Second-hand trh domy x Auta : Lidi baráky obvykle netočí jako auta, většina domů se podle mě dědí a nejde pak do prodeje, protože dědicové v nich zůstanou bydlet a nebo se to "vyhandluje" v rodině (ne všichni samozřejmě, ten zbytek jde do inzerce). Takže to není jako s auty, že by se "ojeté" domy po čase prodávaly dál a domkaři chodili do nových. Efekt zdražení ojetin kvůli jejich nedostupnosti (způsobené tím, že si lidi delší dobu nechávají staré) se u domů tedy tolik nepromítne.
A zásadní věc může být, že kvůli poklesu životní úrovně a ceně energií se tento řetězec možná zlomí a dědicové (i současní majitelé) nebudou schopni v domech zůstat = výrazné zvýšení nabídky starých domů = pokles ceny....
Off-topic reakce na tmx:
Firmy bych do toho netahal, to je jiný sport. Tam jde přece o danovou optimalizaci, snižování zisků, reprezentaci (není vhodné aby technický ředitel přijel ve starém autě), flotilové ceny...
Dále firmy si to prostě můžou dovolit, nechtějí mít žádné starosti a potřebují minimalizovat riziko selhání auta (což u ojetiny riziko obvykle je) a btw. když jsem pracoval ve firmě, která si nemohla moc vyskakovat, měla stará služební auta...
E65 byla jen příklad, že i některá stará auta se vyrovnají (a předčí) ty nová, ne vzor ekonomické volby.
Ano, provoz staršího auta bude o něco dražší (nové je v záruce), ale bavíme se snad o celkových nákladech (nákup, ztráta hodnoty).
Servis 15+ letého auta (pokud to není šrot nebo nevhodný model) vyjde (zprůměrováno za třeba 10let) na cca 10k/rok (většina aut co znám je spíš pod touto částkou, ale samozřejmě můžete narazit na nějakou past; bavíme se o opravách, ne běžné údržbě, která platí i pro nové auto a je u něj násobně dražší). Takové auto může stát třeba 50-100k a dá se po těch letech prodat za 0-50k (ale jsou i relativně běžná auta, která drží cenu/rostou).
Nové bude stát 500-1000k, servis dejme 0 a prodejní cena po 10 letech bude třetinová, možná poloviční. Po 5 letech poloviční, možná 2/3 (ale střílím to z hlavy, klidně mě opravte).
Já nevím jak kdo se tady pohybuje kolem aut, já celkem dost, připadá mi, že ty Vaše představy o servisní náročnosti starších aut jsou mimo realitu....
Ale ano, mění se to právě ted, ty novější ojetiny už je peklo servisovat, takže paradoxně začíná platit, že čím starší, tím méně nákladné na servis.
-- 9. 11. 2022 09:23 --
yowie píše:Podlahová plocha nejspíš dost přes 200m2. Opravdu musí jedna důchodkyně žít v něčem takovém a divit se, že na to nemá, když by tam mohly žít dvě rodiny? A to ještě nejspíš půjde pro nějaké ty doplatky na bydlení, a tedy se jí všichni složíme na to, aby v tom obrovském baráku mohla žít dál. Dává to smysl?
Přesně, dělají ze sebe chudáky jak nemají ani na teplo, ale nepřipadá v úvahu, že by to prodali, šli do bytu a najednou by z nich byli velmi bohatí důchodci...
A stát jim to samozřejmě zadotuje. Snad se toto změní a případná podpora bude limitována tak, aby na ni nedosáhl někdo, kdo má extrémní podlahovou plochu na jednu osobu.
Ti lidi mají špatný mindset a musejí ho změnit, jenže to sami neudělají, musí se jím pomoct...
zní blbě říct "nic jim nedáme, at zmrznou", ale oni přece mají možnosti...