Pomilionté, kdy konečně přijde krize?

Diskuse na témata, která se netýkají výše uvedených témat

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod aaischa 8. 11. 2022 07:48

V UL kraji uz velké staré domy které mají vysokou energetickou spotřebu klesaji dost, co stalo 3M je v inzerci za 2,2M a mesic dva stále nic, ač místo bez ciganu, 2000m2 pozemek, dum k nastěhování a postupne reko.. Kolem Prahy poklesy nic moc, furt v Praze v korporátu i s maturitou lze nastoupit za 70-80k když ma člověk praxi...
aaischa
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Rendy00 8. 11. 2022 09:16

saabik píše:
Rendy00 píše:
mikocz píše:Já nevím, co z těch diskuzí o cenách bytů jako plyne? Vždyť to zajímá jen spekulanty. Normální člověk s jinými starostmi buďto bydlí ve vlastním, nebo nebydlí a tím to pro něj končí.


Nesmysl...


A jak dlouho už věříš v ten pokles?


Chápu kam tím míříš...
Nějak rozumně koupěschopný jsem byl někdy od roku cca 2015-16 (takže cca dno), ale tehdy byla spousta otázek (osobních) otevřených, na vyloženě investiční byt který bych pronajmul jsem se necítil, chtěl jsem něco, co bych mohl podle potřeby swapovat = pronajímat/vlastní bydlení a nebylo tehdy jasné, v které části ČR se usadím...

Sedlo si to cca 2020, takže od tohoto roku reálně uvažuji o koupi.

Nutno doplnit, že ty roky v nájmu (15-22) se mi podařilo (a daří) řešit nájemným, které rozhodně není tržní, a je to cca 10-15% mého čistého příjmu včetně energií (ne, žádný obecní byt nebo jiná forma státní dotace, prostě štěstí... na druhou stranu, mít "smůlu" a platit tržní nájem, nejspíš by mě to dotlačilo někdy cca 2017-18 ke koupi, což by bylo fajn - ted bych to nejspíš prodal se ziskem a počkal si, co se bude dít)...

Peliculiar - a jsme u akcií už opravdu za poklesem? Pokud se rychle zase nesrazí úrokové sazby (FED/ECB ; a zatím to nevypadá, že by se mělo snižovat), vydrží současné ocenění?

Já z toho mám pocit, že ty problémy se naakumulovaly (covid, dodavatelské řetězce, inflace, zvednuté sazby, omezená možnost dále "přikrmovat" růst akcií kvantitativním uvolnováním, omezující se spotřeba domácností, počínající pokles životní úrovně, energetická krize), papinák je natlakovaný, zatím drží (a firmy jsou zatím nad vodou) ale bouchnout může...

Další věc je, že reálný pokles cen nemovitostí se přenese i do ocenování akcií, ne? Co třeba banky, když najednou budou mít plno hypo s LTV 110% +, to jim asi bilanci nevylepší...
Může chtít banka doplatit zpět na původní LTV, spoustu bytů mají investoři, fondy atd., nemohlo by pak dojít k rozsáhlému přesunu kapitálu z akciového trhu do realitního?
mBank 1000,- odměna za založení účtu -> odkaz v profilu
Rendy00
Návštěvník

Odeslat příspěvekod yowie 8. 11. 2022 10:43

aaischa: jj, ty velké staré domy budou vyskakovat jako houby po dešti. Ještě to není úplně jasné, ale ty zelené plány EU mají být postupný přechod k bezemisním nemovitostem. Co nebude splňovat požadavky, nebude se moct prodat nebo pronajímat. Samozřejmě, bude to postupné. Ale co jsem slyšel, tak kolem roku 2050 by měly být všechny nemovitosti bezemisní. To už je lepší rovnou postavit nový dům, který sice bude dražší, ale zase měsíční náklady budou proti tomu starému baráku směšné. Jinak ani 70-80k měsíčně hrubého není dost, zatím, aby někdo žádal o hypo na něco víc, než garsonku nebo malé 2kk v Praze. DTI, DSTI atd. Třeba na můj pražský byt by při složení 1,5 mil v cashi aktuální měsíční splátka byla 35k. A aby někdo mohl platit 35k, tak těch 35k musí být maximálně 45% jeho čistého příjmu... Tzn. jednotlivec by musel brát kolem 80k čistého, aby prolezl v bance tabulkama. Ale to se vyřeší postupným poklesem cen i v Praze.

Rendy00: jj, taky si myslím, že na akciích jsme ještě neviděli všechno... Nakonec volby v US jsou právě dnes... Ale to je jen jedna z věcí. Jinak akcie v realitním sektoru jdou dolů. Zillow, Lenar, atd. atd. Stejně tak byly výprodeje nemovitostních fondů. Proč asi? No jinak v US jsem teď poslouchal pár realiťáků atp., a prý jsou tam nějaké nové hypo půjčky bez nutnosti credit score pro menšiny a vrací se nám adjustable rate mortgage. Teď to nabízela nějaká realiťačka v US, že když koupíš, tak první dva roky platíš splátku dost pod sazbou a pak naplno... Celý cyklus se uzavírá, nejspíš si pro to jdeme znovu
yowie
Nadšenec

Odeslat příspěvekod Jirka.2 8. 11. 2022 13:42

S těmi starými domy bych to neviděl tak černě. Při tom marastu co nás čeká lidi prostě na novostavby nebudou mít peníze. A samozřejmě bezemisní novostavba vyjde na pěknej ranec a lidi tudíž půjdou a koupí raději to na co mají. Je to stejný případ jako s auty-super ekoligické elekromobily dotované z ceny benzínové fabie zapříčinily zvednutí ceny nové fábie na takovou cenu, že si lidi koupí raději 10 let starou fábii místo nové, a díky tomu dneska 10 letý auto stojí pomalu jednou tolik co před 3 lety. Ale tohle velechytří ekologové jaksi nevidí, že ve finále ta ekologie akorát dostane na *****, protože místo nového alespon trochu ekologického udržují a flikují různý felicie a podobný vrány.
Prostě tím, že někomu budu nutit něco lepšího nikdy nedosáhnu toho že si to koupí, když vlastně na to nemá, naopak kontraproduktivně dosáhnu toho že drží to, co může.
Jirka.2
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Rendy00 8. 11. 2022 15:11

No k těm autům a ekologii, nicméně zase budu offtopic:

1) opravdu je ekologičtější sešrotovat felicii a naradit ji novým autem, natož elektromobilem? Zplodiny za 10 let provozu, co vypustí staré auto s nájezdem 15k km ročně jsou v jakém poměru ke zplodinám na výrobu nového auta? (vykuchané katalyzátory a DPF do toho ted netahejme, to je jiné téma). Navíc i čistý elektromobil vypouští zplodiny, víme? Akumulátory a ekologie jsou taky fajn téma....

2) nové auta se týkají spíše firem, kolik % lidí si koupí nové auto? Neznám skoro nikoho. A dokáží to nové, přetechnizované auto udržovat a servisovat taky 20+ let? Asi ne, takže auta bude třeba střídat rychleji = větší emise na výrobu nových aut místo toho, aby to starší sloužilo dlouho. Lidi si vždycky většinově kupovali tu 5-10 let starou fabii, to není nový trend

3) i kdyby lidé měli dost peněz na koupi nového auta, opravdu by to dělali? Proč proboha, když je to ekonomický nesmysl, ojeté auto je mnohem výhodnější. Navíc většina lidí ani netouží po nových autech, mají rádi starou techniku a mnohdy si radši koupí ojeté auto za 0,5M než nové za stejnou cenu... Sám preferuji auta cca do roku 2008, novější mi nic neříkají a není to kvůli ceně...

Takže k lidem se dnešní nová auta budou dostávat až jako ojetiny a to asi jen k těm, kteří se jim nebrání a nebo jsou to blázni a netuší, co obnáší je servisovat.

A teda zpátky k domům - ona je otázka... jestli bude klesat životní úroven, kdo se do těch domů bude stěhovat? Dnešní domkaři možná nebudou moci ufinancovat dům a hromadně půjdou do bytů = spousta domů na prodej, které nemá kdo kupovat...
mBank 1000,- odměna za založení účtu -> odkaz v profilu
Rendy00
Návštěvník

Odeslat příspěvekod yowie 8. 11. 2022 15:31

Jirka.2: jj, určitě zajímavé téma, které řeším i na jiných diskuzích, kde jsou lidé, kteří v těch starých domech vidí naopak příležitost. Já si tím teda nejsem až tak jistý. Vyskákalo jich ze všeho nejvíc v nabídkách a z hlediska té ekologie a nových technologií je starý dům to nejhorší, co může být. Třeba i takový panelák může být daleko snadněji bezemisní, než starý velký dům. Panelák zateplíš, velká část už zateplená je, naboucháš soláry (rovná střecha je na to taky super), hodíš pár TČ a je to. A skládají se na to desítky domácností. U toho domu tohle všechno musíš zaplatit ty sám. Pak je tam spousta věcí, kde roubovat nové na staré není úplně cool. Když slyším někoho nadávat na TČ třeba, pokaždé jsem si jistý, že to je starý velký nezateplený barák, kde samozřejmě TČ nedává smysl, pokud to není zateplené. Zateplíš? A co vlhkost? Budou následovat plísně nebo budeš dělat injektáže nebo podřezávat? Střecha? Septik? Budeš dělat čističku, nebo se za statisíce napojovat na veřejné odpady? Atd. atd....

Taky bych nezapomínal na to, že ty levné zdroje vytápění už nejsou tak levné. Dřevo a pelety jdou nahoru, protože logicky, je to substitut drahého plynu a elektřiny. Tedy to, že plyn a elektřina jsou drahé, se přelévá i do dřeva. Mám tu chlapíka, co místním domkařům vozí dřevo. Dřív to byl vozík za auto, dub nebo buk, za 1000-1500, teď už chce kolem 3500....

A do toho si vem, že třeba mám panelák, který se zateplil řekl bych nadstandartně, na PENB B. Tam prostě nemusíš topit. Zapneš počítač, něco uvaříš, a je vytopeno.

Teď jsem třeba viděl reportáž z Olomouce, že tam dokončují nějaké nové byty. Brutálně zateplené, trojskla, atp. Chtěli tam dávat TČ, ale nakonec to bude bez nich, protože ani nejsou potřeba. Ten byt má menší tepelnou ztrátu, než je výkon sklokeramické desky, takže se tam možná dá nějaký ten infrazářič, anebo si prostě zatopíš tím, že něco uvaříš.

Za mě je to kompletní změna paradigmatu, a kdo už dnes na jedné straně dá víc za kvalitu a zateplení, tak na druhé straně bude dávat podstatně míň za energie. Zatímco u toho starého domu ušetříš na ceně, ale pak budeš platit podstatně víc za plyn, nebo za dřevo plus tvoje práce v tom dřevě.

Nemluvě o tom, že ty staré domy jsou často nesmyslně velké. V té době asi ok, dávalo to smysl jako vícegenerační, ale viděl jsem v nabídkách domy, kde běžně jen rozloha chodeb, schodišť atp. je větší, nebo stejná, jako podlahová plocha nového bungalovu. Kdy taky znám třeba majitele zánovního 110m2 bungalovu s PENB B a TČ a spotřeba do 6MWh za rok komplet, i s vařením, provozem ledničky, pračky atp. A to ještě asi bouchnou soláry brzo...

Mě z toho všeho napsaného vychází poučka, které se hodlám držet: Za každé doby bude nejlevnější teplo, které vůbec nepotřebuji...

-- 8. 11. 2022 14:47 --

Rendy: jj, ohledně těch domů. Zrovna jsem viděl nové zálohy za plyn jedné důchodkyně, která vlastní skoro 200m2 barák. Je to asi 15k měsíčně, tedy celý její důchod. A tohle bude přibývat, prostě proč by jedna důchodkyně měla vytápět obrovský nezateplený barák, se kterým by měla v aktuálním stavu problém uživit to i poměrně slušně situovaná rodina...

Čili ano, staré domy hodně klesají a budou ještě levnější si myslím...
yowie
Nadšenec

Odeslat příspěvekod saabik 8. 11. 2022 15:47

Rendy00 píše:No k těm autům a ekologii, nicméně zase budu offtopic:

1) opravdu je ekologičtější sešrotovat felicii a naradit ji novým autem, natož elektromobilem? Zplodiny za 10 let provozu, co vypustí staré auto s nájezdem 15k km ročně jsou v jakém poměru ke zplodinám na výrobu nového auta? (vykuchané katalyzátory a DPF do toho ted netahejme, to je jiné téma). Navíc i čistý elektromobil vypouští zplodiny, víme? Akumulátory a ekologie jsou taky fajn téma....

2) nové auta se týkají spíše firem, kolik % lidí si koupí nové auto? Neznám skoro nikoho. A dokáží to nové, přetechnizované auto udržovat a servisovat taky 20+ let? Asi ne, takže auta bude třeba střídat rychleji = větší emise na výrobu nových aut místo toho, aby to starší sloužilo dlouho. Lidi si vždycky většinově kupovali tu 5-10 let starou fabii, to není nový trend

3) i kdyby lidé měli dost peněz na koupi nového auta, opravdu by to dělali? Proč proboha, když je to ekonomický nesmysl, ojeté auto je mnohem výhodnější. Navíc většina lidí ani netouží po nových autech, mají rádi starou techniku a mnohdy si radši koupí ojeté auto za 0,5M než nové za stejnou cenu... Sám preferuji auta cca do roku 2008, novější mi nic neříkají a není to kvůli ceně...

Takže k lidem se dnešní nová auta budou dostávat až jako ojetiny a to asi jen k těm, kteří se jim nebrání a nebo jsou to blázni a netuší, co obnáší je servisovat.

A teda zpátky k domům - ona je otázka... jestli bude klesat životní úroven, kdo se do těch domů bude stěhovat? Dnešní domkaři možná nebudou moci ufinancovat dům a hromadně půjdou do bytů = spousta domů na prodej, které nemá kdo kupovat...



Sorry jako, ale to jsou zase řeči. Žiješ ve své sociální bublině, podle které zobecňuješ. Dopouštíš se jednoho z typů kognitivního zkreslení.
Já třeba jako soukromá osoba zrovna kupuji už čtvrté nové auto po sobě, sám znám ve svém okolí více než 10 lidí, kteří si jako soukromá fyzická osoba kupují nové auto, ale nedovolil bych si tvrdit, že všichni kupují jen nová auta. Tak zkus to samé.

A dále, jako bych slyšel sám sebe před 25 lety: 'Nekoupil bych si nikdy nové, je to vyhazování peněz, ty moderní šunty se mi nelíbí, mám rád starou techniku atd'. Zpětným pohledem to bylo hlavně moje zdůvodnění toho, že na nové prostě nemám. Nechci tvrdit, že to je tvůj případ, ale pár takových znám. Nemají na nové, tak hledají důvody proč je nové blbost. Místo toho kdyby normálně řekli, že na nové nemají.

Jo a mimochodem, spousta lidí tvrdila, že třeba po roce 2005 (včetně tvého 2008) už auta nejsou co bývala. Předtím jsem to slyšel v devadesátých letech a slýchávám to i dnes. Zase jen řeči.

Lidi se mají nejlépe co se kdy u nás měli, jen si to nepřipouští, protože by se teď měli uskromnit. A to jde těžce. I ty se máš přeci lépe než před 5/10 lety.
Alpina B3 Touring 2023

Všichni skončíme u Porsche.
saabik
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tmx643 8. 11. 2022 15:48

Na moderní dům musíš mít, ale pak je jeho provoz a údržba řádově levnější, než u starého. A ono to samé je i s těmi zmíněnými auty. Musíš na něj mít peníze. Pokud máš, nedává smysl kupovat si ojetinu, která bude v nejlepším finančně srovnatelná a užitné vlastnosti a pohodlí neporovnatelné.
U aut to funguje, že hodnota časem spadne vlastně na nulu. U domů má stále plno lidí pocit, že když 50 let starý dům stojí o 10 % méně než novostavba, je to normální... Že reálná hodnota je na úrovni samotného pozemku jim nedochází...
tmx643
Diskutér

Odeslat příspěvekod yowie 8. 11. 2022 16:00

saabik: jj, taky bych to tak viděl. A to si ještě asi mnozí neuvědomují, že to jejich znečišťování starými auty a starými domy bude do budoucna velmi pravděpodobně nějakým způsobem zdaněno nebo zpoplatněno, nebo "pokutováno" právě nemožností to prodat nebo pronajmout.

Co mě zaujalo, a doslechl jsem se to nedávno, že v UK dostaneš hypo sazbu na nemovitost i s ohledem na to, jaký má PENB. Tedy čím horší PENB, tím víc platíš na úrocích.

A zase, spousta lidí tu investuje, třeba do akcií a tak nějak tuší, že za pár (desítek) let velmi pravděpodobně vyberou citelně víc, než do toho vložili. Nechápu, proč podobně lidi nevnímají právě třeba to zateplení, soláry, atp., když je to vlastně stejné. Na jedné straně dám víc, na straně druhé se mi to okamžitě každý měsíc projeví na zálohách, které nemusím dodavatelům zaplatit...

Ještě před pár lety se lidi smáli těm několika málo jedincům, co dělali pasivní domy, nebo dokonce off grid pasivní domy, dneska se smějí ti majitelé, protože jim nikdo zálohy na 15k měsíčně nezvýší...
yowie
Nadšenec

Odeslat příspěvekod Rendy00 8. 11. 2022 16:02

No máš v okolí 10 lidí co mají funglovku a kolik máš v okolí lidí, co mají ojetinu?
Rozumím tomu, že každý máme svoji bublinu, ale nechceš mi snad tvrdit, že většina lidí v ČR (tedy ve státě, kde cca 25% lidí má problém koupit novou ledničku) si kupuje fungl nové auta, že?

Neposuzuji to na základě svojí bubliny ale třeba na základě toho, že průměrné stáří auta v ČR je 18 let.... Takže to nebude mým kognitivním zkreslením...

A že je ojetina finančně srovnatelná, jak píše tmx... nesmysl. Ano, občas se to může stát, když si člověk koupí V10 TDi nebo podobnou hrůzu, ale jinak ne... Znám dlouhodobou historii a servisní náročnost cca 10 aut (klasické dieslové koncerny, benzínové i naftové šestiválce (R6), nějaký ford, renault...) starších 15 let, takže si to troufám posoudit...

Kdyby nové auto vycházelo levněji, asi by v těch starých je*kách nikdo nejezdil, ne? :D (a užitné vlastnosti a pohodlí je taky sporné, svezte se ve vybavené (podvozkově), 20 let staré E65 a zjistíte, že je pohodlnější, než současný superb, o kvalitě materiálů nemluvě...)

Jo a k tomu, že je to mnohdy zdůvodnování toho, že na nové někdo nemá - vlastním jistou generaci jistého modelu auta v ceně X a momentálně usiluji a jeho prodání a nahrazení tím samým modelem ale předchozí (starší) generace v ceně 1 až 1,5 x X....
mBank 1000,- odměna za založení účtu -> odkaz v profilu
Rendy00
Návštěvník

Odeslat příspěvekod tmx643 8. 11. 2022 16:45

Sorry, ale otočím tvou argumentaci. Ty si myslíš, že by někdo kupoval nová auta, kdyby starší byla lepší, pohodlnější a levnější na provoz? Jsou ve všech firmách blbí, že nejezdí s 15 let starými auty? Zrovna BMW 7 řady E65 se pravidelně umísťuje v žebříčcích nejhorších ojetin, kde běžně dáš hned po koupi i nízké stovky tisíc do servisu.

Auta starší 15 let jsou možná finančně srovnatelná s novým, prostě se jezdí a když přijde drahá závada, hodí se to ze skály. Ale ty nemůžeš srovnávat s novými auty. Buď je to šrot, nebo do toho investuješ a udržuješ ve stavu nového auta a potom jsou náklady úplně někde jinde, protože to auto přesáhlo svou životnost a pustupně vše měníš.
S novými můžeš srovnávat cca do 6 let věku, to bývá stejná nebo předchozí generace. A tam zjistíš, že pokud se nezblázníš při výběru extra výbavy, tak nové auto, které budeš držet 9 let, je na tom nákladově obvykle lépe než šestileté, které budeš co 3 roky měnit a co 3 roky opravovat, co předchozí majitel nechtěl řešit. Jen prostě musíš mít ty vyšší stovky tisíc...
tmx643
Diskutér

Odeslat příspěvekod yowie 8. 11. 2022 17:14

Ohledně těch aut, žádné nemám a nechci. Přijde mi to v mnoha případech jako finanční kotva, která lidi stahuje, obzvlášť pokud nejsou nějak nadstandardně vydělávající. Chápu to tam, kde je to pro někoho součást živobytí, třeba kominík, hodinový manžel atp. a třeba taky u lidí na vesnici.

Ale ruku na srdce, naprostá většina třeba pražského provozu, nebo i provozu na malém městě, jsou lidi, co jedou několik málo kilometrů do práce a zpět. Jsem v městečku, které má 2km na délku, a ráno auta zmizí, večer se vrátí. A to jsou všichni, co to mají do práce max. 1,5km a méně...

Přitom když by vyrazili z domu pěšky, tak než nastartují, vyparkují, projedou město, přednosti atp. a zase zaparkují, tak jsou tam pěšky taky...

V Praze je mimořádně dobrá a levná integrovaná doprava.

Jinými slovy, je to velmi často lenost a zpohodlnění obyvatelstva. Nic jiného.

Třeba táta má takového popojížděče v bytovce, borec z učňáku, bydlí u své holky, má auto, takže na nemovitost už stejně nemá, ale každý den ráno musí jet do té svojí fabriky brousit vidličky, nebo co tam dělá, autem...

Když bylo na baráku třeba něco udělat a zvednout FO zálohy, tak "nemáme, jsme chudí..."

Chci vidět, jak to bude vypadat, až se to elektromobility začne šlapat pořádně, a budou ještě třeba nějaké vyšší ekologické daně na fosilní paliva, co tihle lidi budou dělat...

Jinak, jak to tak vnímám, tak elektromobilitu už nikdo nezastaví. Poslouchal jsem investiční podcast s týpkem z nějakého fondu, který vykupuje problémové firmy, konsoliduje a prodává a že prý se chystá teď na automotive. Ptali se ho, jestli i motory a on říkal, že koupí cokoliv, jen ne něco spojeného s motory, protože už je to passé a do elektromobility se nalilo tolik, že už není cesta zpět.

Stejně tak dneska Schaeffler oznámil propouštění 1300 lidí, nepřekvapivě v divizi, která se zabývá motory. Prý elektromobilita postupuje rychleji, než čekali.

Můžeme s tím nesouhlasit, nadávat na elektro, ale to je asi tak všechno. Vždycky přidávám historku z první cesty s automobilem President, před více, jak 120 lety. Po posádce cestou házely kameny, protože přece dopravu obstarají koně a pára a tohle je ďábelský vynález. Není pro to žádná infrastuktura, žádné čerpací stanice, jen přepřahací stanice pro koně, takže to nemůže fungovat.... Ano, takhle se lidi před 130-120 lety často dívali na auta, která dnes většina z vás řídí....
yowie
Nadšenec

Odeslat příspěvekod aaischa 8. 11. 2022 18:51

Staré vs nové to je těžké
NOVÝ
-nízké náklady
-horší zvuková izolace
-v létě horší akumulace chladu
-malé

STARÉ
-v létě chladno
-velké
krásné klenby, velké chodby

--
rodiče mají nový 20cm zateplený dům s tepllovodními soláry, topná sezona je tak 3 měsíce z roka - levné a super, není to prostorné a přes příčky mít tam naše děti tak se nevyspím, v létě tam je i 24-25C což je na spaní už nic moc, ale provoz a péče super, vše funguje

my starý velký už zateplený dům, v létě krásně chladno, dětský pokoj na druhé straně domu jak ložnice takže pohoda ticho.. ale samo opravy a topení je dražší.. nové domy pokud nestojí hrozné peníze jsou jak byt z paneláku jen jsou samostatné.. ale to je můj osobní názor a do důchodu bych neměnil,pak ano..
aaischa
Nadšenec
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jirka.2 8. 11. 2022 22:30

To jsem nechtěl tady rozjet takový off topic s těmi auty :-D
Je mi jasný že auta stárnou rychleji než domy a srovnávám nesrovnatelné :nenapadne
Šlo mi o to srovnání, jak nové - z donucení složité( a tudíž drahé) dokáže zdražit to staré. Znám x lidí co by třeba šli a za 250 tu novou fábii koupili, jenže tím že další 100k k tomu musí automobilka přihodit v pokutách a dotacích na elektromobily už na to ti lidé nemají. Tudíž nekoupí a to jejich starší(třeba 10 leté) pak chybí na trhu, což zdraží ta 10 letá auta, tudíž na ně zase nemají nízkopříjmový který díky tomu musí dojízdět třeba zmíněnou felicii o další 5 let déle. U domů tohle bude fungovat podobně, pokud budou muset být bezemisní, budou drahý. O tohle porovnání mi šlo ;-)

Jinak když už teda jsme tak pěkně off topic tak asi nedokážu pochopit jak někdo dokáže žít bez auta. Jsem z Prahy a přesto je to něco jako noční můra :-D Jako je mi jasný že pokud někdo dělá v centru tak asi má mhd něco do sebe, ale já přes Prahu/do centra jezdím prakticky jen vždycky něco kupovat, většinou věci co bych do mhd ani nenacpal, nebo na hřbitov, to taky táhnu cajky, případ kdy by pro mě bylo mhd pohodlnější a vhodnější nastává tak možná jednou za dva roky ;-) A auto je pořád v drtivém procentu případů i rychlejší než mhd, snad vyjma centra ve špičce. To samý si nedokážu představit tahat děti do školky mhd.

Náklady na starý dům jsou samozřejmě vyšší, v tom je i paraela s těmi auty, lidi do starých šlupek taky cpou nesmyslný prachy i když je to ekonomický nesmysl, ale prostě a jednoduše na nový nemají, přitom se jim na tom vysere něco každý měsíc a za součet těch částek by měli dávno nový. Ale nemají. Znám borce co se vysypal během roku asi 150k, pak mu to nějakej ožralej na křižovatce oštrejchnul a pojištovna mu to ohodnotila totálkou za 20k :-D
Jirka.2
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod yowie 9. 11. 2022 10:05

aaischa: jj, tak kamarád taky zdědil statek ze 17. století, s klenbami, plnou půdou harampádí (které se dá překvapivě dobře prodat na bazoši i když je to provrtané skrz naskrz) a ano, v létě je tam chladněji, jenže aby to v zimě vytopil, tak vozí tuny uhlí a k tomu ještě jezdí pravidelně do lesa. Topí mu tam automat kotel a do toho ještě krbovky, aby to vůbec vytopil...

A u nových domů se přehřívání dá řešit, předpokládám, že střecha je černá? Kdyby tam bylo TČ, to může v létě chladit. Předokenní rolety a pod. Taky správné větrání. Když jsou vysoké teploty, tak přes den zavřít okna a větrat v noci a brzo ráno zase zavřít.

Co se jim v tom novém domě nejspíš nestane, tak to je to, o čem zrovna včera psali na fcbk někteří flastenci... Důchodkyně, důchod 15k, nové zálohy na plyn taky 15k... Dali na fcbk fotku faktury. A nechali tam adresu, tak jsem se podíval, co je to za dům. Velká dvoupatrová kostka ze 70. let, samozřejmě nezateplená, ještě s nějakým přístavkem vzadu. Podlahová plocha nejspíš dost přes 200m2. Opravdu musí jedna důchodkyně žít v něčem takovém a divit se, že na to nemá, když by tam mohly žít dvě rodiny? A to ještě nejspíš půjde pro nějaké ty doplatky na bydlení, a tedy se jí všichni složíme na to, aby v tom obrovském baráku mohla žít dál. Dává to smysl?

Jirka.2: Tak to má každý, všichni stále něco vozí a tím to ospravedlňují. Pak se dělají různé výzkumy, ze kterých vychází, že naprostá většina řidičů v Praze jezdí s prázdným autem a jen oni sami. Jak říkám, lenost a pohodlnost. Já právě nevím, k čemu bych potřeboval auto, když cokoliv potřebuju, tak si můžu objednat DPP, PPL, Zásilkovnu atd. atd. a dovezou mi cokoliv potřebuju za pár korun až před dveře, nebo mi to nechají někde v obchodě 300 metrů od bytu. Ale u mě je to i ekonomickým uvažováním. Přestože ceny realit půjdou dolů, tak když si vezmeš, že jsem byt koupil před 12 lety za 2,5mil. a teď v létě se v tom domě prodal stejný byt za 7,5mil. To chci... Abych něco koupil a ono se to zhodnotilo. Kdybych tohle chtěl udělat s autem, musel bych koupit nejspíš nějaké exotické limitované Ferrari, které ale stejně nikdo na běžné pojíždění nemá. Jinak je šance na takové zhodnocení u aut mizivá a spíš je to bezedná studna na peníze... Teď budu milerád nějakému řidiči za ranec pronajímat...
yowie
Nadšenec

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků