Soused z Mladé Boleslavi ujel korejskému rivalovi. Škoda vyhrála souboj s Hyundai
• Škoda Fabia na trhu uspěla, pomáhá i verze kombi. Rivalové na její prodeje nestačí.
• Zatímco loňský rok byl ve znamení soupeření Fabie a modelu i20 od Hyundai, letos už to tak není.
• Český trh s auty roste podle obou zveřejňovaných statistik, Škoda zvyšuje svůj náskok na ostatní.
Třetí generace Škody Fabie nastartovala český trh s auty. Pomohla posílit pozici škodovky a zároveň oslabila svou konkurenci. Meziročně se prodeje tohoto malého modelu od domácí automobilky téměř zdvojnásobily. Podle statistik Svazu dovozců automobilů, který vychází z registrací, vykazuje Fabia růst o 88 procent, podle druhé metodiky, kterou prosazuje automobilka Hyundai a která odečítá vliv takzvaných účelových registrací, roste Fabia mírně pomaleji "jen" o 82 procent.
"V segmentu malých vozů jde o bezkonkurenční nabídku pro posádku a jejich zavazadla, na kterou konkurence jen stěží hledá odpověď," říká mluvčí Škody Vítězslav Pelc. Automobilka navíc plánuje, že v druhém pololetí prodá ještě více Fabií než v tom prvním.
Malý model pomáhá pozici značky posilovat. Podle první zmíněné statistiky zvýšila mladoboleslavská značka svůj podíl z 30 na 32 procent, podle druhé pak dokonce z 36 na 38 procent trhu.
Loňské drama, letošní náskok
Loni byla situace u Fabie zcela jiná. Doprodávala se předchozí generace a ani slevy, které škodovka balila do akčních modelů s mimořádnou výbavou, prodeje příliš nezvýšily. Češi navíc našli cestu ke konkurečním modelům - hlavně k modelu i20 od značky Hyundai. Ten byl navíc ve stejné pozici jako Fabia. Probíhal poslední rok výroby. A tak i tento model byl k dostání výhodněji než kdy před tím. Prodejní čísla mohla manažery Škodovky děsit. Celkově sice Fabia udržela náskok, ale domácnosti v některých měsících kupovaly více i20 než Fabií a celoroční vítězství obhájil český vůz poměrně těsně. V celkových prodejích modelu pomohla dominance u firemní klientely.
O to větší bylo očekávání od letošního roku. Fabia i i20 se na přelomu roku představily ve svých nových generacích a podle výsledků motoristických testů to vypadalo, že půjde i nadále o napínavý souboj. Například v testu týdeníku Svět Motorů vyhrála Fabia jen těsně a to díky lepšímu řízení, komfortu a praktičnosti, korejský rival naopak mladoboleslavský vůz porazil v dynamice a prostoru. Podobně dopadla i další srovnání, někdy zvítězil i korejský vůz vyráběný v tureckém Izmitu.
Jenže Hyundai navzdory velké reklamní kampani prodejně na Fabii, vůči které se vymezuje, nestačí. Prodeje Škodovky prudce rostou, naopak Hyundai ztrácí. Navíc se mezi tuto dvojici podle očištěných statistik vklínila Dacia Sandero a na i20 se již těsně dotáhl Renault Clio. Zatímco loni se v prvním pololetí Fabií prodalo hlavně díky zmíněných prodejům firmám 2,5krát více než modelu i20, letos už je rozdíl téměř devítinásobný.
Kombík láká
Hlavní trumf Fabie je jednoznačně verze kombi, která v Česku tvoří letos polovinu prodejů a to kombík není v nabídce od začátku roku a zákazníci na něj až čtyři měsíce čekají. Zvětšený zavazadlový prostor, který překoná i řadu konkurentů mezi mnohem většími auty, stojí oproti krátké verzi jen deset tisíc korun navíc. Na takovou nabídku neumí Hyundai reagovat přímým konkurentem.
I proto spustil reklamní kampaň na vůz ix20, který by mohl teoreticky zákazníky kombíku Fabie oslovit. Jde sice o vůz kategorie MPV, ale kompaktní velikostí, prostorem pro posádku i zavazadla se Fabii vyrovná. Právě to reklama zdůrazňuje - rodině vyhoví. Čeští zákazníci na to, zdá se, slyší. Prodeje ix20 meziročně vzrostly o čtvrtinu, což je protiklad k i20, která naopak třetinu ztrácí.
Automobilce Hyundai první polovina letošního roku na českém trhu nevyšla - ani v jedné ze statistik na růst trhu nestačí. Naopak Škoda trh předčí.
http://byznys.ihned.cz/c1-64265370-sous ... -s-hyundai