtenka u automatizovaných zařízení, které berou i bezkontaktní karty, opravdu povinná není. To bychom museli zrušit stovky či tisíce různých automatů na nápoje a drobné občerstvení po celé ČR (i v zahraničí), které mají i čtečku karet :). U takových mikro plateb bezkontaktně fakt není účet nutný a ani možný. Jinak to že je nejprve blokace na 1 Kč (která testuje funkčnost karty) a až pak reálná platba, to nevyužívají jen dopravní firmy u veřejné dopravy, ale i jiné služby, kde útrata není předem známá. Třeba projekt Rekola (růžová kola ve větších městech, která si lze přes mobilní aplikaci půjčovat). Tam se taky při registraci strhne 1 Kč (pak je vrácena) a srážka přesné částky se provede vždy až po vrácení kola (pokud nebyla jízda zdarma, například v Praze prvních 15 minut jízdy denně platí Hello bank). A podobných služeb je hodně a to je jedině dobře.
Na blokace se ale nedá spoléhat ani u běžných plateb, kdy je přesná výše platby v jejím okamžiku známá: pokud platba proběhne offline bez spojení s bankou, tak blokace nebude žádná a naúčtuje se pak až reálná částka zpravidla do 2-3 dní. Nebo sice blokace vznikne, ale až později po transakci, pokud terminál autorizace dělá dávkově - běžné třeba u plateb v dopravních prostředcích v době, kdy terminál nemá dobrý datový signál. Osobně jsem to viděl třeba ve vlacích soukromého dopravce GW train na Šumavě, kdy blokace byla vytvořena až cca čtvrt hodiny po platbě zkrátka proto, že v době platby měl automat ve vlaku v lesích Šumavy špatný signál. Blokace ve výši útraty v době její realizace tedy není a nebyla žádná povinnost.
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod vlazy 3. 11. 2018 15:42

alfas123 píše:Ono sa to da spravit elegantnejsie...
Jak konkrétně elegantněji?

minarjo píše:Ne, účtenka u automatizovaných zařízení, které berou i bezkontaktní karty, opravdu povinná není. To bychom museli zrušit stovky či tisíce různých automatů na nápoje a drobné občerstvení po celé ČR (i v zahraničí), které mají i čtečku karet :). U takových mikro plateb bezkontaktně fakt není účet nutný a ani možný.
Povinné to možná není, ale proč by to nemělo být možné? To snad chceš tvrdit, že tu jízdenku jsem v autobuse dostal nějakým zázrakem nebo, že to co tu ohledně toho píšu není pravda?
minarjo píše:Na blokace se ale nedá spoléhat ani u běžných plateb: pokud platba proběhne offline bez spojení s bankou, tak blokace nebude žádná a naúčtuje se pak až reálná částka zpravidla do 2-3 dní. Blokace ve výši útraty tedy není a nebyla žádná povinnost.
U offline plateb je to pochopitelné, že blokace nebude žádná a nedá se na to spoléhat, že když není nic blokované tak se ani nic nezaúčtuje a nestrhne z účtu a proto na účtu nemusí být dost peněz. Spolehnout se na částku uvedenou na účtence by ale snad mělo jít. Příjemce platby by si snad neměl strhnout z účtu více než je uvedené u dané platby na účtence nebo jiném dokladu za platbu. Kdyby si strhnul více tak by to pak asi bylo na reklamaci a mělo by to snad jít vyreklamovat.
Ze zpupnosti vzniká jen hádka, kdežto u těch, kdo si dají poradit, je moudrost.
Bible - Přísloví 13:10
vlazy
Poslední varování

Odeslat příspěvekod fc70 3. 11. 2018 16:46

Možnost strhnout si z karty bez dokladu a bez přesně odpovídající blokace existuje záměrně, ať už kvůli zpětnému placení za služby (zadám třeba na telefon číslo karty, a místo aby mi poslali fakturu – na předem neznámou částku! – se splatností, strhnou si to z kreditky a já to zaplatím ve splatnosti kreditky), kvůli placení spropitného (na dokladu z terminálu je částka za jídlo a zákazník připíše, kolik chce nechat spropitné a do terminálu už se karta znovu nedává) nebo kvůli doúčtování poškození v hotelu / půjčovně aut.

V ČR jsme začínali s elektronickými online-only kartami, tak na to lidé nejsou tolik zvyklí, ale všechno tohle je v systému úmyslně. (Naopak to, že „disponibilní zůstatek“ přesně odpovídá, by v USA byla velká inovace a překvapení, tam je ruční počítání zůstatku důležitá dovednost, a docela komplikované tím, že když vložím na účet šek, část vkladu je dostupná hned a zbytek může banka zablokovat, dokud se mezi bankami vklad nezaúčtuje.)

Samozřejmě bez autorizace (a blokace na účtu zákazníka) nese obchodník riziko toho, že klient peníze nemá.

Ze všech těchto důvodů je daleko pohodlnější používat kreditní kartu než debetní - ale jestli chceš mít v každý okamžik na korunu přesný přehled, jak na tom jsi, a ke všemu doklad, tak to zkrátka systémy neumožňují.

-- 3. 11. 2018 18:02 --

… nebo, teda… „záměrně“: karty vznikly před existencí internetu, takže autorizace/blokace ze začátku vůbec nešly udělat (jinak, než zatelefonováním a osobním dotazem). Nicméně všechny tyhle způsoby použití, které na neexistenci předchozí autorizace závisí, se na to nabalily – a většinou (asi až na to dodatečné účtování spropitného) jsou i užitečné.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod Pezos 3. 11. 2018 17:25

vlazy píše:Povinné to možná není, ale proč by to nemělo být možné? To snad chceš tvrdit, že tu jízdenku jsem v autobuse dostal nějakým zázrakem nebo, že to co tu ohledně toho píšu není pravda?


Jenže to je rozdíl mezi standardní papírovou jízdenkou, kterou cestující zaplatil kartou (různé autobusy - pevná suma daná předem) a čistě elektronickým jízdným (třeba Ostrava - s optimalizacemi ceny za přepravu v průběhu delšího období).
Co se týká dokladů, v Ostravě je možnost vytisknout si daňový doklad na webovém portálu DPO po zadání kódu dopravní transakce (najdete ho v popisku karetní transakce v IB).
Pezos
Návštěvník

Odeslat příspěvekod alfas123 3. 11. 2018 19:52

No predsa sa moze zachovat transakcia a zuctovat sa namiesto 1kc, ktora bola blokovana, skutocna suma. Nemusi sa to rusit a robit nova. To by potom islo lepsie aj s Curve

Pozor na to, z embosiek (pripadne kariet povolujucich offline) sa moze strhnut ako tu zaznelo a ked tam clovek nema prachy, tak sa ide do debetu... mne strhli raz prachy aj zo zablokovanej karty takto ;-)
alfas123
Nadšenec

Odeslat příspěvekod vlazy 3. 11. 2018 23:30

fc70 píše:(zadám třeba na telefon číslo karty, a místo aby mi poslali fakturu – na předem neznámou částku! – se splatností, strhnou si to z kreditky a já to zaplatím ve splatnosti kreditky)
Proč na neznámou částku? Telefonní operátoři přece ví kolik a za co kdo protelefonoval a na to většinou měsíčně zasílají fakturu. Strhnout si tu platbu můžou až po zaslání klientovi faktury. V tom by snad žáden problém neměl být.
fc70 píše:kvůli placení spropitného (na dokladu z terminálu je částka za jídlo a zákazník připíše, kolik chce nechat spropitné a do terminálu už se karta znovu nedává) nebo kvůli doúčtování poškození v hotelu / půjčovně aut.
Tak v těchto případech možná ano, ale to je něco jiného než platba za telefon.
fc70 píše:Samozřejmě bez autorizace (a blokace na účtu zákazníka) nese obchodník riziko toho, že klient peníze nemá.
Znamená to snad to, že kdybych v mém případě placení kartou za jízdenku v autobuse na účtu nechal pouze tu původně blokovanou 1 Kč tak příjemce platby by měl smůlu a nemohl si z mého účtu nechat strhnout zbylých 16 Kč a já bych tak měl tu jízdenku za pouhou 1 Kč?
fc70 píše:jestli chceš mít v každý okamžik na korunu přesný přehled, jak na tom jsi, a ke všemu doklad, tak to zkrátka systémy neumožňují.
Ano rád bych měl přehled o zůstatcích a blokacích na účtu při platbách kartou, ale pokud je to tak jak píšeš tak v některých případech mám asi bohužel smůlu.
fc70 píše:karty vznikly před existencí internetu, takže autorizace/blokace ze začátku vůbec nešly udělat (jinak, než zatelefonováním a osobním dotazem).
To už je minulost. Pro nás je důležité co a jak je nyní.

alfas123 píše:mne strhli raz prachy aj zo zablokovanej karty takto ;-)
Pokud ta platba kartou byla uskutečněná ještě před blokací té karty tak by to snad mělo být v pořádku.
Ze zpupnosti vzniká jen hádka, kdežto u těch, kdo si dají poradit, je moudrost.
Bible - Přísloví 13:10
vlazy
Poslední varování

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků