Řada obchodů má vlastní věrnostní programy (Tesco, DM drogerie, Dr.Max, Schlecker, Teta drogerie, Baťa, Intersport, Ikea, L´Occitane, Sephora, Esprit, Reserved, Marks&Spencer, Dům značkové módy...), mají svou kartičku, kterou při placení u pokladny přiložíte ke čtečce a načtou se body.
Zařizuju si všechny možné kartičky, kde to jde a pozoruji, zda mají nějaký smysl, nebo ne. tedy zda výhody jsou tak velké, že se mi vyplatí obchodům poskytovat má osobní data a údaje o nákupech. Jenom Tesco a Baťa vrací peníze (posílají kupony, za které lze nakoupit), ostatní většinou jen slevové kupony.
Ty slevy ale nejsou tak zajímavé, aby se vyplatilo věrnostní karty používat. Když se podívám na ceny produktů v obchodech, u kterých mám věrnostní kartu, tak ceny jsou vyšší a spíše se vyplatí nakupovat na internetu nebo velkých hypermarketech (např. Globus).
To samé se týká vracecích kreditek, když se podívám např. na seznam partnerů GE Money ( http://www.beneplus.cz/partneri-programu/bene ) nebo Raiffeisenbank ( https://www.exclusiveprogram.cz/partneri ), tak ve většině těchto obchodů vůbec nenakupuji a tedy je nevyužiji.
V Lidových novinách nedávno vyšel přehled marží obchodů v ČR:
Supermarkety:
Makro 13,1 %
Spar 19,1 %
Penny 22,9 %
Globus 23,2 %
Kaufland 24,4 %
Lidl 31,2 %
Albert 31,2 %
Billa 32 %
Tesco 34,8 %
Drogerie:
Solvent-Teta 24 %
Schlecker 36,9 %
Rossmann 38,3 %
dr drogerie markt 55 %
Nábytek:
Ikea 44 %
Kika 67,9 %
Sconto 77,7 %
Jysk 81,9 %
Sport:
Sportisimo 49,4 %
Hervis 60 %
Intersport 79,5 %
Lékárny:
Benu-Pharmaland 27 %
dr. Max 27,5 %
Lloyds 29,3 %
Elektro:
Alza 11,2 %
Okay 13,8 %
Fast 20,1 %
K+B expert 20,5 %
Electro World 22,1 %
Datart 33,8 %
Hobby:
Bauhaus 45,4 %
Baumax 47,4 %
Hornbach 50,6 %
OBI 66,1 %
Mountfield 69,9 %
Oděvy a obuv:
Baťa 50,6 %
Marks and Spences 56,7 %
C+A moda 82 %
Humanic 90,1 %
Takko 96,6 %
Deichmann 114 %
Camaieu 128 %
New Yorker 143 %
Zara 147 %
Luxus:
Dior 69,2 %
Hermes Prague 75,2 %
Prada 80,3 %
Louis Vuitton 113 %
Když to tak zkoumám, opravdu se spíše vyplatí nakupovat v nejlevnějších obchodech a žádné věrnostní programy nevyužívat. Otázka je i, zda se vyplatí používat vracecí kreditku, pokud člověk nenakupuje často u partnerů, kde bývá procento vratky vyšší než 1%.