Problémy s plněním pojistné události /dopravní nehoda/ ČP

Povinné ručení, životní pojištění, cestovní pojištění, pojištění domácností, penzijní fondy

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Odeslat příspěvekod pes4 16. 1. 2007 14:07

Dobrý den! Dostal jsem se do následující situace. Stal jsem se účastníkem dopravní nehody jako strana poškozená. Škůdce se k odpovědnosti přihlásil a nehodu oznámil. Nepřivolali jsme policii z důvodu odhadu rozsahu škody. Nehoda se stala večer a škůdce nahlásil rozsah podle prvního ohledání. Já jsem vozidlo další den umyl a prohlédl a zjistil jsem rozsah nepatrně vyšší. Provedl jsem tedy oznámení z pozice poškozeného. ČP mne pozvala na prohlídku vozidla. Likvidátor vozidlo prohlédl,vyfotil a provedl zápis o rozsahu opravy. Zároveň sám doporučil způsob opravy a smluvní servis pro provedení opravy. To jsem akceptoval a vozidlo přistavil k opravě. Bez dalšího kontaktu jsem byl po 14 dnech vyzván k převzetí zakázky s tím, že pojišťovna neuznává část rozsahu opravy z důvodu rozdílu nahlášeného rozsahu mezi mnou a škůdcem a vyzývají mne k úhradě téměř 50% ceny opravy! Nevím jak mále postupovat... Díky předem za radu.
pes4
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 17. 1. 2007 05:35

Smůla! Jak není volána policie, je to "v troubě". Kdysi jsem dělal v pojišťovně a dost mě udivovalo jak se lidi bránili, tomu volat policii, "jako čert kříži". Vždy si vymýšeli 1000 důvodů proč jí nevolat a chtěli to "odsouhlasit", aby se na to pak mohli odvolávat.

Pojišťovna nemůže zaplatit něco, s čím její klient (škůdce) nesouhlasí, nebo pokud jeho souhlas není nahrazen nějakou vyšší instancí (policie, soud) - je to stejné jako kdyby někdo požadoval po bance dlužníka, aby mu z jeho účtu zaplatila dluh jejího klienta, který k tomu nedal souhlas (samotná existence/neexistence dluhu je naprosto nepodstatná).

Je to poučení pro příště, v pozici poškozeného VŽDY volat policii, nebo podstoupit zmíněné riziko (a to je ještě štěstí, že škůdce neodmítl škodu úplně).
Nekupuji si věci, které nepotřebuji nebo které se mi nelíbí, abych udělal dojem na lidi, kteří mě stejně nemají rádi.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš Marný 17. 1. 2007 08:22

pes4 píše:Já jsem vozidlo další den umyl a prohlédl a zjistil jsem rozsah nepatrně vyšší.
Tomáš Marný
Inventář
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pes4 17. 1. 2007 09:06

hm jasně. tomu rozumím. ale pak je celá procedura, kdy škůdce se k vině hlásí a likvidátor odsouhlasí rozsah opravy zbytečná a celý průběh likvidace až do jakési konečné fáze stojí "na vodě" a poškozený vlastně do poslední chvíle neví, jaký rozsah bude uznán či uhrazen. Naivně jsem si myslel, že když likvidátor při prohlídce uzná rozsah poškození a v těch intencích proběhne oprava, že tím to končí a poškozený je prostě odškodněn...
pes4
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 17. 1. 2007 12:18

pes4 píše:hm jasně. tomu rozumím. ale pak je celá procedura, kdy škůdce se k vině hlásí a likvidátor odsouhlasí rozsah opravy zbytečná a celý průběh likvidace až do jakési konečné fáze stojí "na vodě" a poškozený vlastně do poslední chvíle neví, jaký rozsah bude uznán či uhrazen. Naivně jsem si myslel, že když likvidátor při prohlídce uzná rozsah poškození a v těch intencích proběhne oprava, že tím to končí a poškozený je prostě odškodněn...m/quote]


Škoda uznaná likvidátorem nesmí být v rozporu s tím, co tvrdí škůdce. Pokud tedy škůdce řekne "rozbil jsem mu zadní světlo", tak likvidátor nemůže uznat poškozený blatník (neměl by).

Pravdou je, že pokud není šetřeno policií, tak viník téměř v jakékoliv fázi může říct, že s tím nechce nic mít.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod radim33 17. 1. 2007 13:24

Na školení v České nám zdůrazňovali, že pro uznání pojistné události - škody z dopravní nehody musí být policejní protokol. Konec, tečka.
Možná je to i v pojistných podmínkách, to už přesně nevím.
radim33
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 18. 1. 2007 05:40

radim33 píše:Na školení v České nám zdůrazňovali, že pro uznání pojistné události - škody z dopravní nehody musí být policejní protokol. Konec, tečka.
Možná je to i v pojistných podmínkách, to už přesně nevím.c/quote]


Jsou případy, kdy není protokol nutný, nicméně já (jako poškozený) bych volal policii vždy.
1. škůdce a poškozený se dohodli na rozsahu škody
(asi největší kámen úrazu; je nebezpečí, že škůdce kdykoliv může svůj názor změnit / ať jde o rozsah škody nebo míru zavinění) - třeba až si spočítá o kolik peněz přijde na ztrátě bonusu

2. nebyla způsobena škoda na zdraví a na majetku 3. osoby
(to znamená, že vozidlo (ani škůdcovo ani poškozeného) nesmí být na leasing, ale ani na firmu (firma nemůže sedět za volantem), ale ani na babičku, tetičku, dědečka, ... . To si spoustu lidí neuvědomuje, to pak byly telefonáty typu: "...ale já jsem majitelem firmy, takže škoda na majetku 3. osoby nevznikla...", "a co když řeknu, že auto řídil jeho majitel", "...a co když ten zničený plot nenahlásíme...", nebo "..ale já se nenechal nikde ošetřit, takže žádné zranění vlastně nevzniklo..."

3. výše způsobené škody - bývala 20 000 Kč, nyní je to tuším 50 000 Kč
Taky docela kámen úrazu. To, co se ze začátku mohlo zdát jako malá škoda se může později klidně ukázat jako totálka (hlavně u starších automobilů, které se často nevyplatí opravovat). I oprava poškrábaného nárazníku (hlavně u luxusnějších aut s met. lakem) může jít do desítek tisíc (v autorizovaném servisu)

Když to shrnu. Okruh nehod, ke kterým se nemusí volat policie je výrazně menší, než by se mohlo zdát.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vilik 18. 1. 2007 06:52

Já připojím také jeden dotaz. Co když pojišťovna uhradí jen zlomek skutečné ceny opravy. Je jedno, zda ji udělal autorizovaný servis, nebo garážista. Výše plnění nestačí ani na zakoupení nových ND, natož na opravu. A starší díly, nebo druhovýroba se nevyskytuje.
Jak postupovat potom?
vilik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 18. 1. 2007 07:34

vilik píše:Já připojím také jeden dotaz. Co když pojišťovna uhradí jen zlomek skutečné ceny opravy. Je jedno, zda ji udělal autorizovaný servis, nebo garážista. Výše plnění nestačí ani na zakoupení nových ND, natož na opravu. A starší díly, nebo druhovýroba se nevyskytuje.
Jak postupovat potom?t/quote]


Problém je v poměrně vágním konstatování, že poškozený má nárok na "náhradu způsobené škody". Tedy je-li mu poškozen starý blatník, tak dle názorů pojišťoven nemá nárok na úhradu blatníku nového (nebyl mu zničen nový, ale starý) a tak se mu počítá tzv. amortizace.

Řešení vidím v tom, že se s tím poškození jednoduše nesmíří a budou se třeba s pojišťovnami soudit. Po několika desítkách / stovkách prohraných sporů budou pojišťovny nuceny přejít na jiný (podle názorů poškozených spravedlivější) způsob výpočtu škod, nebo "naturální plnění" - pojišťovna jednoduše zařídí opravu ve "svém" servisu (dost tím omezí pojistné podvody). To se samozřejmě promítne do ceny pojistky, která se začne více blížit ceně v zemích, kde je toto praktikováno. Dle mého názoru půjde o násobky současné ceny.

Systém POV je nastaven tak, že tlačí na co nejnižší cenu pojistného. Škůdce absolutně nezajímá v jaké výši pojišťovna škodu vyplácí, pokud se to jeho přímo nijak netýká (a to v naprosté většině případů netýká; zajímavý je jen maximální limit), naopak je velmi citlivý na změnu ceny pojistky i v řádu několika procent/stokorun (stačí se podívat do diskusí o POV jak jsou tam jednotlivé pojišťovny "vynášeny do nebe", nebo naopak "zatracovány" jen pro relativně malý rozdíl v ceně pojistky).
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod radim33 18. 1. 2007 09:41

Co vím já, co se týká ceny opravy, tak plná cena opravy je hrazena automaticky tehdy, když byla oprava provedena v servisu autorizovaném pojišťovnou. Pokud byla oprava provedena jinde, pojišťovna nemusí uznat náklady v plné výši a asi to taky v praxi dělá. Ostatně proč by podporovala autoopravny, se kterými nemá smlouvu a kde tudíž nemá kontrolu nad kvalitou opravy, nad kvalitou náhradních dílů, nad možností pojistného podvodu - opraví i to, co by se nemuselo a v neposlední řadě i nad tím, že nesmluvní neznačkové garážové opravny si mohou účtovat nižší ceny
radim33
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod radim33 18. 1. 2007 09:45

.Co se týká ceny poškozených a zničených věcí, musí být už při uzavírání smlouvy pojištěný seznámen s tím, jestli pojistné plnění bude v nových cenách, neboli pojišťovna vyplatí třeba za zničené auto částku rovnající se ceně nového auta stejné nebo podobné třídy nebo v časových cenách neboli pojišťovna vyplatí částku, kterou by pojištěný získal prodejem svého ojetého auta před havárií. Ostatně musí to být v pojistných podmínkách. Je jasné, že komfort pojištění i pojistné se v takových případech výrazně liší. Jinak toto rozlišení je v případě majetkového pojištění jeden ze základních parametrů tohoto pojištění a je s podivem, že se to tady vůbec probírá.
radim33
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod vilik 18. 1. 2007 09:57

Amortizace je většinou založena na stáří vozu. Uvedu příklad. Možná trochu extrém, ale už jsem se s tím setkal. Někdo si koupí auto a má ho v garáži. Za 5 let najezdí pár stovek km. Při jedné takové jízdě dojde k havárce. Nikdo si snad nemůže myslet, že výměnou blatníku dojde k technickému zhodnocení auta.
Proč, když nechám opravit auto ve smluvní opravně nezaplatí pojišťovna celou částku.
Proč je poškozený trestán za to, že mu někdo naboural auto tím, že má haldu starostí a hádanic s pojišťovnou, z nebouraného auta má rázem bourané, čímž se okamžitě snižuje jeho hodnota a navíc je i finančně postižen, protože pojišťovna neuhradí to co by měla?

To je podobné, jako kdyby si někdo zlomil obě nohy a pojišťovna zaplatila nemocnici za ošetření jen jedné nohy s odůvodněním, že je mu už 40 let!

A pachatel je vysmátý. Pro něj vše skončilo odesláním formuláře pro pojišťovnu.
Vůbec nechápu smysl povinného ručení.
vilik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vilik 18. 1. 2007 10:01

radim33

Tohle bude spíše problematika havarijní pojistky.
U povinného ručení poškozený přeci většinou nemá smlouvu s pojišťovnou toho, kdo škodu způsobil.
vilik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 18. 1. 2007 12:07

radim33 píše:Co vím já, co se týká ceny opravy, tak plná cena opravy je hrazena automaticky tehdy, když byla oprava provedena v servisu autorizovaném pojišťovnou. Pokud byla oprava provedena jinde, pojišťovna nemusí uznat náklady v plné výši a asi to taky v praxi dělá. Ostatně proč by podporovala autoopravny, se kterými nemá smlouvu a kde tudíž nemá kontrolu nad kvalitou opravy, nad kvalitou náhradních dílů, nad možností pojistného podvodu - opraví i to, co by se nemuselo a v neposlední řadě i nad tím, že nesmluvní neznačkové garážové opravny si mohou účtovat nižší ceny
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod PatrikChrz 18. 1. 2007 12:13

radim33 píše:.Co se týká ceny poškozených a zničených věcí, musí být už při uzavírání smlouvy pojištěný seznámen s tím, jestli pojistné plnění bude v nových cenách, neboli pojišťovna vyplatí třeba za zničené auto částku rovnající se ceně nového auta stejné nebo podobné třídy nebo v časových cenách neboli pojišťovna vyplatí částku, kterou by pojištěný získal prodejem svého ojetého auta před havárií. Ostatně musí to být v pojistných podmínkách. Je jasné, že komfort pojištění i pojistné se v takových případech výrazně liší. Jinak toto rozlišení je v případě majetkového pojištění jeden ze základních parametrů tohoto pojištění a je s podivem, že se to tady vůbec probírá. /quote]


a to je právě problém povinného ručení. Pojistku si sjednává ten, kdo z ní nic mít nebude, tak má tendenci koukat, aby byla co nejlevnější a tomu se přizpůsobují pojišťovny až k hranici "co jim projde".

U havarijního pojištění je možné uzavřít obě varianty (některá pojišťovna nabízí tu, některá onu, některé obě (za různé ceny)). Stejně tak např. u pojištění nemovitostí, tam je možné v případě úplného zničení nemovitosti hradit až cenu na její znovupořízení.

Proto si spoustu lidí nechává škodu hradit z havarijního pojištění. O bonus nepřijdou a spoluúčast si znárokují z POV viníka.
PatrikChrz
Administrátor
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků