od radim33 12. 4. 2009 09:04
Šrotovné není nic jiného než že se urychlí obnova aut. Ćást aut, které by se nakoupily ke konci roku nebo za dva, tři roky, se díky šrotovnému nakoupí teď. Pokud ke konci roku nebo za ty dva tři roky už krize nebude, šrotovné bude pro automobilky a navazující dodavatele výpomoc, budoucí výpadek prodeje, když bude po krizi, snadno překonají. Pokud v té době ještě krize bude, půjdou automobilky o to rychleji do pekel a společně se svými dodavateli a všemi zaměstnanci na tom budou hůře než kdyby šrotovné nebylo. Protože na rozdíl od dneška budou mít automobilky napůjčovány peníze od bank i jako různé státní pomoci a jejich výrobní zařízení bude poznamenáno provozem v režimu maximálních úspor, kdy se šetří na investicích i na všemožných preventivních prohlídkách a opravách. Zaměstnanci budou vyčerpáni dlouhodobou prací pod hrozbou bankrotu firmy a jejich finanční situace bude horší, protože firmy seškrtají příplatky, odměny a benefity, případně dokonce se jim podaří snížit základní platy zaměstnanců a to ještě mohou být rádi, když ty výplaty budou dostávat.
Jinak z hlediska zákazníka je nákup nového auta teď na začátku krize docela nesmysl. Kromě peněz vynaložených na nákup bude nové auto, až na exotické šunky ve špatném technickém stavu s drahými náhradními díly a servisem, dražší i v provozních nákladech, povinné ručení, havarijní pojištění, různé příslušenství a náhradní díly, to všechno bude dražší. V případě ztráty zaměstnání nyní v době krize to může být docela problém.
Tak ekologicky to může být docela nesmysl. Starou škodovkou stovkou nebo 120 šlo, pokud byla kvalitně seřízená a řidič měl lehkou nohu, jezdit za 4 - 5 litrů na 100 kilometrů. Ono totiž to autíčko mělo jen něco přes 800 kilo, zatímco dnešní auta pořádně přibrala na skoro dvakrát větší hmotnost. A technicky dokonalejší motory a jiné zařízení auta to nemusí vykompenzovat.
Jediný přínos nového auta proti starému kromě bezpečnosti je v tom, že s ním bude možné po cestách jet o něco rychleji a ušetřit na hodinu nějakou minutku času.