Musí být osobní doprava v ČR dotovaná?

Praktické informace pro dovolenou v jakémkoli ročním období. Jezdíte autem, autobusem nebo letecky? Tipy pro volný čas

Moderátor: Moderátoři FinExpert.cz

Musí být osobní doprava v ČR dotovaná?
Ano, stejně jako dnes 1 %  6%  [ 1 ]
Ano, ale systém by se měl změnit 6 %  40%  [ 6 ]
Ne 4 %  26%  [ 4 ]
Tohle neřeším 4 %  26%  [ 4 ]
Celkem hlasů : 15

Odeslat příspěvekod FinExpert.cz 20. 4. 2005 13:17

Tuhle otázku si kladu, když vidím, jaký komfort a ceny jsou schopni nabídnout soukromí (míněno nedotovaní) autobusoví dopravci. A podnikají se ziskem. Dotovaní dopravci, z řad bývalých podniků ČSAD, jsou dražší a ještě soukromým společnostem brání v jejich podnikání. Takto by systém fungovat neměl.
FinExpert.cz
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod L!bor 20. 4. 2005 13:24

O čem to je: proč je Student Agency lepší, než ČSAD Praha? Lepší vozy, služby, pohodlí, timing spojů? Jasně. Když už a až si budu vybírat spoj, vyberu si ten s lepším "zázemím"... Znáte někdo dobrého přepravce, jako je SA? Lepšího? Co vlaky? Dá se tím jezdit? Internet, nebo alespoň elektřina a jídelák tam jsou?
Libor Kříž, šéfredaktor Computer
L!bor
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 21. 4. 2005 13:47

L!bor píše:O čem to je: proč je Student Agency lepší, než ČSAD Praha? Lepší vozy, služby, pohodlí, timing spojů? Jasně. Když už a až si budu vybírat spoj, vyberu si ten s lepším "zázemím"... Znáte někdo dobrého přepravce, jako je SA? Lepšího? Co vlaky? Dá se tím jezdit? Internet, nebo alespoň elektřina a jídelák tam jsou?e/quote]


Malý příklad, proč jsem se Student Agency spokojený a do/z Prahy je využívám i za cenu, že v Brně musím na cestě z/do KM přesedat - na Florenci měl z důvodu technické závady spoj SA zpoždění a museli jsme čekat asi půl hodinky na druhý autobus. Po nástupu nás stewardka přivítala, omluvila se a sdělila, že můžeme využít 50% slevy jízdného jako omluvy za způsobené nepříjemnosti. Slevu jsem vyzvedával až další týden a bez problémů jsem ji dostal. O takovém přístupu se mi může u ostatních dopravců (a hlavně ČD) jenom zdát.

Mimochodem, doporučuju rozhovor se šéfem Student Agency v březnovém(?) Bizu.
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Návštěvník 22. 4. 2005 16:04

Vsechna verejna doprava v CR je dotovana, i student agency i ostatni.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 22. 4. 2005 21:09

Anonymous píše:Vsechna verejna doprava v CR je dotovana, i student agency i ostatni.


Student Agency ze státního rozpočtu dotovaná není, jezdí na vlastní riziko bez koruny od státu. Ale rádi by dotované linky jezdili (viz zmiňovaný rozhovor v Bizu). Dotace se obecně dálkových linek netýkají, je to záležitost místních linek, které by bez dotací pravděpodobně byly velice ztrátové.
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Návštěvník 22. 4. 2005 21:49

Jo ale podivejte se jaky trasy si vybiraji? PHA-Brno, Liberec atd. Proc nejezdi treba Horni Kotehulky-Dolni Lhota??? Hadejte... Protoze by na sebe nevydelali, takhle "vyfouknou" dopravcum lukrativni spoje a tem zustanou jen ty ztratove. Trasu PRA-Brno opravdu neni tezke jezdit se ziskem, kdyz mam porad narvanej autobus. Pristup lidi je samozrejme vec jina - pekna stewardka x 50 lety (*****) ridic :-)
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 22. 4. 2005 22:09

Anonymous píše:Jo ale podivejte se jaky trasy si vybiraji? PHA-Brno, Liberec atd. Proc nejezdi treba Horni Kotehulky-Dolni Lhota??? Hadejte... Protoze by na sebe nevydelali, takhle "vyfouknou" dopravcum lukrativni spoje a tem zustanou jen ty ztratove. Trasu PRA-Brno opravdu neni tezke jezdit se ziskem, kdyz mam porad narvanej autobus. Pristup lidi je samozrejme vec jina - pekna stewardka x 50 lety (*****) ridic :-)


Proč nejezdí kotěhůlky? Oni by je i jezdili (viz ten článek v Bizu, ale opravdu tu nedělám reklamu schválně :twisted: ), protože se jedná o právě o ty dotované linky, kde stát platí dopravci dotaci včetně určitého zisku. Samozřejmě by to nebylo s dálkovým autobusem a stewardkou, ale to je snad jasné... Problém je v tom, že úřady ve většině případů rozdělují dotace na linky stále stejným dopravcům (což v praxi znamená býv. ČSAD) a jiní se tam nemohou dostat. Dalším problémem jsou samotná autobusová nádraží, která často patří ČSAD a ti soukromým dopravcům naúčtují takové poplatky, že se jezdit opravdu nedá. A není to jen mediálně známý Liberec a Student Agency, tyto problémy jsou prakticky všude, kde se pokouší proniknout soukromníci. Např. ve Zlíně už má soukromý dopravce vlastní nádraží(čko), na trase Brno - Kroměříž - Zlín nemohl Čebus zajíždět na nádraží v Kroměříži a možná i proto skončil, na jižní Moravě se chce jedno ČSAD soudit se soukromníkem, který mu prý zastavuje na zastávkách....

Mimochodem, když byste chtěl podnikat v dopravě, taky byste to jinak nedělal a začal ve velkých městech. Stejné je to se vším - kde byly první hypermarkety před lety a kde staví dnes?
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Návštěvník 2. 5. 2005 01:58

Mne spis vadi situace v MHD. U nas patri aut.nadrazi mestu, zastavky take. Mesto si zalozilo vlastni dopravni podnik a licenci prodalo jen jemu. Takze vsichni soukromnici utreli, vcetne byvaleho CSAD (dneska a.s. s jinym nazvem). Myslim, ze by mela byt stanovena cena licence a kazdy by mel mit narok na to si ji koupit. A jestli chteji mesta nejak regulovat pocet dopravcu, pak jedine vysi ceny - cim vyssi, tim mene dopravcu na ni bude mit, ale jina cesta je nekorektni...

A k mezimestskym linkam: rozhoduji zastupitele, resp. radni, komu zaplati za jezdeni do jejich obce. Je v jejich kompetenci domluvit se s vice dopravci...
Návštěvník

Odeslat příspěvekod -mk 2. 5. 2005 09:05

Ano, v tom je právě ten problém. Proč má vybudovanou infrastrukturu: zastávky, nádraží, v řadě měst pronajatu jen jediný dopravce, jehož provoz navíc dotuje stát?

Tohle je problém, který by měl řešit ÚOHS.
-mk
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 7. 5. 2005 22:04

-mk píše:Ano, v tom je právě ten problém. Proč má vybudovanou infrastrukturu: zastávky, nádraží, v řadě měst pronajatu jen jediný dopravce, jehož provoz navíc dotuje stát?

Tohle je problém, který by měl řešit ÚOHS.b/quote]


Souhlasím. Pokud se opravdu jedná o nádraží, které si vybudovalo ČSAD za své peníze na svém pozemku v posledních letech (a v ČSAD nemá podíl město apod.), pak ať si podmínky klidně určuje, ale všem stejně.

Ve všech ostatních případech (a to je většina) by měl nádraží provozovat nezávislý subjekt, který by je pronajímal jednotlivým dopravcům za stejných podmínek. Ať už by to bylo město nebo soukromá firma.

Problém je i v tom, že bývalá ČSAD hrají na sebe - se soukromníky odmítají komunikovat, ale s jinými bývalými ČSAD ze sousedních měst a okresů se dohodnou... A nebo prodají větší část nádraží na různé markety a pak argumentují, že mají vyčerpanou kapacitu :?
"Všechno má svůj smysl..."
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 7. 5. 2005 22:08

Mimochodem, všiml jsem si, že většinou proti soukromým dopravcům nejvíc protestují ta pro cestující nejhorší ČSAD, která mají dvacet let staré rezavé autobusy i na dálkové trasy a nejvyšší jízdné (zdravím do Vsetína :D )
"Všechno má svůj smysl..."
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod sterbovalucie 18. 5. 2005 08:13

Já se na to dívám z druhého úhlu. Jsem z takových Horních Kotěhůlek a jsem ráda, že se alespoň dostanu do okresního města (pokud cestu teda v zimě silničáři zprůjezdní) a zpátky, někdy je to opravdu problém a o velké vytíženosti autobusu se také nedá mluvit.
sterbovalucie
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Dusan 19. 5. 2005 17:39

Ono je otazkou jestli ma vubec autobusova doprava mezi ruznymi Kotehulkami smysl. Takovato sit verejne autobusove dopravy mezi miniaturnimi mestecky a vesnickami je vcelku cesky unikat. Treba v Nemecku to vubec neexistuje a lide jezdi osobnimi auty a pokud zrovna nemuzou tak si musi zavolat taxik. Zadny autobus proste nejede a hotovo. Sestra bydli v mestecku odhadem tak do tisice obyvatel a jedine co odtamtud jezdi je skolni autobus a to je vse.
Auto: Infiniti M37s
AV: Onkyo 805, Sony VPL-HW55ES, HTPC
Mob: Galaxy S8+
Dusan
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod sterbovalucie 20. 5. 2005 08:10

A co mají dělat ty starší lidé, kteří jsou rádi, že mají na autobus. A například, když jsem jezdila do okresního města na úřad práce a brala sociální dávky, tak mi řekli, že pokud mám auto, tak ho prodat, jinak bych za chvíli sociální dávky nemusela pobírat, o taxíku nemluvím a na úřad jsem jezdit musela 1x týdně, jinak by mě vyřadili z evidence a to nemluvím o proježděných penězích po pohovorech, takže jezdit jen autem či taxíkem by mě naprosto zruinovalo.
sterbovalucie
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Tomáš(smazano) 22. 5. 2005 09:00

Je to trochu mimo, ale systém sociálních úřadů je fascinující - prodejte auto, počítač, mobil, zrušte spoření a až nebudete nic mít, tak přijďte a my vám (možná) dáme pár korun.
Že bez auta se dnes nejde obejít (při stavu veřejné dopravy v malých obcí), že při zrušení spoření (např. stavebního) přijdete o tisíce nebo o možnost pořídit bydlení už úředníka nezajímá.
A tam, kde by se na sociálních dávkách opravdu šetřit mělo, každý jezdí v zahraničních zánovních autech a úředníky to nechává klidné, protože s tím prý nemůžou nic dělat.
Ještě horší je, že každý úředník si rozhoduje po svém, jak se mu chce, zákon nezákon. Jako by člověk na ten úřad pro podporu chodil rád.....
"Všechno má svůj smysl..."
Tomáš(smazano)
Návštěvník
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků