Stránka 1 z 2

Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 11. 4. 2014 19:15
od anonymni
Bezkontaktní karty mají výhody v rychlosti a pohodlnosti placení. Lidé jemi platí i velmi drobné částky, což je kolikrát rychlejší než placení hotovými penězi.

Bohužel chmurná stránka je její zneužití. Každý ví, že jedna platba do 500 Kč zpravidla nevyžaduje PIN a to za den opakovaně. Jen dle určité vzorce využívaní bezkontaktní karty může být v určitých cyklech vyžádán PIN.

Dnes jsem byl v bance a tam jedné slečně asi v poledne někdo odcizili doklady, včetně bezkontakt. karty. Ona to zjistila až večer a mezitím zloděj stihnul bezkont. bez PINU nakupovat. Teprve večer byla karta blokována.

Navíc drtivá většina takových plateb byla v režimu off-line a tak se o tom ani klient, ani banka nedozví z internetové bankovnictví. Zjistí to, třeba za 3 dny přímo po zaúčtování platby z účtu.

Bylo to konkrétně ve Fio bance, slečna neměla kartu pojištěnu a pracovník říkal, že snad to centrála schválí, aby se jí zlodějem zaoplacená částka vrátila. Snad?????

Obdobně to prý funguje, že pokud zablokuji platební kartu, tak on-line transakce jsou ihned stoplé, ale offline určitou dobu platit normálně jde. (než se aktualizují systémy)


Zajímala by mě vaše zkušenost s bezkontaktními platbami?
U jakých obchodů, u jakých bank o platbě vůbec nevíte tzv. off-line platba?

Byla vám odcizena a zneužita bezkontaktní karta a jak se k tomu banka postavila?

Jakou je odpovědnost banky, klienta před nahlášením ztráty?
Budou banky vstřícné škodu uhradit?

Bojíte se bezkontaktní karty?

Těším se na věcné a užitečné příspěvky.

-- 11. 4. 2014 18:28 --

Těším se na příspěvky

Odeslat příspěvekNapsal: 11. 4. 2014 19:45
od hongmi
To je zase plno paranoidnich kecu. Pokud si nekdo nedokaze uhlidat platebni kartu, tak dobre mu tak, at mu ji zneuzijou. Je to jen spravedlivy trest.

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 11. 4. 2014 20:23
od Tomáš Marný
Já před pár léty platil hotel normální kartou (tenkrát o bezkontaktních nebylo ani potuchy), podivil jsem se, jak platba proběhla rychle (nic jiného než vytáčené připojení neexistovala) a paní recepční mně vysvětlila, že to mají nastavené tak, že do částky 2000 Kč se platba neověřuje on-line. Takže to asi nebude jen problém kontaktní/bezkontakní...

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 11:53
od karf
Kdyby té slečně ukradli klíče, kde by měla klíče od auta a domu/bytu, tak by přišla o majetek v řádu statisíců a nic by nedostala od nenasytných bank.
Za mě teda bezkontaktní kartu mam ale zneužití se nijak moc nebojím. Za 10 let, co mam účet, jsem kartu ještě neztratil ani mi nebyla ukradená, takže rizika bezkontaktních karet jsou mi ukradené :-)

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 13:02
od fremantle
kamarad.michal píše:Navíc drtivá většina takových plateb byla v režimu off-line

Vůbec nejprve dvě technologie (bezkontaktní platby a offline transakce) dávat do souvisu jenom proto, že se začaly rozmáhat zhruba ve stejnou dobu je značně matoucí. Třeba na KK od UCB, která bezkontaktní karty zatím nevydává mám skutečně "drtivou většinu" transakcí off-line (chip+PIN), ale na NFC debetce ke GE Gratis, kterou mám vydánu od minulého měsíce a provedl jsem s ní asi dva tucty transakcí mi neproběhla off-line ani jediná platba.

Všechno je to pouze na rozhodnutí vydavatelů karet a provozovatelích terminálů, klidně bylo možné mít i předtím klasické kontaktní karty nastavené na nevyžadování PINu pro transakce nižšího objemu a třeba i off-line (u nás ani jeden způsob rozšířen nebyl, protože většina platebních karet vydávaná obyvatelstvu byla debetních), ale marketing přece potřeboval vábničku, jelikož přece "to je rychlejší" a najednou to šlo.

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 13:17
od S474N
Jak jiz bylo receno, ztratit mohu jine veci, ktere me ve finale mohou stat radove vic, nez nejaka zaplivana petistovka. Proste a jednoduse, je treba si sve veci hlidat.

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 13:45
od Lexx
Považuji to za přiměřené riziko. Dokonce se mi bezkontaktní kartu podařilo ztratit - nechal jsem ji na pokladně v Tescu, karta nebyla zneužita. Přesto na bezkontakt nedám dopustit.

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 16:32
od hongmi
Ja ji nechal na pokladne v Albertu, za tyden jsem si pro ni dosel, meli ji v trezoru, funguje dodnes a nikdo ji nezneuzil. :mrgreen:

Odeslat příspěvekNapsal: 15. 4. 2014 17:36
od Lexx
Tak já si ji zablokoval přes aplikaci v mobilu a druhý den mi volali z Fia, že mi z bezpečnostních důvodů musí vydat novou.

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 03:05
od Bond7
Mě se jen 1x stalo, že platba se objevila až za 3 dny a to platba v Albertu. Jinak ji máme vždy hned bloklou na účtu

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 19:31
od PoloTom
Mě by také zneužití tolik snad netrápilo, protože samozřejmě jako většina majitelů doufám, že se mi to nestane. Pokud bych se bál, mám možnost si ji pojistit. Peněženku ani doklady jsem nikdy nikde nenechal ani neztratil, na své věci jsem zvyklý si dávat pozor. Navíc, jsou to jen peníze. Pokud by to bylo nestandartní chování, asi by to chtělo PIN. Radši přijít o pár korun než třeba o doklady. Tam jsou dopady podstatně horší. Druhá stránka je věc blokace. Musím letět domů, abych zjistil číslo karty kterou chci blokovat a T-PIN, který k tomu potřebuji. Tyto věci samozřejmě z bezpečnostních důvodů u sebe nenosím a v hlavě je taky nemám.

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 19:58
od myšpulín
Tak já T PIN v hlavě mám a z čísla karty si pamatuji alespoň poslední 4 čísla.

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 20:05
od anonyni
Dá se u těch bezkontaktních karet nastavit pravidlo, konkrétně ERA, že PIN se bude zadávat vždy? Já ještě mám nebezkontaktní a doufám, že dlouho ještě mít budu, tyto novinky, co ulehčují život nejsou pro mě. Ale každý má svoje. :-) Pro banky je to dobré v tom, že tím mohou ještě víc podsouvat klientovi pojištění. Byznys, co jiného. :-)

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 20:47
od fremantle
pm81: Obávám se, že limit 500 Kč pro bezkontaktní platby bez PINu je fixní a nelze jej měnit u žádné banky v ČR.

Pro banku je to dobré tak jako tak, ono totiž čím snadněji lze kartou platit, tím je pravděpodobnější, že ji klient použije a díky jednoduchosti "mávnutí" i na korunové položky, díky čemu má určitý zisk na nějakém procentu z objemu transakce a navíc když se nyní začíná dostávat do popředí otázka "zastropování" poplatků z evropských orgánů, tak o to víc se budou banky soustředit na kvantitu jednotlivých plateb než objemy transakce (a následně na to, aby si uchovaly stejný zisk, takže případné zpoplatnění všeho, co bude s platebními kartami souviset).

Re: Zneužití bezkontaktní karty a odpovědnost klienta/banky

Odeslat příspěvekNapsal: 17. 4. 2014 21:26
od Jack111
PoloTom: ktera banka vyzaduje cislo karty pro blokaci? Ja si tedy cisla pouzivanych karet pamatuji, ale ted bych ani nevedel, kde jinde nez na karte ho najit.