blackwork: ani to neni, tohle je sice napsano ze az 12 mesicu muzes vytknout vadu u zbozi.
Prodejce protoze by musel dokazovat, tak ti vec treba vymeni.
Neni to pravda, mas zaruku leda jen 6 mesicu
Treba to nekomu pomuze, tak zde je realita.
Mel jsem par mesicu zpet prihodu, kdy jsem pozadoval vymenu telefonu za novy kus
Jak pise zakon, zakaznik si muze zvolit, ale nesmi to byt neprimerene.
Priklad nova PC sestava, rozbije se u toho PC mys a zakaznik povi, hele je to rozbitej pocitac, pozaduji novou sestavu!
A zde u tohoto bodu skonci vetsina reklamaci. Jak to?
U telefonu mi odeslo vse co mohlo, zakladni deska, dve kamery, vymena elektroniky.
Pozadoval jsem v EW jasne novy kus!
Dalo byse rict, ze je to rozsahla zavada, kdy nez menit uvnitr soucastky, tak telefon vymeni.
Bohuzel zde se prodejce ridi servisem, stanoveni servisu je smerodatne a servis rozhodne.
U me rozhodl, ze byla provedena oprava, vse vymenili za tyden neco a telefon k vyzvednuti na pobocce.
Resil jsem jsem to s COI, dal jsem to resil s dTestem, pak s COI ADR (to je neco jako arbitr u banky) a i s pravnikem.
Ani jedno s nim nic neudela, takze bez sance. ADR me napsal ze s politovanim a dle setreni, si mam telefon vyzvednout na pobocce
Me ale zajmalo, co se stane, kdyz bych na tom dal trval, ze chci do 12 mesicu to resit dle toho zakoniku.
Pravnik to posoudil a rekl, ze soudni rizeni je tak realne k uspechu 50 na 50, prodejce tam muze hodit jasny argument a jen naklady takoveho rizeni prevyssi i dnes drahy hi-end telefon.
viz § 2169 odst. 1 občanského zákoníku
„Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího“
prodejce by si přesto mohl opravu obhájit, a to buď tím, že
(1) výměna nebyla možná (což ale zřejmě nehrozí, pokud se daný telefon stále prodává),
nebo že
(2) oprava byla výrazně levnější než nový telefon (což nejspíš také moc nehrozí, když při opravě byly měněny systémová deska, kamery, el. komponenty, kryt, nicméně musel by to stanovit nějaký soudní znalec), nebo že
(3) vada byla nepodstatná (ani toho bych se příliš neobával, protože to, že se telefon samovolně vypíná, zasekává a špatně fotí, jistě není žádná banalitka), nebo že
(4) hodnota Vašeho ročního telefonu byla i v bezvadném stavu neúměrně nízká oproti ceně nového telefonu (což by záviselo na znaleckém posudku o tom, kolik by Váš bezvadný telefon v červnu stál, a na porovnání s jeho novou cenou) anebo že
(5) oprava Vám nepřivodila žádné větší komplikace (a osobně si myslím, že právě tímto bude prodejce zejm. argumentovat s poukazem na to, že telefon byl opraven za pouhý týden). Posuzovat se to ale bude v globálu, čili soud si bude muset učinit obrázek o všech pěti v úvahu připadajících námitkách proti výměně a na základě toho rozhodnout, jestli je Váš požadavek na výměnu telefonu spravedlivý.Dopadnout to může tak i tak a bohužel je prakticky jisté, že náklady soudního sporu (soudní poplatek, znalecký posudek, právní zastoupení obou stran) daleko převýší cenu telefonu (a všechny je nakonec zaplatí ten, kdo spor prohraje).
Samozrejme jsou dobre firmy, kde kdyz kupuji treba roky boty, me se podrazka podivne sejmajdala za 4 mesice, tak me bez reci vymenili podrazky za nove a nebo nekdy me neco zalepili zdarma.
Bohuzel je to na dobre vuli vyrobce nebo obchodnika.