Rozdílné ceny

Jak, za co, kdy, kde a kolik nejlépe utratit

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 18:23

zdravím,

zaujala mi jedna věc u jednoho fastfoodu. Mají rozdílné ceny podle různých poboček po Praze u stejných produktů.

Chci se zeptat, jestli to je legální a povolené?

Děkuji za názor
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod S474N 30. 5. 2016 18:32

Ten jeden fastfood jsou ale ruzne frencizy.
citát dne: "Kde jde o vteřiny, je Policie na místě během několika minut."

"Neozbrojený člověk může před zlem pouze utéct, a zlo není přemoženo tím, že se před ním utíká."
S474N
Inženýr
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 18:38

S474N:
Takže myslíte, že to je v pořádku? Nevím, jak to je třeba u obchodů s potravinami atd.(nakupovat nechodím), ale předpokládal jsem, že ceny v rámci Prahy by měly být u jedné a té samé restaurace se stejným majitelem (celosvětový řetězec) stejné. Samozřejmě chápu, že bude asi rozdíl cen v Praze a třeba v Brně.
Nejsem právník, ale věřím, že něco takového určitě ošetřuje i zákon, akorát to možná jsou jen ceny pro cizince atd.

Budu rád, pokud by se vyjádřil někdo kvalifikovaně.
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod paty07 30. 5. 2016 18:44

Ale to nejsou stejné firmy. Jsou to třeba různé sro, které platí za užívání obchodní značky, designu, názvů produktů, receptur... -> licence.
paty07
Diskutér

Odeslat příspěvekod osobne2 30. 5. 2016 18:52

Treba KFC ma v ruznych provozovnach ruzne ceny.
osobne2
Diskutér

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 18:56

Ok, díky za osvětlení.
Ale třeba např. Tesco a další potravinové řetězce - ti už musí mít ceny stejné ne? Tam se nejedná o frencizy.

-- 30. 5. 2016 19:58 --

osobne2 píše:Treba KFC ma v ruznych provozovnach ruzne ceny.

A jsou i další podobného typu, ale nechci zde dělat reklamu.
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod osobne2 30. 5. 2016 19:02

Ani Tesco nema stejne ceny, ma asi tri nebo ctyri druhy prodejen podle velikosti a pro kazdy druh jine slevove letaky.
osobne2
Diskutér

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 19:09

S tím souvisí i problematika rozdílných cen na internetu a v kamenu. Řeší toto nějaká směrnice nebo zákon nebo si může obchodník určovat ceny rozdílné?

Vím, že dříve bylo celkem běžné, že např. v restauracích byly dvojí jídelní lístky(pro tuzemce a cizince), ale toto snad už padlo a je to zakázané.
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod mikicz 30. 5. 2016 19:22

Až budou všichni platit stejný nájem adalšínáklady, budou mít stejné ceny. Jinak je naprosto logické, že McD na Václaváku má vyšší ceny než v Letňanech
it is not about the money. it is about sending a message
mikicz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod radecekh 30. 5. 2016 19:27

msimcard:
Jste se teď probudil z komatu, v kterém jste byl od socialismu, ne? Proč by měla mít jedna firma na různých pobočkách stejné ceny? To nefunguje skoro nikdy, u benzinek asi jen u Tank-ONO, u supermarketů asi u žádného. Třeba Kaufland má letáky pro každý svůj obchoďák. Mně chodí do schránky z jednoho, ale nakupovat jezdím do druhého a ceny jsou tam jiné. Někdy vyšší, nekdy nižší.
radecekh
Diskutér

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 19:44

Není to tak jednoduché. Jsou tam nějaké limity na rozpětí cen v rámci jedné firmy na totožný produkt. Nejsem ale právník, a tak Vám nedokáži odkázat na přesný předpis..
Samořezjmě pokud budeme brát firmu X a Y a 1 naprosto totožný produkt, který např. přeprodává, tak každá firma si může stanovit cenu jakou si zamane a není tam žádná omezení.

Velkým tématem jsou poslední dobou ceny na internetu. Eshopy určují ceny individuálně podle typu zákazníka. Toto je taky dost sporné a při nejmenším na hraně zákona.
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod radecekh 30. 5. 2016 20:09

msimcard:
Vážně nechápu, proč v tom vidíte problém a ještě si myslíte, že by měl být nějaký zákon či předpis, který to upravuje.
A že mi e-shop dává lepší cenu, protože v něm pravidelně nakupuju (např. Alza VIP), je přeci spíš logické a správné, než aby to bylo na nějaké hraně zákona.
Jediné co by obchodník měl respektovat je, že když někde uvede cenu, nemůže prodat dráž. Tedy, když Alza má v reklamním letáku Lego stavebnici za 2809,-, nemůže po mně chtít víc. Ale když mi ji nabízí jako VIP zákazníkovi za 2718,-, nevidím v tom problém (ta stavebnice je jen příklad z posledního reklamního mailu).
radecekh
Diskutér

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 20:38

radecekh: Ano, to je ten lepší příklad. Ale pak existuje i opačná verze, kdy eshop někomu nabídne cenu o něco vyšší, protože vyhodnotí jeho vyšší bonitu. A toto už mi moc férové nepřijde.
msimcard
Diskutér

Odeslat příspěvekod radecekh 30. 5. 2016 20:48

msimcard:
To si nějak nedovedu představit. Nějaký příklad, kdy e-shop dává bonitnějším zákazníkům vyšší než letákové ceny by nebyl?
radecekh
Diskutér

Odeslat příspěvekod msimcard 30. 5. 2016 21:16

radecekh: Nebavím se o letákových cenách.
Praxe je taková, že některé eshopy mají rozsegmentované ceny podle toho do jaké kategorie zákazníka spadáš. Např. pokud někdo dělá pravidelně u eshopu průměrnou objednávku 10 000 Kč a jiný má průměrnou objednávku za 1000 Kč, tak samozřejmě to vybízí k nabíce rozdílných cen. Je totiž pravděpodobnější, že zákazník s tzv. vyšší bonitou nebude tolik hledět na cenu. Dále se dělá to, že zákazníkovi s vyšší průměrnou objednávkou se ani v nabídce levnější zboží nezobrazuje atd.
Potom se také hodně kouká odkud jsi do eshopu přišel - tam je také možnost nabízet rozdílné ceny. Dají se s tím dělat různá kouzla a cenu na eshopu můžou upravovat v podstatě podle různých kritérií(denní hodina, počasí, návštěvnost, požadovaný měsíční obrat atd.)
Nechci uvádět příklady - zatím jich není mnoho, ale mám dojem, že časem budou přibývat. Spíše se to zatím týká rychloobrátkového zboží, zboží denní spotřeby atd. Eshopy mají v tomto opravdu mocný nástroj. Otázka je, jestli to je v pořádku nebo ne.
msimcard
Diskutér

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků