Délka blokace platby za jízdenku v MHD

Běžné účty, spořicí vklady, termínované vklady, studentské účty, platební karty, přímé bankovnictví

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod MirekM. 24. 1. 2025 23:28

Nepáruje se kódem transakce, kód v okamžiku blokace částky ještě není vygenerovaný. Ale pokud se porovnává při párování název obchodníka, pak jsou názvy obchodníka v blokaci a zaúčtování odlišné.
"unikátní kód se propíše až po zaúčtování všech jízd uzavřeného dne (zaúčtovaná transakce), typicky na druhý pracovní den"
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod Rop 25. 1. 2025 08:44

Kdybys používal Fairtiq, tak nemusíš řešit takovéhle 3,14čoviny. Já se s tím tady smolím, a stejně se najdou tací, kteří raději zaplatí víc!!!!
viewtopic.php?f=324&t=1338040
Když nevíš co s tím, tak to zaúčtuj na základní stádo.
Rop
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MirekM. 25. 1. 2025 09:44

Když jsem napsal A, napíšu i B.
V E-shopu DPZO mám zaregistrované nosiče a na jednom nosiči roční elektronický S-pas (senior pas za 600 Kč na celý rok a celou síť) místo papírové kartičky s fotkou, tedy naprosto nepotřebuji kupovat jízdenky. Zadara s DPZO mírně spolupracuji a již jsem nahlásil několik chyb a poslal několik námětů na vylepšení hlášek na validátoru (z důvodu viz níže) v náběhu systému a rád bych vyřešil i problém s nezrušením blokace při zaúčtování.
Řadoví smrtelníci návod na stránkách DPZO nečtou a často pletou 1. a 2. způsob placení na validátoru. U postupu 1. neví, že se mají do 30 minut jízdy při výstupu odčekovat a pak zbytečně platí místo 18 Kč 24 Kč a při postupu 2. se naopak někteří při výstupu odčekovávají, což jim zakoupí novou jízdenku dle postupu 1., v konečném důsledku za 24 Kč, neboť po výstupu se již nikde neodčekují, nehledě k tomu, že jeli jednu jízdu za dvě jízdenky - za zvolenou při nástupu a druhou netušíce zakoupenou při výstupu.
Jízdné jsem nechťa zakoupil při testování čitelnosti karty na validátoru dle postupu 1., kdy jsem při jednom z opakovaných pokusů neoddálil dostatečně kartu a validátor mně zakoupil jízdné než jsem stačil na validátoru ťapnout na Informace o kartě. Jelikož to byla první registrovaná karta, funkční v bance a neměl jsem shozené platby u obchodníků na 0, platba proběhla. Jak jsem již psal, jízdenky nepoužívám, netušil jsem, že se mám odčekovat při výstupu po nechtěném zakoupení jízdenky a systém mně strhnul z účtu místo 18 Kč 24 Kč. :-)
Narazil jsem na problém u vyřazené karty z nedávné výměny Visa na MC v UCB, na kterou jsem si S-pas přenesl. Na některých validátorech Visa čitelná na několika validátorech zcela nečitelná nebo čitelná až na několikaterý pokus.
Již mám S-pas přenesen na další nosič - starou vyexpirovanou kartu z HB (MC), takže další nechtěná koupě jízdného na validátoru při eventuálních pokusech u mě již nehrozí. :-)
Naposledy upravil MirekM. dne 25. 1. 2025 10:46, celkově upraveno 5
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 25. 1. 2025 21:19

Jelikož bylo založeno nové téma, do kterého byla diskuse přesunuta upřesňuji: jedná se o blokaci v Max bance.

-- 25. 1. 2025 21:49 --

Při zaúčtování platby se platba v bance spáruje s blokací a banka blokaci sama zruší nebo musí o zrušení blokace požádat obchodník?
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 26. 1. 2025 09:43

Zeptal jsem se včera na infolince Max banky na odpověď na otázku: "Při zaúčtování platby platební kartou se platba v bance spáruje s blokací a banka blokaci sama zruší nebo musí o zrušení blokace požádat obchodník?". Odpověď byla alespoň rychlá nevím (víkend možná brigádník), ale údajně má blokace a zaúčtování jiné číslo platby. Jízdenku jsem ale "koupil" jen jednu ...
Dnes na infolince Creditas jsem dostal při jednom volání od jednoho pracovníka odpovědi, které si tak diametrálně odporovaly (asi nechtěl říci na rovinu nevím), tedy výsledkem je opět informační nula. :-)
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod fc70 26. 1. 2025 12:09

Já hádám, že to primárně závisí na obchodníkovi (a jeho dodavateli).

V principu je možné z karty strhnout platbu bez předchozí blokace (např. pokuty zpětně doúčtované autopůjčovnou), takže asi je na obchodníkovi, jestli strhávaná platba má být spárována s předchozí blokací nebo ne.

No a pro běžné platby na pokladně je to samozřejmě vyladěné, protože by to každého otravovalo; obchodník dostane hotové pokladní řešení, které hypoteticky jiné blokace a pozdější zaúčtování vůbec neumožní udělat.

Ale MHD si každý kraj vymýšlí trochu po svém, dělá to nějaká menší místní firma trochu na koleně, tak to holt trochu skřípe.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod Milos 26. 1. 2025 13:02

Zkraje jsi Mirku sám napsal: "Předpokládám, že chyba není na straně banky, ale na staně platebního systému MHD." A když jsi psal, že budeš kontaktovat infolinku, tak jsem předpokládal, že budeš kontaktovat infolinku MHD (DSZO) a nikoliv infolinku Creditas/MaxBank. Tato banka neprovozuje platební systém DSZO a neví, jak přesně je nastaven, tak se nemůžeš divit, že ti nebyli schopni odpovědět na tvé otázky. Nebo si myslíš, že pokud bys v MHD použil kartu jiné banky, tak by k dvojité blokaci nedošlo?

Já osobně bych takovouto situaci aktivně řešil až tak za dva/tři týdny, pokud by ta druhá blokace v mezičase sama nezmizela, a řešil bych to s DSZO. Řešit to ihned mi přijde jako ztráta vlastního času i času pracovníků infolinek.
Milos
Inventář

Odeslat příspěvekod MirekM. 26. 1. 2025 17:22

Milosi, psal jsem, že jako řadový uživatel MHD s IT pracovníkem DSZO spolupracuji a dodávám, také jsem mu o tomto pastavu v pátek po jeho pracovní době napsal, ale platbu kartou bych si tipnul řeší jiná firma, co by subdodávka firmy, který dodala celý systém s validátory do vozů MHD, takže se asi také nic kloudného nedozvím. IT pracovnik ale tento pastav může sdělit dodavateli systému a ten firmě, co pro něj snad zajišťuje platby kartami.
Od banky jsem chtěl slyšet: rušíme po spárování blokace při zaúčtování my nebo o zrušení blokace musí požádat obchodník (při zaúčtování), nic více nic méně. Dle této odpovědi bych vyřkl podezření na banku - blokaci nespárovala se zaúčtováním a blokaci nezrušila nebo na systém obchodníka - nepožádal o zrušení blokace.
PS: Jak jsem již psal, prvotní blokace na 1 Kč - ověření funkčnosti karty obchodníkem, byla zrušena se zaúčtováním.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 30. 1. 2025 13:51

Doposud jsem z Max banky nic kloudného nevydoloval, tedy jestli byla chyba u nich nebo u obchodníka a jaká to byla chyba. O konkrétní typ chyby má zájem obchodník, mě tato kauza již dále nepálí neboť jak jsem psal, jednotlivé jízdenky na MHD zakoupené ve vozech nepotřebuji.
Již mně zrušili ručně v Max bance blokaci na 24 Kč svérázným způsobem. Položka blokace nezmizela z výpisu transakcí, neobjevila se ani opravná položka na +24 Kč, jen se zvýšil zůstatek na účtu o 24 Kč. :-)

-- 30. 1. 2025 14:37 --

Jinak jsem se dozvěděl: obchodní vytváří blokaci, při zaúčtování platby, kdy obchodník dodá bance další potřebné informace, se v bance ruší i blokace, obchodník o zrušení blokace pri zaúčtování nežádá. Obchodník žádá o zrušení blokace jen v případě, že do zaúčtování se transakce zrušila např. vrácení zboží.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 31. 1. 2025 15:16

Dnes zmizela blokace na 24 Kč a tím pádem sedí zůstatek na účtu. Ještě čekám na příčinu řešené kauzy, kterou, jestli se ji z banky dozvím, předám obchodníkovi.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod hyper9 31. 1. 2025 21:09

Je super, že se to snažíš dotáhnout do konce. Některé firmy by si mohly hodně dovolovat, kdyby neměly hranice a zpětnou vazbu. Díky!
hyper9
Diskutér

Odeslat příspěvekod minarjo 2. 2. 2025 23:47

Já naopak nechápu, že se s tím Mirek tak s odpuštěním se*e, promiň Mirku :). Protože platí jak čtu jeho zprávy přesně to, co jsem zde nejen já tvrdil od počátku - že blokace, ke které nebude předán pokyn k zaúčtování, typicky za 7-14 dní (u zahraničních plateb až měsíc) automaticky zmizí a blokovanou částku tím uvolní. To by se mu stalo, i kdyby neudělal vůbec nic, takže fakt nechápu :D. U nejen jízdenkových plateb, kde úvodní blokace neodpovídá zaúčtované částce, se to prostě stávalo, stává a stávat bude, i tobě Mirku navzdory, bez ohledu na banku. "Falešná" či nadbytečná blokace vůbec vůbec nic neznamená, klienta by neměla nijak znepokojit - to jen když by byla i zaúčtována, pak ano, to už by bylo špatně, ale bez zaúčtování prostě musí dle pravidel dané banky a karetní asociace blokace zmizet. Třeba takový Revolut ve své appce typicky píše u blokace po platbě kartou něco jako "pokud obchodník o platbu nepožádá do 7 dní, bude uvolněna" - neboli sám sděluje, kdy obchodníkem nevyužitá blokace expiruje a zůstatek účtu opět uvolní.
minarjo
Inventář

Odeslat příspěvekod fc70 2. 2. 2025 23:52

Já se tak moc nedivím.

Každý by měl čas od času sledovat své účty a kontrolovat, že se tam neděje nic divného. Někteří z nás mají na korunu přesné účetnictví.

No tak se může stát, že člověk čeká konkrétní hodnotu disponibilního zůstatku a když se to, byť o halíř, liší, tak je to důvod to zkoumat.

Já typicky zjistím, že jsem se někde při účtování uklepl. V tomto případě asi není ideální řešení a holt bude potřeba to brát s rezervou nebo (pracněji) sledovat zaúčtovaný zůstatek; a nebo se na to vykašlat.
fc70
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 3. 2. 2025 09:24

@minarjo: nepochopils proč to řeším. Nejprve jsem se dotázal IT pracovníka obchodníka (s kterým splupracuji na odchytávání chybek v systému spuštěném teprve 1. 12. 2024) a ten mě odkázal na banku, s tím, že by jej výsledek zajímal, tedy jestli se stala chyba v bance nebo u nich (u zprostředkovatele plateb pro ně).
Z tohoto důvodu se snažím v bance dopídit proč se nespárovala blokace se zaúčtováním a nebyla bankou v okamžiku zaúčtování odstraněna, abych tuto informaci předal IT pracovníkovi obchodníka.
Osobně bych tuto kauzu v případě jiného obchodníka neřešil, neboť je mně známo, že pokud se blokace nespáruje do 30 dnů se zaúčtováním a není tím pádem již dříve odstraněna, banka blokaci sama zruší.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Odeslat příspěvekod MirekM. 6. 2. 2025 12:35

Konečný verdikt banky, odlišné údaje pro párování blokace a zaúčtování, tedy banka je v tom nevinně. Předal jsem informaci do DSZO a tím tato kauza pro mě končí.
Pokud je můj text bez diakritiky, je nadatlený na mobilu ...
MirekM.
Přeborník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků