Trochu zevseobecnujici clanek, ale vypovidajici o zkusenosti, kterou popisuje i marvertin.
Sekty va vasem zivote:
Obchodnické sekty
Šestadvacetiletý Tomáš před několika lety působil jako distributor společnosti Amway a v jejích službách zažil nejen úžasný pocit výjimečnosti, ale také potřebu vymezit se vůči nepřátelskému okolí, cítil se být součástí mocného celku... Zkrátka na vlastní kůži poznal triky novodobých obchodnických sekt. Tomáš se dostal do kolotoče takzvaného multilevel marketingu. V praxi tento systém obchodování vypadá podobně jako nechvalně proslulé pyramidové hry, prodej produktů Herbalife nebo hry typu letadlo.
Oč jde? Princip je jednoduchý – zdatní obchodníci na první schůzce či přednášce člověka přesvědčí, že není nic jednoduššího, než si u nich vydělat pohádkové peníze. Stačí malý vklad – koupíte si učebnice, balíček se vzorky nabízeného zboží nebo si předplatíte několik přednášek. Taková investice obvykle přijde na několik tisíc korun a člověk se pak vší mocí snaží získat svůj vklad zpět. V praxi to znamená získat někoho dalšího pro stejný obchod. Kde? Nejsnáze mezi příbuznými, kamarády, známými... A tak vám nezbyde než uspořádat pro své kamarády malou party a předvést jim výrobky, které Amway nabízí. Mezi svými známými tak získáte další pracovníky pro obchodní řetězec a zároveň i potenciální kupce zboží.
Připadá vám to trapné? Ano, je to trapné, ale lidem zapojeným do tohoto ,obchodu‘ se to tak nejeví. Školitelé v nich vyvolávají pocit výjimečnosti, vsugerují jim potřebu se vymezit vůči okolnímu světu, často dokonce i vůči vlastní rodině. Důvod je prostý – normální a přednáškami nezpracovaný člověk dovede rozeznat neomalenou podstatu celého obchodu. A jeho smyslem je získávat další a další oběti, které svými penězi dají vydělat těm, co stojí v podnikové hierarchii výše.
Tomáš, který dnes provozuje server
www.antimon.sk, se do obchodování s Amway ponořil naplno a uvěřil, že dělá přesně to, co má. Tak to tvrdili všichni ti krásní a úspěšní lidé z motivačních kazet, ti, co o svém nadšení kázali v knihách či osobně promlouvali k novým adeptům na seminářích. „Lidi, kteří byli proti tomuto byznysu, jsem záhy vnímal jako nepřátele, kterým musím dokázat, jak jsou hloupí... Začal jsem uvažovat o lidech jako o zboží na běžícím pásu – o tom, kolik peněz bych z daného člověka mohl mít, kdyby byl v mé skupině, jestli by byl v byznysu dobrý atd.,“ říká Tomáš.
Když se ,chytnete‘, následují open meetingy a semináře, na nichž se podle Tomáše dozvíte, že jste ti praví, na pravém místě, v pravý čas – a ti, kdo jsou proti vám, za moc nestojí a neměli byste se s nimi stýkat. Abyste neupadli na duchu, můžete si pouštět doma další motivační kazety nebo číst návodné knihy.
„Vytvářejí ve vás pocit závislosti. Když náhodou několik dní neposloucháte kazetu, máte najednou silnou potřebu zase si ji pustit. Můžete u ní snít, malovat si budoucí úspěchy a posílit si motivaci. Semináře se konají jednou za měsíc, open meetingy dvakrát. Mezitím obchodujete a máte dost volného času. Aby ve vás nezačaly hlodat pochybnosti, od toho jsou tu právě ony skvělé kazety, knihy, motivační materiály...“ Pořizovat si studijní podklady (které nejsou levné) sice není povinné, na druhou stranu je jasné, že když to chce někdo v tomto ,byznysu‘ dotáhnout daleko, musí se držet systému. A to znamená kupovat si literaturu, chodit na meetingy a semináře, mít hodně klientů, hodně prodávat... a být hodně, ale hodně poslušný.
http://www.elle.cz/clanek/7/351/sekty_v ... ivote.html