V této věci jsem oslovil Allianz, ČP a Kooperativu. Napíšu sem, co mi v pojišťovnách řekli, uvedu i témata, která se přímo netýkají tohoto vlákna, ale souvisí spolu:
obecně vztah nájemník x pronajímatel:- když nájemník způsobí škodu na věci pronajímatele, pojišťovna neplní (pronajímatel musí vymáhat po nájemníkovi, nebo škodu strhne z kauce) - jde např. o vyteklou vanu, voda zničí koberec vedle v místnosti, nebo nájemníkův pes rozkouše čalouněnou sedačku nebo parkety atd.
- když pronajímatel způsobí škodu na věci nájemníka (zkrat v mikrovlnce, která patří pronajímateli a shoří nájemníkovy věci; únik vody z topení na koberec, který patří nájemníkovi; pronajímatel nezaplatí elektřinu, kterou dodavatel odpojí a vyteče lednička a zničí zásoby masa za 5000,-) - nájemník musí vymáhat po pronajímateli, toto pojišťovny prý neplní
Allianz:- i když škodu způsobí nájemník (u té prasklé hadičky, vyteklá vana), škoda se sousedům hradí z pojištění odpovědnosti pronajímatele
(moc se mi to nezdá, škodu by měl hradit škůdce podle mě, ale tak to tvrdí pojišťovačka)- zákon prý neumožňuje čerpat plnění ze dvou smluv na jednu domácnost, takže nemá smysl, aby pojištění domácnosti uzavíral i pronajímatel (který má své věci: nábytek, ledničku, pračku) i nájemník (který má své věci: nábytek, televizi, počítač, osobní věci) -
moc mi to nedává smysl, každý by si přece měl pojistit svoje věci, ale pojišťovačka mi to tak řekla, že to nejde- výhodou Allianz je, že prý stačí, když má pronajímatel jedno pojištění odpovědnosti a to se vztahuje na všechny jeho pronajímané byty, ani se byty nemusí do smlouvy vypisovat (musí jít o variantu Exkluziv s limitem alespoň 2 mil. Kč) -
nějak se mi to nezdá, ale přeptával jsem se 2x a pojišťovačka potvrdila, že to chápu správněKooperativa:- v Kooperativě mi naopak pojišťovák řekl, že nájemník musí mít své pojištění domácnosti (na svoje věci) a pronajímatel své pojištění domácnosti (na svoje věci); prý ale nájemník může připojistit věci pronajímatele, takže by stačila i jedna smlouva (nebo poj. domácnosti uzavře pronajímatel jako pojistník a nájemník bude pojištěný)
- pojišťovák mě upozornil na problém, že když nájemník likvidátorovi řekne, že škodu nezpůsobil (bude tvrdit, že mu nevytekla vana), tak pojišťovna odmítne plnit
ČP:- umožňuje dát do jedné smlouvy více bytů, ale je prý praktičtější na každý byt uzavřít samostatnou smlouvu
- doporučuje, aby pronajímatel byl pojistník a nájemník pojištěný, když se nájemník odstěhuje v průběhu roku, tak jen v pojistné smlouvě změním osobu pojištěného a nemusím ukončovat smlouvu a uzavírat novou
- nájemník musí mít své pojištění domácnosti (na svoje věci) a pronajímatel své pojištění domácnosti (na svoje věci)
- doporučila, abych si pojistil jen nemovitost (kuchyňská linka, vnitřní příčky, sociální zařízení, tapety, malba, obklady, vestavěný nábytek, vestavěné spotřebiče, rpzvody vody, tepla, elekřiny, digestoř, topení/radiátor) a na věci nájemníka se vyprdl, ať si dělá on co chce (tj. nepojišťoval domácnost)
- pronajímatel musí na každý byt uzavřít samostatné pojištění odpovědnosti, protože se do smlouvy uvádí číslo bytu
- nájemník musí mít své pojištění odpovědnosti
***********
Když to shrnu, tak v každé pojišťovně to mají nastavené jinak. Před uzavřením je nutné pečlivě pročíst pojistné podmínky, mám je přečtené, podtrhané, udělal jsem si i srovnávací tabulku výluk, ale dosud jsem se nebyl schopen rozhodnout, u které pojišťovny se pojistím a jaká pojištění uzavřu, takže mám byty nepojištěné, což je vůbec nejhorší situace

Ale do nájemní smlouvy mi aspoň právník napsal, že nájemník do 15 dnů po převzetí bytu musí uzavřít poj. domácnosti a odpovědnosti, nicméně si myslím, že na to prdí tak jako já
