FinExpert.cz

Přihlásit se


 Další stránka

Účtování plateb kartou do jediné transakce.

Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 10:39 Odeslat příspěvek
Narazil jsem ted v posledních dvou týdnech u nás v MHD na zajímavou věc.
V autobusech máme platby kartou a dosud byla každá jizda zaúčtována jako samostatná karetni transkakce.
V posledních týdnech je to ale tak, že se zablokuje 1kč - viz. příloha - a třeba cely týden (ačkoliv jezdím a pípám kartou) se tento stav nezmění. Až po nejaké době se tato zablokovaná koruna změní na reálnou částku (součet všech transakcí, které jsem v MHD provedl) a platba se zaučtuje.

Může mi někdo objastnit jak toto funguje? To mají ty terminály v offlajnu? A taky jak mají třeba pořešeno, že nekdo na "konci týdne" nebude mít peníze na platbu všech transakcí?

Přílohy

transakce.jpg
transakce.jpg
[ 24.29 | Zobrazeno 63 krát ]


Poslední příspěvek


Offline - Administrátor Profil 
5. 1. 2024 10:59 Odeslat příspěvek
Jo, už jsem se kvůli tomu dostal do nepovoleného debetu na kartě. Neuvědomil jsem si, že tam má přijít ještě platba za jízdenku, vybral kreditku "do mrtě" a pak jsem najednou koukal, že mi přišla zpráva, že jsem v nepovoleném debetu (přešvihnutý limit)


Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 11:39 Odeslat příspěvek
Láká mne to vyzkoušet. Příště to zkusím platit z nepoužívaného účtu se zůstatkem 2kč (a bez kontokorentu) a počkám si co to udělá.
Zas abych ale neskončil v exekuci :)


Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 11:45 Odeslat příspěvek
obávám se, že platba projde a na účtu bude nepovolený debet, viz příspěvek Patrika a nemusí to být ani kreditka


Offline - Inventář Profil 
5. 1. 2024 11:58 Odeslat příspěvek
Frenky, takto to funguje u většiny velkých dopravních podniků, zvlášť u těch automatů jízdenek přímo ve vozech, dost jim to šetří náklady i čas na online komunikaci mezi terminálem a bankou, která může být i v čase odložena na pozdější dobu, pokud jsi s MHD vozem zrovna v místě slabšího či žádného 4G signálu (neboli automat v tomto nastavení umí jízdenku prodat i offline bez signálu). Namátkově to takto mají třeba tram+bus v Praze, Ostravě, Plzni, trolejbusy Mariánské Lázně atd. Ta 1 Kč blokace (která může při špatném signálu automatu tedy proběhnout i později) je k ověření funkčnosti platební karty, pak se jízdné v jejich systémech načítá a naráz se zaúčtuje za období X dní od té první platby, kde X je typicky 3-7 dle města. Nepomůže ti, jak už Patrik napsal, vybílit účet, protože tento typ plateb funguje tak, že autorizace vůči zůstatku je jen u té první 1 Kč, ten celek za X dní je už jen zaúčtování skutečné platby, která u tvé banky proběhne vždy, i při nulovém zůstatku, zkrátka do nepovoleného debetu, který pak ve vlastním zájmu musíš na účtu vyrovnat, když by vznikl.
Dále tyto systémy typicky mají, kvůli eliminaci zneužití, takzvaný blacklist karet, na který zahrnou ty, u kterých autorizace neprošla. Tento blacklist je pravidelně online přenášen na ostatní automaty, takže s takovou kartou/mobilem znovu jízdenku nezískáš, a to po dobu Y dní (kde Y teď z hlavy nevím, ale zkrátka do doby, než online ta ověřovací koruna stvrzující, že karta je aktivní, projde).


Naposledy upravil minarjo dne 5. 1. 2024 12:05, celkově upraveno 6


Offline - Mírně pokročilý Profil 
5. 1. 2024 12:01 Odeslat příspěvek
Myslím, že je to offline a přiložením karty k terminálu se jen do interního systému zapíše informace, že karta 12345678.... s platnou jízdenkou se momentálně nachází ve voze 1234 (kvůli kontrole revizorem) a konkrétní suma se spočítá v noci v zúčtovacím centru dopravce. Bez toho by se podle mně blbě dělal třeba capping, tedy omezení maximální sumy, kterou můžete za den zaplatit. Nebo přestupy v době platnosti jízdenky.
Ta blokace 1 koruny po prvním nástupu má podle mně jen zajistit ověření, že karta je z pohledu placení funkční (není blokována atd atd).

Takto to funguje v Ostravě už od začátku jejich "bezpapírové MHD". Tam to na dokonce funguje tak, že pípnutím při nástupu se automaticky nastaví 60minutová přestupní jízdenka, ale pokud si do 10 minut pípne výstup (a nepřestupuje), změní se na nepřestupní 10minutovou.

Co se týká zůstatku na účtu, taky bych to viděl na nepovolený debet s patřičně mastným poplatkem/úrokem.


Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 12:03 Odeslat příspěvek
Asi mate pravdu. Ted si o tom neco ctu. Je to specialita offline terminálů a skutecne se lze dostat do minusu i bez kontokorentu.
No, zkouset to nebudu.


Offline - Inventář Profil 
5. 1. 2024 12:07 Odeslat příspěvek
@P_H_:
Ano systém "optimalizace ceny jízdného z automatu", který popisuješ, funguje třeba v Ostravě. Ale třeba v Praze ne, tam se kupují jednotlivé jízdenky samostatně (vyjedou vždy papírové, není to bez papíru jako v Ostravě), optimalizace cen přes noc na pozadí neprobíhá, jen se v systému ceny jízdenek sčítají a za X dní zaúčtují.


Offline - Nadšenec Profil 
5. 1. 2024 13:20 Odeslat příspěvek
Praha zastropování ceny jízdného (capping) umí, ale platí to jen na území hlavního města, tedy v pásmech P+0+B, a zároveň je potřeba použít aplikaci PID Lítačka.

https://www.busportal.cz/clanek/capping ... ravu-18207


Offline - Administrátor Profil 
5. 1. 2024 13:31 Odeslat příspěvek
Rozdíl v účtování je dle vydavatelů karet.

Dobře popsaný to má DP Pardubice: https://www.dpmp.cz/cestovani-mhd/koupi ... ovedi.html

Maximální platbu umí na kartě Brno: https://www.pipniajed.cz/


Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 13:39 Odeslat příspěvek
Trošku je naprd, že jsem těmito jízdami do práce dřív pohodlně plnil podmínky minimálního počtu karetních transakcí pro bonusové úročení (jen jsem behem mesice stridal karty ruzných bank). Teď po zavedení tohoto offline systému mi to s bídou uděla tak tři transakce do měsíce :(


Offline - Návštěvník Profil 
5. 1. 2024 21:36 Odeslat příspěvek
V Plzni to tak funguje taky, je to pro mě neprůhledné/nepřehledné - chybí nějaká webovka, kde by bylo možné ověřit každou tu strženou částku. Třeba v Brně na to mají pěknou webovku a koukám, že v Pardubicích asi taky. Když chci v Plzni zjistit, jaké konkrétní transakce/nákupy jsou v konkrétní částce zahrnuté, musím celkem nepochopitelně zadávat reklamaci s žádostí o výpis. Sice reagují velmi rychle a vstřícně informace poskytnou, ale je to značně uživatelsky nepřívětivé... Tak je asi zase čas jim napsat, kdy s tím pohnou :-)


Offline - Administrátor Profil 
6. 1. 2024 08:43 Odeslat příspěvek
Tak snad v Plzni se kupují jízdenky tak, že si člověk vytiskne jízdenku z automatu ve voze. V PCE se nic netiskne - a mimochodem ten doklad, který to vydává je mým dílem (tedy alespoň po mém zásahu splňuje náležitosti daňového dokladu :lol: )


Offline - Nadšenec Profil 
8. 1. 2024 09:21 Odeslat příspěvek
@FRENKY MHD Brno ti počítá pro tebe nejvýhodnější jízdné za Pípni a jeď (údajně nejvýhodnější jízdné vždy za 24 hodin). Přičemž za den ti účtují max 90,- Kč. Myslím že není pravda, že účtují každou jízdu zvlášť, to se mi ještě nestalo. Leda že bys jel méně často, než 1x za 24 hodin. To ostatní - jak často a jak rychle a jestli v rámci jedné platby to strhávají je věc další.
Ale pozor, zaúčtování probíhá kolem třetí hodiny ranní. Takže jak píšou na webu pokud jezdíš jeden den večer a druhý den ráno, jsou to rozdílné jízdenky.


Offline - Návštěvník Profil 
8. 1. 2024 10:55 Odeslat příspěvek
Nejsem z Brna, ale z Břeclavi. Přestoze "patříme" do ISDJMK Brno, tak jizdy jsou u nás účtovány každá zvlášť.
Nahoru

Odeslat nové téma  Odeslat odpověď
Přejít na stránku 1, 2, #  Další stránka
Stránka 1 z 2 [ Příspěvků: 18 ]
Předchozí téma | Následující téma
Verze pro tisk


Hledat
Přeskočit na
 

Hledat

Zobrazit v normálním vzhledu
Podmínky pro užívání služby informační společnosti | Informace o zpracování osobních údajů | Cookies