Poprvé jsem uplatnil chargeback a bylo to zrovna u FIO. Zarazilo mě ale, že banka chargeback zamítla a z odůvodnění jsem zmatený. Dlouhodobě mám jasno v tom, že v rámci chargebacku banka (zjednodušeně) musí reklamaci uznat a vzniklou škodu nahradit. Rozumíte tomu někdo?
Z Vašeho vyjádření k reklamované platbě vyplývá, že reklamovaná transakce byla provedena přímo Vaší osobou nebo s Vašim souhlasem. Z pohledu zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně ust. § 156, odst. 1 "Platební transakce je autorizována, jestliže k ní plátce dal souhlas” se jedná o autorizovanou transakci, provedenou oprávněnou osobou, a to s použitím platně zadaných údajů z platební karty. V tomto případě se tak jedná o situaci, kdy nedošlo pouze k dodání předmětu obchodu sjednaného mezi držitelem platební karty a obchodníkem.
V případě autorizované transakce, kdy dojde ke sporu mezi držitelem platební karty (Vámi) a obchodníkem, Banka vystupuje pouze jako zprostředkovatel při řešení situace skrze karetní asociaci, kdy se za držitele karty spojí s obchodníkem a vyžádá si od něj vyjádření k nastalé situaci, společně s požadavkem držitele platební karty na refundaci finančních prostředků tzv. chargeback. Obchodník na základě této žádosti přistoupil dne 13.11.2024 k refundaci reklamované platby prostřednictvím samostatné kreditní transakce zpět na Váš účet č. *********/2010.
Vyhodnocení reklamace se však odvíjí od posouzení reklamované skutečnosti z pohledu smluvních podmínek mezi Bankou a klientem. Z těchto smluvních podmínek, jež se opírají také o zákonná ustanovení, vyplývá, že Banka nenese a ani nemůže nést odpovědnost za spor mezi držitelem platební karty a obchodníkem v souvislosti s autorizovanou transakcí a jediná její povinnost je řádně a bezchybně provést realizací autorizované transakce, což také učinila, proto je nucena z pohledu odpovědnosti za náhradu škody označit Vaši reklamaci jako neoprávněnou.