AML + evidence skutečných majitelů a banky

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod Rop 10. 4. 2024 14:55

Banka provádí periodicky kontrolu identifikačních údajů.

Pokud došlo jen ke změně občanky, tak by si mohli se svým přístupem jen vyměnit číslo, vydavatele a datum platnosti.

Pokud došlo k jiné změně (např. bydliště) tak je možné, že budou chtít dotyčného vidět. Vše záleží na identifikaci rizik v bance.

Přesunuto do tématu AML.
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 123123123 10. 4. 2024 17:00

Takova Max banka to zjistila a chtěla kopii OP z obou stran vložit přes IB, mBank myslím to samé přes appku.
123123123
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod honzafr 10. 4. 2024 18:50

Minulý rok jsem měnil OP, včetně změny trvalého bydliště a dělal jsem si poznámky:

Sporitelna - Trvalou adresu si stahli sami, nutnost nastavit kontaktni na trvalou
Maxbanka - Nutnost nahrat OP, ale udelali rychle a spravne
JTBanka - Nutnost nahrat OP, udelali nejrychleji a spravne
KB - Vse si stahli sami, zmena kontaktni na trvalou
Moneta - Nutnost navstivit pobocku
Portu - Nutnost nahrat OP, udelali rychle a spravne
Statni dluhopis - Stahli si sami
Unicredit - Stahli si sami, spravne, sami zmenili i korespondencni
Creditas - Zaslan OP, prepsali spravne, trvalo 1 den
Trinity - zaslan wordovy divnodokument, snad to udelaji spravne - udelali spravne, trvalo 1 den
Mbank - nutnost nahrat OP, udelali spravne, trvalo 3 dny
RB - navstivit pobocku - nebylo potreba, jen odklikla ze jsem byl, neskenovala si obcanku
Fio - Navstivit pobocku - hotovo, priste uz mozna ani nebude treba (tady to byl problém příliš "starého" účtu a proto se neaktualizovalo samo)
honzafr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Jouda.III 10. 4. 2024 18:54

Díky, tohle je vyčerpávající informace
Bývalý místopředseda ruské centrální banky:
"V pondělí dojde na měnovém trhu ke katastrofě"
Jouda.III
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Milos 11. 4. 2024 10:11

@honzafr: Chybí ti tam ještě třeba Airbank a ČSOB, obě tyto banky změnu řeší sami automaticky. Přehledný a kompletní souhrn je kdyžtak uveden v tomto článku https://www.finance.cz/545251-menite-ob ... -nemusite/
Milos
Inventář

Odeslat příspěvekod honzafr 11. 4. 2024 16:46

@Milos: Ano, protože AB/ČSOB/... nemám, takže díky za doplnění. Moje poznámky jsou jen k fin. institucím kde mám (měl jsem) účet. Taky je to zhruba z října minulého roku, takže se možná něco změnilo a navíc se změnou trvalé adresy, takže prostá výměna OP (tedy jen změna čísla OP) může proběhnout snadněji.
honzafr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod drummond 11. 4. 2024 19:33

honzafr píše:Minulý rok jsem měnil OP, včetně změny trvalého bydliště a dělal jsem si poznámky:

Sporitelna - Trvalou adresu si stahli sami, nutnost nastavit kontaktni na trvalou
Maxbanka - Nutnost nahrat OP, ale udelali rychle a spravne
JTBanka - Nutnost nahrat OP, udelali nejrychleji a spravne
KB - Vse si stahli sami, zmena kontaktni na trvalou
Moneta - Nutnost navstivit pobocku
Portu - Nutnost nahrat OP, udelali rychle a spravne
Statni dluhopis - Stahli si sami
Unicredit - Stahli si sami, spravne, sami zmenili i korespondencni
Creditas - Zaslan OP, prepsali spravne, trvalo 1 den
Trinity - zaslan wordovy divnodokument, snad to udelaji spravne - udelali spravne, trvalo 1 den
Mbank - nutnost nahrat OP, udelali spravne, trvalo 3 dny
RB - navstivit pobocku - nebylo potreba, jen odklikla ze jsem byl, neskenovala si obcanku
Fio - Navstivit pobocku - hotovo, priste uz mozna ani nebude treba (tady to byl problém příliš "starého" účtu a proto se neaktualizovalo samo)


Měnil jsem minulý týden, takže čerstvý update oproti tvému přehledu:

Moneta - v appce nahrát doklad
ČSOB - dělá si sama
Partners - (zatím) pouze přes pobočku, zavedou manuálně do systému, pak pošlou link, kterým to ověřím a propíše se to i do appky
VUB - nahráno přes IB
FIO - už si dělá samo

Vše je celkem snadný arychlý s vyjímkou Trinity, stále (po týdnu) nebyla schopna zpracovat a poměrně dlouho to trvalo u Partners, ale to přičítám tomu, že hned při startu nepočítali s něčím takovým.
drummond
Diskutér

Odeslat příspěvekod Jouda.III 17. 4. 2024 10:06

Fio si to zřejmě aktualizuje zodpovědně, dnes mně skončila platnost OP, a hned zpráva v IB, že si aktualizovali údaje a mám tam jen platný pas
Bývalý místopředseda ruské centrální banky:
"V pondělí dojde na měnovém trhu ke katastrofě"
Jouda.III
Návštěvník

Odeslat příspěvekod MirekM. 21. 6. 2024 22:08

Fio chce po mě zaslat scan OP (v rámci aktualizace údajů, kterou jsem provedl), i když jsem zakládal účty na pobočce a pracovník si OP kopíroval. OP mám od založení účtu stejnou.
Zkusil jsem zaslat OP jako odpověď na jejich zprávu v IB. 2 pokusy, 2x chyba ve spojení s jejich serverem.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod octaviampi 21. 6. 2024 22:16

Kdyz to neudelas, zablokujou ti casem platby. Nezajem, ze se nic nezmenilo.
octaviampi
Diskutér

Odeslat příspěvekod Raziel-CZ 22. 6. 2024 00:43

MirekM. píše:Fio chce po mě zaslat scan OP...

Fio ani nikdo jiný na scan OP nemá zákonný nárok. Dle zákona lze požadovat přepis.
ICT s důrazem na zabezpečení, datová analýza, poradenství investiční, rehabilitační psychologie, specialista na služby síťových mobilních operátorů. Info bezplatně podávám veřejně pouze v rámci své kapacity.
Raziel-CZ
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 12341234 22. 6. 2024 06:37

Online a prepis? Jaky by to melo vyznam pro overeni totoznosti? Zadny. ;-)
12341234
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Rop 22. 6. 2024 08:15

Raziel-CZ: jsi si jist, že znáš všechny zákony?
§ 8 odst. 2 písm. a) AML zákona:
(2) Při identifikaci klienta, který je
a) fyzickou osobou, povinná osoba identifikační údaje zaznamená a ověří z průkazu totožnosti, jsou-li v něm uvedeny, a dále ověří shodu podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti,

§ 8 odst. 11 AML zákona:
(11) Klient poskytne povinné osobě informace, které jsou k provedení identifikace nezbytné, včetně předložení příslušných dokladů. Pokud je klientem svěřenský fond, informuje osoba jednající za klienta o této skutečnosti povinnou osobu. Povinná osoba může pro účely tohoto zákona pořizovat kopie nebo výpisy z předložených dokladů a zpracovávat takto získané informace k naplnění účelu tohoto zákona, a to bez souhlasu klienta.
§ 39 písm. c) zákona o občanských průkazech:
Zakazuje se
c) pořizovat kopii občanského průkazu bez souhlasu držitele občanského průkazu.

Ale k tomu je důvodová zpráva:
Zvláštní právní předpis stejné či vyšší právní síly může stanovit jinak, na základě čehož se některý ze zákazů předpokládaných § 39 navrhovaného zákona nemusí uplatnit. Jako příklad, kdy se uplatní zásada lex specialis derogat legi generali, neboli zvláštní pravidlo se aplikuje přednostně před pravidlem obecným, lze uvést zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů.

Takže ano, banka má nárok na sken průkazu totožnosti a pokud jej neposkytneš, tak se nepodrobíš identifikaci a banka musím postupovat dle § 15 AML zákona:
(1) Povinná osoba odmítne uskutečnění obchodu nebo navázání obchodního vztahu anebo, není-li to zvláštním právním předpisem vyloučeno, ukončí obchodní vztah v případě, že je dána povinnost identifikace nebo kontroly klienta a
a) klient
1. se odmítne podrobit identifikaci,
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavels84 22. 6. 2024 09:11

V tomto případě si zcela výjimečně dovolím s Ropem nesouhlasit. Právní předpisy je nutné vykládat v prvé řadě tak, aby obstály vedle sebe, čehož v tomto případě dosáhnout lze, takže pokud je pro dosažení účelu sledovaného zákonem postačující provedení výpisu z předložených dokladů a klient jej umožní, tak neexistuje absolutně žádný důvod k tomu, aby si banka proti vůli klienta pořídila kopii jeho dokladu totožnosti či tím podmiňovala poskytnutí služby. Poskytnutí služby zákon podmiňuje výlučně tím, že se klient podrobí identifikaci, a nikoliv tím, že klient umožní pořízení kopie svého dokladu totožnosti.

Navíc pokud už se stávající klient identifikaci podrobil a banka využívá svého oprávnění ověřovat si aktuálnost údajů poskytnutých klientem skrze přístup do základních registrů, takže má k dispozici údaje o nově vydaném občanském průkazu klienta, neexistuje absolutně žádný důvod k tomu, aby vyžadovala zaslání skenu tohoto nově vydaného OP.
pavels84
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rop 22. 6. 2024 09:17

Zkus si přečíst Metodický pokyn č. 8 – Kopírování průkazů totožnosti pro účely AML zákona ze dne 17. srpna 2023

A jinak, proč nutit člověka nahrávat občanský průkaz do internetového / smart bankovnictví, i když banka má přístup do registru obyvatel a nové číslo občanského průkazu si zjistí? Zkusme příklad:
Na hlavním nádraží v Praze dám bezdomáčovi 1 000 Kč, za to, že půjde do banky a zřídí si účet. Já ten účet začnu ovládat. Uplyne pár let, kdy tam točím nějaké praní špinavých peněz a ejhle chtějí po mě novou občanku. A kde teď hledat toho bezdomáče?

Vy jste totiž pořád na straně uživatele, ale zkuste se vžít do role povinné osoby, které hrozí sankce 130 mil. Kč (případně ještě víc).
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků