Dobrý den,
potřebuji poradit, kdo se v tom opravdu vyzná nebo se tím přímo v bance zabývá.
A)
Platím bezkontaktně platební kartou, aktuálně embosovanou VISA Infinitiv od ČSOB, krátce předtím VISA Classic také od ČSOB i KB.
Velmi často se setkávám, že pokud platím drobné částky př: 20 Kč, 80 Kč, 400 kč, tak jsou transakce často v režimu off-line. Jde vždy o stejné obchodníky jako Penny, Kaufland, Albert,COOP, Benzina.
Naopak platím u obchodníků, kde je vždy bez ohledu placené částky transakce provedena v režimu on-line př: Trafika GECO, restaurace.
Dříve jsem měl ještě k kartu Debit Mastercad BASIC od Poštovní spořitelny -(neembosovanou) a tam byly vždy veškeré transakce u všech výše uvedených obchodníků ( Penny, Kaufland,
Albert atd) vždy v režimu on-line, ať šlo o částku ve výši třeba jen 20 Kč.
Podobně fungovala i COOL karta od ČSOB.
Volal jsem na karetní centrum ČSOB i KB a tam mě bylo sděleno, že zda transakce kartou bude ověřována v režimu on-line/offline vždy závisí výhradně na nastavení platebního terminálu obchodníka a nikoliv na nastavení karty či jejího typu. ( viz offline-platba v Kauflandu u VISA Classic embosovaná/ Debit Mastercard BASIC neembosovaná). Což se mi zdá zcela nesmysl, dle mých praktických zkušeností.
Prý rozdíl mezi embosovanou či neembosovanou kartou je, že s embosovanou kartou lze v zahraničí zaplatit na více místech a proti ji banky upřednostňují a některé ( viz. KB a.s) vydávají pouze embosované karty - VISA Classic.
Dle mého názoru je to spíše jinak,ale možná se mýlím.
Od banky má karta nastavenu nějakou preferenci jako třeba jako třeba - Offline či on-line ověřování.
1) V případě nastavení preferencí karty od banky tzv. offline ověření u terminálu obchodníka s preferenci offline ověření ( Penny,. kaufland atd) provede oveření v offline režimu. Určitě je tam nastavený nějaký offline limit, kdy po dosažení určité částky, počtu plateb se i tam ( u offline obchodníků) provede kvůli ověření transakce v režimu on-line. Nevím, zda tento limit nastavují pouze banky, ale i třeba terminál nebo vydavatel karty? Netuší někdo?
2) V případě, že terminál je nastaven na online-ověření př. Trafika GECO, tak je jasné, že v případě platby proběhne vždy on-line platba.
Dle mého názoru si karty COOL od ČSOB či neemsované karty ČSOB, KB vynucují dle nastavení banky, karetní společnosti on-line ověřenín a tím pádem je provedeno, pokud obchodník nemá technický výpadek a nefunguje tak spojení s autorizačním centrem.
Ví někdo, jak to opravdu funguje v praxi?
Dle mě banky říkají zcela nepravdu, že vše závisí poue a jen na terminálu.
Dnes hodně banky preferují vydání embosovaných karet, před neembosovanými. Víte někdo důvod proč to tak je?
Offline ověření má řadu nevýhod:
a) nepřijde sms/email notifikaci o blokované částce na účtě
b) klient se dozví o platbě, až po stržení platby cca. 1-3 dny.
c) v případě ztráty krádeže karty a její blokace, lze provádět po určitou dobu u tzv. offline obchodníků platby kartou. ( vím,. že škoda jde za bankou, ale jde o princip) Netuším za jak dlouho se po provedené částečné či trvalé blokaci dojde k propsání záznamu o blokaci u všech obchodníků.
d) zákazník banky se může dostat snadno do záporného zůstatku na účtě
Výhoda offline plateb je snad jen ta, že pokud nefunguje datové spojení nebo terminál je vždy nastaven jen na offline režim, tak u karet vyžadují vždy ( opakuji ) vždy on-line ověření nepůjde touto kartu zaplatit.
Při platbách do částky 500 Kč se zpravidla nezadává PIN, ale samozřejmně z důvodů nezpečnosti může být klient banky požádán o vložení karty a zadání kódu PIN a oveření transakce. Jde vždy o tzv. on-line ověření.
Vím, že tyto pravidla, kdy si systém vyžádá PIN nastavuje příslušná banka a každá banka to má zcela jiné.
Netuší někdo, jak to mají banky obecně nastaveny?
Zda.
a) zda je PIN vyžádán po dosažení nějaké souhrrné částky př: 2 000 Kč ( tj. 5 plateb po 400 Kč)
b) nebo také třeba každá 10. platba, bez ohledu na výši částky ( tj. 10 plateb po 15 Kč)
c) případně, zda je tam časové hledisko, kdy třeba v průběhu 24 hodin, lze provést maximálně bez ověření kódu PIN maximálně třeba 3 transkace, v průěhu týdne již více. ( zloděj v případě odcizení karty se snaží co nejrychleji nakupovat, než je karta blokovaná)
Může být požavek na vyžádání kódu PIN vznesen i od terminálu obchodníka?
C)
Máte někdo praktické zkušenosti z vaší banky, kdy po vás chtěl systém zadat PIN při podlimitních transakcích ( bezkontaktních) ?
Odcizil vám někdo kartu a zneužil ji při bezkontaktním placení? Jaká byla škoda a uhradila ji banka nebo tam byla spoluúčast klienta? Jaká to byla banka?
Děkuji za vaše odpovědi.