od minarjo 5. 1. 2024 11:58
Frenky, takto to funguje u většiny velkých dopravních podniků, zvlášť u těch automatů jízdenek přímo ve vozech, dost jim to šetří náklady i čas na online komunikaci mezi terminálem a bankou, která může být i v čase odložena na pozdější dobu, pokud jsi s MHD vozem zrovna v místě slabšího či žádného 4G signálu (neboli automat v tomto nastavení umí jízdenku prodat i offline bez signálu). Namátkově to takto mají třeba tram+bus v Praze, Ostravě, Plzni, trolejbusy Mariánské Lázně atd. Ta 1 Kč blokace (která může při špatném signálu automatu tedy proběhnout i později) je k ověření funkčnosti platební karty, pak se jízdné v jejich systémech načítá a naráz se zaúčtuje za období X dní od té první platby, kde X je typicky 3-7 dle města. Nepomůže ti, jak už Patrik napsal, vybílit účet, protože tento typ plateb funguje tak, že autorizace vůči zůstatku je jen u té první 1 Kč, ten celek za X dní je už jen zaúčtování skutečné platby, která u tvé banky proběhne vždy, i při nulovém zůstatku, zkrátka do nepovoleného debetu, který pak ve vlastním zájmu musíš na účtu vyrovnat, když by vznikl.
Dále tyto systémy typicky mají, kvůli eliminaci zneužití, takzvaný blacklist karet, na který zahrnou ty, u kterých autorizace neprošla. Tento blacklist je pravidelně online přenášen na ostatní automaty, takže s takovou kartou/mobilem znovu jízdenku nezískáš, a to po dobu Y dní (kde Y teď z hlavy nevím, ale zkrátka do doby, než online ta ověřovací koruna stvrzující, že karta je aktivní, projde).
Naposledy upravil
minarjo dne 5. 1. 2024 12:05, celkově upraveno 6