PatrikChrz píše:Na zemní plyn umí jezdit i nafťáci...
Totální pitomost - jak CNG, tak LPG jsou náhradní paliva do ZÁŽEHOVÝCH motorů - takže motory musejí mít normální zapalování + příslušné svíčky a další příslušenství. Diesely umějí spalovat rostlinné oleje nejrůznějšího původu, kupodivu ty "přepálené" z fritézy jsou vhodnější (mají částečně teplem naštěpené molekuly), takže stačí je jen přefiltrovat. Bohužel, mají vyšší bod tuhnutí než minerální motorová nafta, takže v létě nemívají problémy, v zimě se ale musejí ředit nebo ohřívat, aby vůbec byly kapalné a daly se vstřikovat.
Za komančů se používání náhradních plynných paliv (místo nafty) v MHD řešilo, dokonce motorárna LIAZu v Mnichově Hradišti udělala několik prototypů motorů odvozených od typů M2 a M3 (ležatý nebo šikmý 6válec určený pro autobusy Karosa) osazené namísto vstřikováním nafty směšovačem na plyn, rozdělovačem a svíčkami - jenže všecko vyčpělo do ztracena a po Plyšovém Puči už po takových projektech "neštěkl ani pes". Pokud se nemýlím, tak výrobou ekologicky šetrnějších vozidel se u nás zabývá už jen SOR v (pro mne) nedalekých Libchavách - a tam používají motory Iveco a MAN... Škodovka sice mlátí pantem, propaguje auta na etylovou směs E95 (export do Skandinávie) a na CNG, ale aby si člověk takové auto mohl běžně koupit, na to nenarazí. Jediná cesta je (zatím) konverzní sada na LPG nebo bydlet v lokalitě, kde někdo postavil plničku na CNG a aby se mu vůbec vyplatila, tak zadotoval dovoz nebo úpravu pár vozů i pro veřejnost (Hradec Králové...).
je mi tady z toho na blití.