od PatrikChrz 16. 11. 2015 11:26
Nejvíce na tom vydělá výrobce daného produktu. Dostat nový produkt na trh je neobyčejně obtížné a většinou i drahé. Super-hyper chtějí vysoké vstupní poplatky za tzv. zalistování, otevření vlastní prodejny je nákladné a v případě jednoho produktu většinou i nereálné, prodej přes Internet vyžaduje masivní investici do reklamy (a navíc je zde snadné porovnání ceny, takže neznámé dražší (i kdyby proto, že jsou lepší) výrobky jsou obtížně prodejné).
MLM má obrovskou výhodu - dostane výrobek k zákazníkům, (často) využívá informační asymetrie, momentu překvapení a časové tísně, takže zákazník koupí i to, co původně nechtěl, nebo za vyšší cenu, než by byl akceptovat v obchodě.
Co se týče zisku - ano, ti co jsou na začátku mají výhodu. Jdou na neprobádaný trh. Ze začátku nebyl problém přesvědčit lidi, že výrobky Amway jsou lepší, prostě to lidi neznali, neměli zkušenost. Prodeje tedy šly snáze, snáze se rekrutovali další prodejci (a většinu výroby, dle mého názoru, spotřebují sami prodejci). Dnes značku Amway zná každý a mohu-li soudit dle sebe a mého okolí, rozhodně není vnímána jako prémiová značka. Získat nové zákazníky nebo i nové prodejce je tak těžší.
Na druhou stranu jsou lidé, co by prodali písek na poušti a u těch je úplně jedno co prodávají - prostě to prodají. Ti mohou do takové firmy nastoupit mezi posledními a stejně vydělají.
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.