FIO

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Jantars 30. 11. 2024 08:24

Poprvé jsem uplatnil chargeback a bylo to zrovna u FIO. Zarazilo mě ale, že banka chargeback zamítla a z odůvodnění jsem zmatený. Dlouhodobě mám jasno v tom, že v rámci chargebacku banka (zjednodušeně) musí reklamaci uznat a vzniklou škodu nahradit. Rozumíte tomu někdo?



Z Vašeho vyjádření k reklamované platbě vyplývá, že reklamovaná transakce byla provedena přímo Vaší osobou nebo s Vašim souhlasem. Z pohledu zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně ust. § 156, odst. 1 "Platební transakce je autorizována, jestliže k ní plátce dal souhlas” se jedná o autorizovanou transakci, provedenou oprávněnou osobou, a to s použitím platně zadaných údajů z platební karty. V tomto případě se tak jedná o situaci, kdy nedošlo pouze k dodání předmětu obchodu sjednaného mezi držitelem platební karty a obchodníkem.

V případě autorizované transakce, kdy dojde ke sporu mezi držitelem platební karty (Vámi) a obchodníkem, Banka vystupuje pouze jako zprostředkovatel při řešení situace skrze karetní asociaci, kdy se za držitele karty spojí s obchodníkem a vyžádá si od něj vyjádření k nastalé situaci, společně s požadavkem držitele platební karty na refundaci finančních prostředků tzv. chargeback. Obchodník na základě této žádosti přistoupil dne 13.11.2024 k refundaci reklamované platby prostřednictvím samostatné kreditní transakce zpět na Váš účet č. *********/2010.

Vyhodnocení reklamace se však odvíjí od posouzení reklamované skutečnosti z pohledu smluvních podmínek mezi Bankou a klientem. Z těchto smluvních podmínek, jež se opírají také o zákonná ustanovení, vyplývá, že Banka nenese a ani nemůže nést odpovědnost za spor mezi držitelem platební karty a obchodníkem v souvislosti s autorizovanou transakcí a jediná její povinnost je řádně a bezchybně provést realizací autorizované transakce, což také učinila, proto je nucena z pohledu odpovědnosti za náhradu škody označit Vaši reklamaci jako neoprávněnou.
Jantars
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod aaaa 30. 11. 2024 09:13

Asi michas dohromady dva ruzne pojmy, reklamaci a chargeback. Chargeback je jen jakasi sluzba karetni spolecnosti, kterou uzivazeli karty zprostredkuje vydavatelska banka, je to reseni sporu mezi kupujicim a prodejcem, pri ktere nese prodejce dukazni bremeno. Kdezto reklamace je zakonem upraveny postup zakaznika vuci poskytovateli sluzby, tedy v tomto pripade vuci bance, pri ktere nese az na vyjimky zakaznik dukazni bremeno.
Chargebackem lze resit opravnene platby kartou, kdy prodejce nedodal sluzbu nebo zbozi, reklamaci muzes resit neopravnene platby, tedy platbu, kterou provedl nekdo jiny tvoji kartou bez tveho souhlasu.
Nokia E50 + 2GB microSD A-Data + Nokia BH 202
aaaa
osobne

Odeslat příspěvekod Jantars 30. 11. 2024 11:13

Dejme tomu ze chargeback je o tom že banka zprostředkuje, na druhou stranu všude čtu že na chargeback mám nárok a že obecně není důvod proč bych neměl být úspěšný.

To je ale otázka kdo to zmíchal. Já jsem si zjistil, že tuto záležitost mám do FIO nahlásit přes formulář "Prohlášení držitele o sporné transakci" což jsem udělal a poslal do fia jako "prostou" žádost o chargeback. Nikde ani slovo o reklamaci.

Takže já žádal chargeback což není reklamace, FIO z toho reklamaci vyrobilo samo a zároveň si tu reklamaci zamítli?
Jantars
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod xls 30. 11. 2024 12:27

Tak já tam vidím, že ten chargeback byl snad úspěšný, ne?

"Obchodník na základě této žádosti přistoupil dne 13.11.2024 k refundaci reklamované platby prostřednictvím samostatné kreditní transakce zpět na Váš účet č. *********/2010."

Tak v čem je problém? To, že to v tom banky mají guláš, bych bral jako vedlejší.
xls
Inventář

Odeslat příspěvekod aaaa 30. 11. 2024 12:34

Z pravniho hlediska Fio zamitlo reklamaci spravne, proste Fio nenese za tu transakci odpovednost, otazka je, co zakaznik do formulare opravdu napsal, ze to reklamacni rizeni vyvolal. Pravdepodobne pozadoval nahradu skody primo po Fio, ne po prodejci, nasvedcuje tomu i cast jeho predchoziho prispevku.
Jantars píše:... Dlouhodobě mám jasno v tom, že v rámci chargebacku banka (zjednodušeně) musí reklamaci uznat a vzniklou škodu nahradit. ...
Nokia E50 + 2GB microSD A-Data + Nokia BH 202
aaaa
osobne

Odeslat příspěvekod wit.cz 30. 11. 2024 14:42

Prostě ti Fio dává najevo, jak jedná se svými klienty. Odkázali tě na jejich formulář, který nebyl třeba, kupodivu provedli i chargeback, a pak to splácali dohromady, že to moc nedává smysl.
wit.cz
Diskutér
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod drkarel 30. 11. 2024 14:53

Nevím, celé mi to přijde, že to zmatlala spíš banka. Ale požadovaného výsledku bylo dosaženo, takže je vše v zásadě OK.
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod drkarel 30. 11. 2024 17:12

Otázka k TV FIO - Konkrétně asi hodlám založit týdenní EUR TV. Lze TV ovládat plně eletronicky? (Tím je tedy myšleno zrušení revolvingu a tak.)
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod ddaveid 30. 11. 2024 17:26

Nutnost založit eurový TV na pobočce a pak už zřejmě plně elektronicky. V den expirace jsou prostředky dostupné, následující den znovu na týden blokovány.

Nikdy však nelze vybrat vše, minimální zůstatek je 100 euro.
ddaveid
Návštěvník

Odeslat příspěvekod drkarel 30. 11. 2024 19:32

Tak Ty asi nebyls klient, mně by to šlo asi založit v IB. Počítám, že minimální zůstatek lze obejít zrušením celého vkladu.
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod fanyn3 30. 11. 2024 21:38

Založit to sice jde, ale strhnou si to z korunového bú, i když máš dostatek na eurovém. Bohužel žádné upozornění na takový přiblblý postup nikde nemají.
Takže jedině založit na pobočce, pak už si to můžeš ovládat.
fanyn3
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod drkarel 1. 12. 2024 07:25

Opravdu u TV? To se dělo při zakládání BÚ v EUR. To je pak na prd, na pobočku nehodlám jít.
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod ddaveid 1. 12. 2024 07:28

Jak jsem řekl, je nutné jít na pobočku.
Přílohy
IMG_7903.jpeg
ddaveid
Návštěvník

Odeslat příspěvekod drkarel 1. 12. 2024 07:42

Hmm, hezké. Ovšem to to asi řeší už pár let. Fííííjo.
drkarel
Inventář

Odeslat příspěvekod P_H_ 1. 12. 2024 08:36

Upřímně, kterou "novou" funkcionalitu neřeší několika lety slibů, že?
P_H_
Mírně pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků